Måle hcg gratis?

BlåIngefær

Blir kjent med forumet
Hei,

Svangerskapskontrollene hos lege er jo gratis. Jeg har ikke vært på første kontroll enda, men har vært to ganger til legen pga blødning og har da målt hcg. Har betalt for blodprøvene. Er dette vanlig eller skal dette dekkes av det gratis tilbudet under graviditeten?

Jeg tror kanskje det er sånn at vi må betale for utstyrsbruk? Hvor mye betalte du, hvis det ikke var store summen er det nok utstyr det gikk på.

Ellers er det jo sikkert noen leger som er strengere på at den gravide selv betaler når det er snakk om undersøkelser som den gravide ber om, men som ikke inngår i vanlig svangerskapsomsorg.

Eventuelt har de vært sløve og ikke registrert deg som gravid, da må du si fra så du slipper å betale heretter :)

Hei,

Svangerskapskontrollene hos lege er jo gratis. Jeg har ikke vært på første kontroll enda, men har vært to ganger til legen pga blødning og har da målt hcg. Har betalt for blodprøvene. Er dette vanlig eller skal dette dekkes av det gratis tilbudet under graviditeten?

Jeg driver selv å tar forskjellige blødprøver hos fastlegen og furst, alt er gratis når man er gravid. Jeg har ikke trengt å betale for noe.

Det er litt ulike oppfatninger ute å går, i følge veilederen så er det rutineprogrammet som i utgangspunktet er gratis, altså de fastsatte kontroller, blodprøver og ul i uke 18 så tror at det kan være grunnen til at noen legekontor tar betalt for utstyr brukt ved andre prøver som hcg. Men vet ikke sikkert altså.

Jeg måtte betale for blodprøver forrige uke som jeg tok i fbm graviditeten. Stusset litt over det, men tenkte at det kanskje skyldes at det ikke var knyttet til første kontrolltime i uke 10-12.

Jeg betalte vel rett i underkant av kr 200 for hver av blodprøvene. Var på sykehuset på en ul tidligere i uken, der betalte jeg ingenting. Jeg får spørre neste gang jeg skal til legen. Det kan jo hende det var en forglemmelse fra den håpløse turnuslegen!

Jeg betalte vel rett i underkant av kr 200 for hver av blodprøvene. Var på sykehuset på en ul tidligere i uken, der betalte jeg ingenting. Jeg får spørre neste gang jeg skal til legen. Det kan jo hende det var en forglemmelse fra den håpløse turnuslegen!

Spør neste gang ja, det høres ut som fullpris. Dersom det er sånn at "ekstrating" utenom ordinære kontroller ikke dekkes gjør legene forskjellig rundt omkring, jeg betalte ikke noe for hCG-måling forrige gang jeg var gravid.

Jeg betalte 50,- den ene gangen jeg tok hcg og 100,- neste gang. Lurer på om de ikke helt vet hva de skal ta for det var jo samme prøven..

Jeg har ikke betalt for noe :)
Har tatt blodprøver også men for annen sykdom (men som må sjekkes pga graviditet) og betalte ikke noe for det heller

Jeg jobber på legesenter som sekretær, og så lenge det ikke er bekreftet at man er gravid, men tar en HCG test for å sjekke dette, skal man betale. Men om du har fått bekrefter graviditet, og skal sjekke HCG nivået for å se at det stiger, skal du ikke betale:) alle undersøkelser i forbindelse med graviditet skal være gratis, da det skal være lavere terskel for å kontakte lege om du mistenker at noe er galt:)

Hei,

Hvilket nivå lå HCG prøvene på, og hvor langt var du på vei når du tok disse?

ImageUploadedByBV Forum1454018361.335621.jpg jeg tok første prøven da jeg var 4+6 og den var på 4100, tok andre prøve i går, men har ikke fått resultatet på denne enda. Men utifra den lista jeg har, er ikke 4100 veldig høyt når jeg ikke var 5 uker på vei engang?

Hvilket nivå lå HCG prøvene på, og hvor langt var du på vei når du tok disse?
Jeg tror hcg-nivået er veldig individuelt, det viktigste e vel st det stiger som det skal.

Jeg tok første prøve 6+1 hcg 3600, andre prøvd 6+4 hcg 7400. Legen sa ikke noe om nivået isolert sett var greit, men så at det var mer en doblet seg og at det var fint. Var på tidlig UL 6+5, fikk bekreftet liv☺️ men en blodansamling i livmoren ny ul neste uke.

Back
Topp