Mål av bekken før fødsel

Hjerteskatten

Elsker forumet
Julibarna 2019
Hei!

Jeg lurer på om det fortsatt kan være aktuelt å ta mål av bekkenet i tiden før en fødsel?

Grunnen til at jeg lurer på det, er at jeg er andregangsfødende med type 1 diabetes. Forrige fødsel ble indusert like før termin og endte med hastesnitt da barnet ikke kom ut etter flere forsøk med vakuum. Barnet var over 4 kg og 36 cm rundt hodet. Jeg er under 160 cm og ganske slank.

Frykter at bekkenet kan være for lite i forhold til det å føde et stort barn. Jeg forstår at det også kan være andre årsaker til at barnet satt fast under fødsel.

Siden fødselen sist ble langdryg og endte i hastesnitt, kunne jeg tenkt meg å denne gang tatt mål av både barn og bekken i forkant for å være sikker på at en vaginal fødsel er gjennomførbar.

Jeg ønsker virkelig å føde vaginalt, men ønsker ikke en reprise fra sist.
 
Det er lett å forstå at at du tenker på forløsningsmetode ved neste fødsel. Jeg vil anbefale at jordmor eller legen din henviser deg til en vurdering ved den fødeavdelingen du planlegger å føde ved når du er rundt 30 uker. Da kan du sammen med avdelingen planlegge hvilken metode dere skal velge. Umiddelbart vil jeg tenker at det er stor sannsynlighet for keisersnitt på nytt.
Jeg tror ikke bekkenlåsning vil gi noe fasitsvar på spørsmålet ditt.
 
Back
Topp