Må vi amme for en hver pris?

Er nok ikke kun det folk opplever dessverre.

Nei, det vet jeg. Og for min del spiller det ingen rolle hva man gor ungen. Omsorg og tilknytning er viktigere for meg. Men syns det har blitt en «vane» at når noen snakker om ammepress får man høre at det ikke er press men at amming er så viktig at man må tåle å høre om det men dersom noen får spørsmål om mme ved ammetrøbbel eller får spørsmål ang amming på natt (for å ta noen eksempler) så er det drama med en gang, for man skal respektere at noen vil amme. Vel, da tenker jeg de er hårsåre, informasjon går begge veier. Klart dette ikke gjelder alle men syns dessverre det er mer respekt å få om man presses til mme enn til ammin, for det ene er jo så mye mer riktig enn det andre.
 
Man skal ikke amme for enhver pris, nei. Morsmelk er best, men det betyr ikke at mme er dårlig. Det er heldigvis en løsning for de som ikke ammer av forskjellige grunner. Det som folk må huske er at amming må læres og det går gjerne ikke på skinner fra dag én. Amming må man ofte jobbe for, men det skal ikke gå utover mors helse. Og da blir det er vurderingssak for mor.

For meg er amming veldig viktig! Derfor har jeg ammet begge mine barn. Dessverre måtte jeg gi mye flaske med første på grunn av dårlig hjelp og en helsesøster som slengte flasken i trynet ditt så fort vekta ikke tilfredsstilte henne. Med andre nektet jeg å ta imot denne flasken , og tok heller litt grep selv, og da løste det seg. Ammet til lillebror var 2,5 år. :)

For mange får for lite hjelp og jeg tror flere kanskje ville ammet om de fikk det.
 
Nei, det vet jeg. Og for min del spiller det ingen rolle hva man gor ungen. Omsorg og tilknytning er viktigere for meg. Men syns det har blitt en «vane» at når noen snakker om ammepress får man høre at det ikke er press men at amming er så viktig at man må tåle å høre om det men dersom noen får spørsmål om mme ved ammetrøbbel eller får spørsmål ang amming på natt (for å ta noen eksempler) så er det drama med en gang, for man skal respektere at noen vil amme. Vel, da tenker jeg de er hårsåre, informasjon går begge veier. Klart dette ikke gjelder alle men syns dessverre det er mer respekt å få om man presses til mme enn til ammin, for det ene er jo så mye mer riktig enn det andre.

I forrige innlegget ditt bagatelliserte du flaskepresset så da blir dette litt hyklerisk.
Men helt enig, respekt skal gå begge veier.
 
Hva folk gjør er likegyldig for meg, men god støtte er utrolig viktig! Mor/foreldrene må få ta gode, informerte valg - og få støtte for det valget de har tatt.
 
Signerer denne. Har selv opplevd å bli kledd av på barsel, noe som endte med vegring fra min side og 3 flaskebarn. Provoserer meg voldsomt når det skrives at det er mest press andre veien og at kommentarer og spørsmål om ammimg kun er velmente råd og ikke minst på sin plass fordi amming er jo best.

Opplevde akkurat det samme.
 
Men du vet da ikke hva alle opplever. Og en kan ikke forvente mye respekt om en ikke viser det selv.

Man opplever ikke å bli kledd av, det å bli kledd av vil jeg si er på lik linje med ett overgrep.
Driver de som snakker om flaske å kler av deg for å poengtere at pupp ut flaske inn?
Derfor vil jeg si at nei det er ikke sammenlignbart da amming går veldig på intimitet og flaske har ikke så mye med din kropp å gjøre. Så handlet denne tråden om amming for enhver pris, men det blir isteden fokusert på at amming er best uansett og alle som ikke ammer har ikke prøvd nok og fått nok hjelp nok og at flaskepresset er ett mye større og mer alvorlig problem slik opplever jeg denne tråden. Den ble forandret til propaganda om amming isteden.
Hvorfor ikke lag en tråd om flaskepress da og la denne tråden handle om amming for enhver pris? Godt mulig det er flaskepress må si at det har jeg aldri opplevd, selv om jeg også ammet en god stund med siste barnet vårt.
Hvor utbredt er dette? Og hva gjøres for å presse på flasken?
Er det ett informert alternativ når hs ikke er fornøyd med vekt elle går de som driver med presset fysisk til verk som å dra babyen bort fra puppen og presse flasken inn i babyen munn?
Siden du mener dette kan sammenlignes da?
 
Man skal ikke amme for enhver pris, nei. Morsmelk er best, men det betyr ikke at mme er dårlig. Det er heldigvis en løsning for de som ikke ammer av forskjellige grunner. Det som folk må huske er at amming må læres og det går gjerne ikke på skinner fra dag én. Amming må man ofte jobbe for, men det skal ikke gå utover mors helse. Og da blir det er vurderingssak for mor.

For meg er amming veldig viktig! Derfor har jeg ammet begge mine barn. Dessverre måtte jeg gi mye flaske med første på grunn av dårlig hjelp og en helsesøster som slengte flasken i trynet ditt så fort vekta ikke tilfredsstilte henne. Med andre nektet jeg å ta imot denne flasken , og tok heller litt grep selv, og da løste det seg. Ammet til lillebror var 2,5 år. :)

For mange får for lite hjelp og jeg tror flere kanskje ville ammet om de fikk det.

Morsmelk er ikke best for de som ikke ammer. Jeg forstår ikke hvorfor man hele tiden må poengtere at morsmelk er best.
For veldig mange barn er ikke morsmelk best, de kan faktisk bli syke av det.
De som ikke ammer gjør dette av en grunn, og da er mme best. For uten dette ville barnet sulte, og jeg må si at når jeg måtte gå over til flaske med barnet mitt for jeg fikk ikke til å pumpe og babyen nektet pupp. Så ble det enormt provoserende å høre, akkurat som babyen min fikk noe som var dårlig og det var bedre at babyen sultet.
Ja morsmelk er best da amming fungerer, derimot er morsmelk dårligst da amming ikke fungerer.
 
Morsmelk er ikke best for de som ikke ammer. Jeg forstår ikke hvorfor man hele tiden må poengtere at morsmelk er best.
For veldig mange barn er ikke morsmelk best, de kan faktisk bli syke av det.
De som ikke ammer gjør dette av en grunn, og da er mme best. For uten dette ville barnet sulte, og jeg må si at når jeg måtte gå over til flaske med barnet mitt for jeg fikk ikke til å pumpe og babyen nektet pupp. Så ble det enormt provoserende å høre, akkurat som babyen min fikk noe som var dårlig og det var bedre at babyen sultet.
Ja morsmelk er best da amming fungerer, derimot er morsmelk dårligst da amming ikke fungerer.

Morsmelk er best på grunn av helsegevinstene hos mor og barn, var det jeg mente. :) Dette er veldig godt forsket på. Men for de som ikke kan amme så er mme et veldig bra alternativ, og i enkeltsituasjoner bedre i den forstand at uten mme hadde babyen sultet.

Men skal ikke kuppe tråden med mer diskusjon om det siden dette var for dem som følte på ammepress. Ble feil fokus nå.
Men jeg støtter i hvert fall de som bruker mme. :) Viktigste er at babyen får mat.
 
Morsmelk er best på grunn av helsegevinstene hos mor og barn, var det jeg mente. :) Dette er veldig godt forsket på. Men for de som ikke kan amme så er mme et veldig bra alternativ, og i enkeltsituasjoner bedre i den forstand at uten mme hadde babyen sultet.

Men skal ikke kuppe tråden med mer diskusjon om det siden dette var for dem som følte på ammepress. Ble feil fokus nå.
Men jeg støtter i hvert fall de som bruker mme. :) Viktigste er at babyen får mat.

Men hvorfor poengtere at noe som ikke er et alternativ er best? Hva er vitsen liksom? Er detfor å gni det inn eller er dette en del av norges «snik»ammepress?
 
Amming er det beste for barnet - men IKKE til enhver pris!! :)
Går det ikke har vi mme som barnet fint kan vokse og bli mett av!
 
Men hvorfor poengtere at noe som ikke er et alternativ er best? Hva er vitsen liksom? Er detfor å gni det inn eller er dette en del av norges «snik»ammepress?

Nei, det tror jeg ikke. Skjønner at det er frustrerende om det blir nevnt hele tiden. :/
 
Syns det er ille at det oppleves press begge veier. Her delamma jeg førstemann, det var et slit og leit å ikke få det ordentlig til. Det resulterte i en alvolrig fødselsdepresjon (med andre faktorer også selvsagt). Denne gangen ble baby født litt tidlig og klarte ikke ta skikkelig tak, jeg kjente veldig på følelser fra forrige gang og derfor gikk vi over på flaske. Fikk fullammet en uke, pumpet en halv uke og nå er vi på mme. Det viktigste er at mamma og baby har det bra, og samspillet dem i mellom-selv om jeg skulle ønske jeg kunne amme for kosens skyld. Og- om en velger å amme i 6 mnd, 4 år eller 1 uke-det har ingen noe med!
 
Men hvorfor poengtere at noe som ikke er et alternativ er best? Hva er vitsen liksom? Er detfor å gni det inn eller er dette en del av norges «snik»ammepress?

Jeg tror du er inne på noe her, for det å hele tiden poengtere at noe er best er jo å si samtidig at noe annet er dårlig.
Og ja, dette er helt klart en del av presset. Alle vet at morsmelk har gode helsegevinster for babyen, liten tro på for kvinnen uansett forskning, jeg tror dette med kvinnen er propaganda for å få enda fler til å slite seg fullstendig ut ;)
Alle vet dette fordi som alle andre pattedyr så produserer vi vår egen melk til vårt barn. Sier seg selv da at den er «best», men den er ikke best for de personene amming ikke fungerer for og man trenger ikke å snakke om best hele tiden når det er snakk om amming og flaske.
 
Jeg tror du er inne på noe her, for det å hele tiden poengtere at noe er best er jo å si samtidig at noe annet er dårlig.
Og ja, dette er helt klart en del av presset. Alle vet at morsmelk har gode helsegevinster for babyen, liten tro på for kvinnen uansett forskning, jeg tror dette med kvinnen er propaganda for å få enda fler til å slite seg fullstendig ut ;)
Alle vet dette fordi som alle andre pattedyr så produserer vi vår egen melk til vårt barn. Sier seg selv da at den er «best», men den er ikke best for de personene amming ikke fungerer for og man trenger ikke å snakke om best hele tiden når det er snakk om amming og flaske.

Kjenner jeg er lei hele amme presset. Kan ikke engang telle hvor mange ganger folk sa «du kan ikke ta med babyen din ut blant folk når du ikke ammer. Den har dårlig immunforsvar fordi du ikke ammer. Kommer til å bli kjeeeempe syk om du tar med babyen ut. Du har ikke prøvd nok om ammingen ikke fungerer. Alle dere flaske mødre må prøve mer. Amming er vanskelig så du må bare øve»
 
Back
Topp