Må vi amme for en hver pris?

Jeg personlig prioriterte amming høyt for meg og mitt barn, det var ikke for enhver pris, men det var viktig for meg. Og ammepress opplevde jeg aldri, slutte/flaske/smokkepress derimot :p Men det har jo litt med utgangspunktet man har. Som en som ammer toåringen sin blir jeg jo like metta på «får han virkelig enda pupp?» som en som ikke klarte å amme sin baby reagerer på «gir du flaske?». Ammepress er jo ikke noe universelt, det handler vel så mye om utgangspunktet. Og det er mye uffing og akking på amming av «store» barn. Og mye fine kommentarer :)

Og at folk ikke prioriterte å få til amming like mye som jeg gjorde er da helt greit, men det jeg syns er trist er alle mammaene som får amming ødelagt og får helt avsmak grunnet dårlig veiledning og oppfølging allerede fra fødselen. Og som får dårlig støtte fra omgivelsene. For det er trist. Mme og flaske er jo ikke trist, det er er nødvendig alternativ, og hadde det ikke eksistert hadde ikke jeg levd eksempelvis.
 
I mitt hode må JEG amme for enhver pris, men jeg mener ikke det om andre.

Tror det at jeg er så opphengt i amminga er et resultat av den vanskelige situasjonen jeg opplevde etter fødsel. Håper det går seg til, ellers er hmjeg redd for at amminga blir noe negativt.
 
Nei. Amming for meg er koselig og praktisk, men ikke for enhver pris. Hadde vi slitt etter starten vi hadde ville det blitt MME med god samvittighet når vi kom hjem fra sykehuset og var kvitt sonden.
 
Syns også det er mer smokk/flaske press enn amming. Bare fått "Så fint" av ammingen, ingen lekse om at det er det jeg må.
 
Ammepress handler ikke om spørsmålet gir du flaske?
Ammepress handler om helsepersonell som griper babyen i nakken, kler av deg som mamma å presser babyen til puppen uten at du har spurt om hjelp. Ammepress handler om at andre mammaer forteller deg at du er en dårlig mor som ikke ammer babyen din, at babyen blir syk om du ikke ammer og hele tiden forteller amming er mye viktigere enn omsorg for barnet, for ammer du ikke vil du få kreft og barnet ditt blir alvorlig sykt.
ammepress er så mye mer enn spørsmål om amming eller flaske.
Jeg har ammet mine barn, men jeg har samtidig følt på presset da jeg dessverre er veldig plaget med brystbetennelse.
Jeg har også levert en hel del melk til melkebanken, de som jobbet der kunne fortelle at presset ødelegger så enormt mye for mange som ønsker å amme som trenger omsorg og litt veiledning.
Jeg synes det er trist at en tråd som dette snus til å handle om flaskepress, lag en egen tråd om dette. For jeg opplever denne tråden som ja at presset mange føler på blir bagatellisert og de som er så heldig å ammer uten problemer i 2 år forteller at nei press er det heller motsatt vei. Ønsker man at flest mulig skal amme så er det ikke veien å gå å si at press ikke finnes, det har egentlig stikk motsatt effekt.

For å svare på tråden ja, noen ammer for hver pris og i vårt samfunn der man skal være perfekt så forventes det at man ammer.
Amming er privat og ikke noe hvermannsen har noe med.
 
Har 2 flaske barn, mamming før amming!
Ammepresset er enormt i Norge, flott for de som får det til. Men ikke press de som sliter og strever seg til depresjon på grunn av amming.

Fikk skikkelig depresjon med førsta, husker ikke første måneden av hennes liv på grunn av amming, brystbetennelse, feber og såre bryst.
Takk gud for at legen sa, nok er nok.
 
Ungen er 13 måneder og ammer på natt..... nesten så jeg har slutta å si d høyt[emoji849]

Jeg ammet yngste frem til to uker før toårsdagen. Det er ikke spesielt vanlig her hvor jeg bor, i alle fall er det ikke noe som snakkes høyt om og jeg fikk inntrykk av at folk mente jeg var rent tussete som ammet lenger enn ett år :D Når det er sagt sluttet vi fordi hun (og jeg) var klare for det, ikke fordi andre måtte mene noe om det.
 
Føler til dels at ammepresset er til stede enkelte steder, men henger meg på at mamming er viktigere enn amming. Når det går på helsa løs er det greit å vurdere om det er verdt det. Amming var viktig for meg, men jeg har både flaske- og pattebarn, og trivdes med begge deler :)
 
Nei. Ikke for enhver pris!
Skulle jeg ha ammet nr.2 for enhver pris hadde hun gått ned i vekt og ikke fått i seg næringen hun trengte.
 
Nei. Men amming har så mange fordeler at man bør ikke gi opp så lett dersom man på forhånd har ønsket å amme. Det er ikke lett i begynnelsen og slett ikke lystbetont hvert minutt, men verdt det for de fleste

Jeg tror heller ikke at mødre gir for lett opp, men jeg syns det er viktig at de som lider seg igjennom de første ukene får støtte og forståelse for at de har lyst å klare det.
 
Ammepress handler ikke om spørsmålet gir du flaske?
Ammepress handler om helsepersonell som griper babyen i nakken, kler av deg som mamma å presser babyen til puppen uten at du har spurt om hjelp. Ammepress handler om at andre mammaer forteller deg at du er en dårlig mor som ikke ammer babyen din, at babyen blir syk om du ikke ammer og hele tiden forteller amming er mye viktigere enn omsorg for barnet, for ammer du ikke vil du få kreft og barnet ditt blir alvorlig sykt.
ammepress er så mye mer enn spørsmål om amming eller flaske.
Jeg har ammet mine barn, men jeg har samtidig følt på presset da jeg dessverre er veldig plaget med brystbetennelse.
Jeg har også levert en hel del melk til melkebanken, de som jobbet der kunne fortelle at presset ødelegger så enormt mye for mange som ønsker å amme som trenger omsorg og litt veiledning.
Jeg synes det er trist at en tråd som dette snus til å handle om flaskepress, lag en egen tråd om dette. For jeg opplever denne tråden som ja at presset mange føler på blir bagatellisert og de som er så heldig å ammer uten problemer i 2 år forteller at nei press er det heller motsatt vei. Ønsker man at flest mulig skal amme så er det ikke veien å gå å si at press ikke finnes, det har egentlig stikk motsatt effekt.

For å svare på tråden ja, noen ammer for hver pris og i vårt samfunn der man skal være perfekt så forventes det at man ammer.
Amming er privat og ikke noe hvermannsen har noe med.
Godt skrevet !
 
Ammepress handler ikke om spørsmålet gir du flaske?
Ammepress handler om helsepersonell som griper babyen i nakken, kler av deg som mamma å presser babyen til puppen uten at du har spurt om hjelp. Ammepress handler om at andre mammaer forteller deg at du er en dårlig mor som ikke ammer babyen din, at babyen blir syk om du ikke ammer og hele tiden forteller amming er mye viktigere enn omsorg for barnet, for ammer du ikke vil du få kreft og barnet ditt blir alvorlig sykt.
ammepress er så mye mer enn spørsmål om amming eller flaske.
Jeg har ammet mine barn, men jeg har samtidig følt på presset da jeg dessverre er veldig plaget med brystbetennelse.
Jeg har også levert en hel del melk til melkebanken, de som jobbet der kunne fortelle at presset ødelegger så enormt mye for mange som ønsker å amme som trenger omsorg og litt veiledning.
Jeg synes det er trist at en tråd som dette snus til å handle om flaskepress, lag en egen tråd om dette. For jeg opplever denne tråden som ja at presset mange føler på blir bagatellisert og de som er så heldig å ammer uten problemer i 2 år forteller at nei press er det heller motsatt vei. Ønsker man at flest mulig skal amme så er det ikke veien å gå å si at press ikke finnes, det har egentlig stikk motsatt effekt.

For å svare på tråden ja, noen ammer for hver pris og i vårt samfunn der man skal være perfekt så forventes det at man ammer.
Amming er privat og ikke noe hvermannsen har noe med.
Amen.
For min del mener jeg det er ammepress når det går utover den mentale helsen til mor, og at man føler at andre invaderer privatlivet - slik som du skriver.
 
Ammepress handler ikke om spørsmålet gir du flaske?
Ammepress handler om helsepersonell som griper babyen i nakken, kler av deg som mamma å presser babyen til puppen uten at du har spurt om hjelp. Ammepress handler om at andre mammaer forteller deg at du er en dårlig mor som ikke ammer babyen din, at babyen blir syk om du ikke ammer og hele tiden forteller amming er mye viktigere enn omsorg for barnet, for ammer du ikke vil du få kreft og barnet ditt blir alvorlig sykt.
ammepress er så mye mer enn spørsmål om amming eller flaske.
Jeg har ammet mine barn, men jeg har samtidig følt på presset da jeg dessverre er veldig plaget med brystbetennelse.
Jeg har også levert en hel del melk til melkebanken, de som jobbet der kunne fortelle at presset ødelegger så enormt mye for mange som ønsker å amme som trenger omsorg og litt veiledning.
Jeg synes det er trist at en tråd som dette snus til å handle om flaskepress, lag en egen tråd om dette. For jeg opplever denne tråden som ja at presset mange føler på blir bagatellisert og de som er så heldig å ammer uten problemer i 2 år forteller at nei press er det heller motsatt vei. Ønsker man at flest mulig skal amme så er det ikke veien å gå å si at press ikke finnes, det har egentlig stikk motsatt effekt.

For å svare på tråden ja, noen ammer for hver pris og i vårt samfunn der man skal være perfekt så forventes det at man ammer.
Amming er privat og ikke noe hvermannsen har noe med.

Signerer denne. Har selv opplevd å bli kledd av på barsel, noe som endte med vegring fra min side og 3 flaskebarn. Provoserer meg voldsomt når det skrives at det er mest press andre veien og at kommentarer og spørsmål om ammimg kun er velmente råd og ikke minst på sin plass fordi amming er jo best.
 
Signerer denne. Har selv opplevd å bli kledd av på barsel, noe som endte med vegring fra min side og 3 flaskebarn. Provoserer meg voldsomt når det skrives at det er mest press andre veien og at kommentarer og spørsmål om ammimg kun er velmente råd og ikke minst på sin plass fordi amming er jo best.

Folk opplever faktisk press andre veien, og det skal vel respekteres på lik linje som dem som opplever ammepress.
 
Folk opplever faktisk press andre veien, og det skal vel respekteres på lik linje som dem som opplever ammepress.

Så enig! Og derfor bør vel måten man velger å gi sitt barn mat på være privat og ikke noe andre har noe med? Folk bryr seg alt for mye om hva andre gjør. Får du ikke til ammingen, neivel, så få hjelp til å få det til, eller gi mme! Og får du til ammingen, så er det fint, da trenger man ikke mme. Morsmelk er best, det er det ingen tvil om, men det er vel bedre at ungen får mme enn at den sulter? Jeg syns det er rart at folk skal bry seg om alt man gjør fra ungen er født til langt inn i barneårene. Noen ammer lenge, noen gir mme lenge, og det har ingen andre noe med. Lista er lang over hva folk bryr seg om, men det tar vi ikke her. Neste gang noen presser og spør med hevede bryn om ene eller andre, så syns jeg at vi alle skal be personen om å bry seg om sine egne saker.
 
Jeg er så glad i uttrykket "mamming før amming" :) med førstemann gikk det skikkelig dårlig, urolig unge som jeg ikke fikk koblet på, bare hylte. Da hun var ca 4mnd og jeg (og hun) gråt ved hver amming så ga vi oss. Da begynte vi med mme, og jeg ammet når jeg følte for :) pumpet/ammet litt frem til 6mnd, da var det slutt på melka.
Denne gangen var jeg klar for å prøve, men bestemt på å ikke la det gå like langt som sist. Gikk det ikke, så gikk det ikke. Men denne gangen har jeg virkelig kost meg med ammingen :Heartred
De rundt meg var veldig støttende med førstemann og sa at de var glade for at jeg klarte å endelig gi opp ammingen, for de så at det slet på meg :) så her gikk det mer på press fra meg selv enn fra andre :)
 
Folk opplever faktisk press andre veien, og det skal vel respekteres på lik linje som dem som opplever ammepress.

Å bli kledd av mot sin vilje og få en baby plassert på puppen vil jeg påstå er hakket værre enn å få spørsmpl om 2 åringen fortsatt ammes....
 
Folk opplever faktisk press andre veien, og det skal vel respekteres på lik linje som dem som opplever ammepress.

Å bli kledd av mot sin vilje og få en baby plassert på puppen vil jeg påstå er hakket værre enn å få spørsmpl om 2 åringen fortsatt ammes....
 
Folk opplever faktisk press andre veien, og det skal vel respekteres på lik linje som dem som opplever ammepress.

Å bli kledd av mot sin vilje og få en baby plassert på puppen vil jeg påstå er hakket værre enn å få spørsmpl om 2 åringen fortsatt ammes....
 
Back
Topp