Må vi amme for en hver pris?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Morsmelk er bra for babyer – det vet vi. Og det ser veldig koselig ut å amme barnet sitt – rolige kosestunder med hud mot hud. Men hva når det bare ikke går? Når babyen skriker, puppen er sår, og du bare føler seg mislykket. Hva da? Må vi amme for en hver pris?

Jordmor Ina Landau Aasen fra Nasjonal kompetansetjeneste for amming gir gode svar i ukens podcast
 
NEI!!!

Det er så mange fantastiske mødre der ute som ikke kan amme, sliter med amming, ikke har nok melk, bruker medisiner som går i morsmelk osv osv.
Prøv så godt du kan, i hvertfall de første gyldne dråpene. Om ikke du kan, så er mme et godt alternativ til et mett og lykkelig barn som får mat og kos.

Det blir like gode barn på MME!
Dette ammepresset er forferdelig oppå alt annet press om å være den perfekte mor, ned i vekt, samliv på skinner, lite søvn osv.
 
Syns det er like mye press med MME! Argumentene blir slengt etter deg som at men da kan du få fri, andre kan mate, du kan få sove.. argumentene er mange. Mange som ikke forstår oss som fullamma til 6 mnd. Jeg syns de som vil ha hjelp til å amme skal få det. Men ikke press noen i ene eller andre retningen!
 
Absolutt ikke. Kjenner jeg fåt kruppanfall hver gang jeg leser om denne dårlige samvittigheten til de som ikke får det til, ingenting er verdt å ofre den metale og fysiske helsa for. Morsmelkerstatning er like bra[emoji5]
 
Selvfølgelig ikke. Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at morsmelk er bra for barnet og at amming har masse helsefordeler for mor . Det ville være ansvarsløst av helsepersonell å ignorere dette. MME er et bra alternativ for de som ikke kan amme, men jeg blir oppgitt og lei meg når jeg hører kvinner som på forhånd har bestemt seg for at de ikke skal amme. Da synes jeg faktisk det er på sin plass at helsepersonell informerer om fordelene med amming.

Og om amming gjør vondt: oppsøke hjelp! Det er ikke slik at amming bare kommer naturlig. Både mor og barn kan trenge hjelp for å komme i gang. Når det er sagt: noen ganger så går det ikke. Da er MME et flott alternativ. Ammingen skal ikke få lov til å ødelegge barselsperioden.
 
Syns det er like mye press med MME! Argumentene blir slengt etter deg som at men da kan du få fri, andre kan mate, du kan få sove.. argumentene er mange. Mange som ikke forstår oss som fullamma til 6 mnd. Jeg syns de som vil ha hjelp til å amme skal få det. Men ikke press noen i ene eller andre retningen!
Enig!
 
Syns det er like mye press med MME! Argumentene blir slengt etter deg som at men da kan du få fri, andre kan mate, du kan få sove.. argumentene er mange. Mange som ikke forstår oss som fullamma til 6 mnd. Jeg syns de som vil ha hjelp til å amme skal få det. Men ikke press noen i ene eller andre retningen!
Enig! Gjett om det er mye høye øyenbryn og "gode råd" om amming og ammeslutt nå når ungen er 1 år...
 
Enig! Gjett om det er mye høye øyenbryn og "gode råd" om amming og ammeslutt nå når ungen er 1 år...

Eller gode råd om ammeslutt før ungen er fylt et år. Eller spørsmålet «ammer dere fortsatt?» med et hevet øyebryn..
 
Åja. Har fått de jevnlig siden hun var 6 mnd [emoji23]

Ja, og slikt kommer fra der du minst aner det. «Ammefri sa du? Jeg amma mine til 6 mnd, utover det er det ikke behov for», eller «Ja, jeg har ikke ammefri jeg, bare vent til din blir like gammel som min, da ammer du ikke mer» - hennes var 11 mnd da. Nå er hun over et år, vi ammer og har fortsatt ammefri til noen kollegaers irritasjon. Kan ikke folk bare slutte å bry seg om hva noen velger å gjøre med sitt barn? Jeg legger meg ikke oppi grunnene til at noen måtte gi mme. Trenger man tips og råd, så får man heller be om det. Har jeg ikke bedt om det, så har jeg ikke behov for det.
 
Eller gode råd om ammeslutt før ungen er fylt et år. Eller spørsmålet «ammer dere fortsatt?» med et hevet øyebryn..
Oh yes! Jeg har egentlig aldri opplevd noe ammepress (men jeg har heller aldri hatt problemer med ammingen, så det er vel derfor), men herregud for et gnål om å trappe ned så fort ungen bikker seks måneder! «Hva, ammer du fortsatt på natta, ungen er jo NI måneder!» [emoji849]
 
Oh yes! Jeg har egentlig aldri opplevd noe ammepress (men jeg har heller aldri hatt problemer med ammingen, så det er vel derfor), men herregud for et gnål om å trappe ned så fort ungen bikker seks måneder! «Hva, ammer du fortsatt på natta, ungen er jo NI måneder!» [emoji849]

Ungen er 13 måneder og ammer på natt..... nesten så jeg har slutta å si d høyt[emoji849]
 
Jeg opplevde det utrolig sårt når vi ikke fikk til ammingen. Stygge kommentarer fra alle rundt meg. «Du må jo amme. Herregud».
De som mener amming er det eneste alternativet, kan prøve å amme en unge som skriker seg blå og nekter å koble seg på. Det er sårt nok at man ikke klarer det, da trenger man ikke bedrevitere som slenger kommentarer hit og dit.
 
Nei, man skal ikke presses til noe. Selv er jeg veldig glad for at jeg fikk ammet mine. Sjeleglad for å slippe koke flasker osv, var bare å koble ungen på puppen. Hadde dødd om jeg måtte begynt med mme, men kun fordi det er mer jobb med det.

Jeg sliter nok mer med forstå de som har bestemt seg før barnet kommer , om å ikke amme , fordi det er ekkelt , de er redd puppa blir ødelagt . Jeg amma 2 tette, jura mine ble ikke ødelagte. Venninda mi amma ikke en dråpe å griner over hengepupper.

Uansett gjør det som føles riktig tenker jeg. Jeg hater deg ikke noe mer fordi du ikke vil amme, eller klarer osv. Viktigste er at du har det bra og babyen. :)
 
Back
Topp