12 av permisjonsukene er forbeholdt far. Hvis ikke han tar de, mister dere de. Vet ikke om det er mulig å søke om å få de 12 ukene omgjort til dine, dersom man har veldig gode grunner for det... Tror det er strengt, de ønsker jo at alle fedre skal ha minimum de 12 ukene. Jeg skal også være hjemme hele barnets første år, og vi løser det med å ta ut 100% dekning, alle mine uker + 4 uker ferie, og så går jeg i ulønna perm og lever på det jeg har spart opp. Kontantstøtte full fram til aug, og da 50% barnehage og halv kontantstøtte. Mannen søker om utsettelse av sin permisjon, og tar de ut gradert - det blir 60 arbeidsdager, som skal tas en dag i uka - og jeg skal også jobbe redusert. Er den eneste måten å ikke tape pengene på, men man må jo spare og ta noen mnd i ulønna perm for å få det til å gå opp. Man får mer utbetalt ved 100% dekning enn ved 80%, så dersom det er greit å gå i ulønna perm er det bedre å legge til sides penger hver mnd enn å ta ut 80%. Så hvis dere ikke har fantastisk gode grunner for at han ikke kan ta ut sine 12 uker, og får gjennomslag, så taper dere masse penger! Anbefaler å se på muligheten for gradert uttak!