må pappa ha permisjon?

Lishpi

Andre møte med forumet
Jeg vil gå hjemme lengst mulig, altså 80%lønnet permisjon i 57 uker. Har far krav på sin permisjon på 12 uker da eller har jeg tatt permisjonen fra far? Synes alt dette styret med permisjon og lønn og pappaperm er utrolig vanskelig.
Jeg jobber bare 75% stilling.

12 av permisjonsukene er forbeholdt far. Hvis ikke han tar de, mister dere de. Vet ikke om det er mulig å søke om å få de 12 ukene omgjort til dine, dersom man har veldig gode grunner for det... Tror det er strengt, de ønsker jo at alle fedre skal ha minimum de 12 ukene. Jeg skal også være hjemme hele barnets første år, og vi løser det med å ta ut 100% dekning, alle mine uker + 4 uker ferie, og så går jeg i ulønna perm og lever på det jeg har spart opp. Kontantstøtte full fram til aug, og da 50% barnehage og halv kontantstøtte. Mannen søker om utsettelse av sin permisjon, og tar de ut gradert - det blir 60 arbeidsdager, som skal tas en dag i uka - og jeg skal også jobbe redusert. Er den eneste måten å ikke tape pengene på, men man må jo spare og ta noen mnd i ulønna perm for å få det til å gå opp. Man får mer utbetalt ved 100% dekning enn ved 80%, så dersom det er greit å gå i ulønna perm er det bedre å legge til sides penger hver mnd enn å ta ut 80%. Så hvis dere ikke har fantastisk gode grunner for at han ikke kan ta ut sine 12 uker, og får gjennomslag, så taper dere masse penger! Anbefaler å se på muligheten for gradert uttak!

Dt er kun mulig å gjøre om de 12 ukene til pappaen hvis han er for syk til å ta vare på babyen selv, idiotisk men sånn er det Desverre. Prøvde å gjøre det med min nr 2 men NAV sto på sitt så vi måtte ta ulønne permisjon...

hvis far ikke har lønnet arbeid kan man også overføre tror jeg, det kunne man i hvert fall før..

hvis far ikke har lønnet arbeid kan man også overføre tror jeg, det kunne man i hvert fall før..

Slik jeg har forstått det, kan mor ta ut alle ukene kun dersom far ikke har opparbeidet seg rett. Dvs. om han (f.eks) ikke har jobbet (eller tilsvarende) de siste 6 måneder før permisjonsstart.
Min sambo er "hjemmeværende" for tiden, og da ser det ut til at det faktisk er smartest for oss at han ikke finner seg jobb riktig ennå. Da vil hans beregningsgrunnlag være elendig (?), og med min arbeidshverdag tror jeg også det vil være best om jeg kan være hjemme lenger. Vet ikke om vi kan klare oss dersom vi tar gradert uttak; så detaljert har jeg ikke satt meg inn i det ennå, for tror også det vil være vanskeligere praktisk i forhold til min jobb.

Back
Topp