Må opp i vekt men orker ikke spise så mye...hva bør jeg prioritere å få i meg?

Guest
Jeg har fått beskjed av legen om at jeg må passe på at vekta går oppover og ikke nedover. Har hatt jevn vektøkning hele svangerskapet, men er nå i  uke 35 og har vært kvalm med mye halsbrann de siste ukene. De 2 siste urinprøvene har vist at jeg ikke får i meg nok næring til både meg og babyen, selv om babyen heldigvis har en bra vekt. Jeg har matlyst men etter å ha spist litt blir det "fullt" og jeg kjenner det kommer opp igjen...Prøver å spise lite og ofte, men vil da at det jeg spiser har mest mulig næring i seg så ikke jeg "kaster bort" det lille jeg har plass til på mat som ikke gir meg og babyen noe....Hva er best å spise for å få i meg det jeg trenger og gå opp i vekt? Blir glad for tips :)
 
Hei :)

Tenk på at den maten du spiser er mest mulig næringstett. Kan f.eks nevne alle slags nøtter og mandler, tørket frukt (ananas, papaya, rosiner, aprikos osv..), avokado, små yoghurter basert på fløte (altså IKKE disse med dobbel 0% osv...), litt rømme/fløte i sausen, oster med litt mer fett, smør på skiven.... I tillegg selvfølgelig frukt og grønt og nok vann :)

Lykke til :)

Vennlig jordmor Ragna.
 
Er du sikker på at man skal spise Papaya når man er gravid? Leste at før i tiden så ble det brukt som prevensjonsmiddel... ?
 
Back
Topp