Må man ha teflonkjele når man lager karameller?

Krösa Maja

Forumet er livet
Tenkte jeg skulle lage fløtekarameller i morgen, i oppskriften står det at jeg skal bruke teflonkjele. Det har ikke jeg, kun jernkjele. Kan jeg bruke den? :)

Vil tro det er lettere med teflon, jeg har ikke prøvd med noe annet. Kanskje du kunne lånt av noen?:)

Vil tro det setter seg veldig fast i bunnen, så jeg vet ikke om jeg hadde våget å bruke jernkjele´n. Skjønt, i "gamle dager" hadde vi jo ikke teflonkjeler og vi lagde da jammen karameller den gangen også. Tror vi brukte ordinær aluminiumskjele, men det var selvsagt en del jobb å få den ren etterpå (dette var en mer tykkbunnet aluminiumskjele altså). Måtte stå med vann i i lang tid før den ble vasket husker jeg.

Vil tro det vil være vanskligere eventuelt umulig å få det rent igjen.
Hva med å prøve en oppskrift som skal i mikroen?

Vil tro det setter seg veldig fast i bunnen, så jeg vet ikke om jeg hadde våget å bruke jernkjele´n. Skjønt, i "gamle dager" hadde vi jo ikke teflonkjeler og vi lagde da jammen karameller den gangen også. Tror vi brukte ordinær aluminiumskjele, men det var selvsagt en del jobb å få den ren etterpå (dette var en mer tykkbunnet aluminiumskjele altså). Måtte stå med vann i i lang tid før den ble vasket husker jeg.

Ja, var det jeg tenkte. Hva gjorde man i gamledager :p
Hmm.. Kanskje det ikke blir karameller da :(
Tør ikke å ødlegge kjelen min, den er dyr:o og har bare IKEA aluminiumskjeler, de er ikke tykke i bunnen :p

Har ingen å låne fra, gidder ikke å kjøpe meg det nå før jul :p
Har sånn lecreuset om det er bedre en ingenting? :o
Du kan jo prøve?:p rør hele tiden og sett den til bløt med varmt vann og en oppvask tablett når du er ferdig, så kan det jo hende det går bra, men ikke stol på meg! Jeg vet egentlig ikke:p

Ja, var det jeg tenkte. Hva gjorde man i gamledager :p
Hmm.. Kanskje det ikke blir karameller da :(
Tør ikke å ødlegge kjelen min, den er dyr:eek: og har bare IKEA aluminiumskjeler, de er ikke tykke i bunnen :p
Kjelen skal ikke bli ødelagt av det altså, men det er en del jobb å få den ren. Det går jo an i etterkant å sette kjelen på plate med vann oppi og koke det. Da vil karamellrestene løsne enklere vil jeg tro.

Klart du kan lage karameller uten Teflon! Tradisjonelt er jerngryte perfekt til fløtekarameller.

Og karamell er ekstremt vannløselig, så vask er heller ikke noe problem.

Nei på ingen måte, bare sørg for at den er tykkbunnet.

Det er lettere med teflon fordi de har non-slip. Jerngryte kan i noen tilfeller sette smak på karamellene men det merker du jo :)

Alltid laget i jerngryte, ikke noe problem

Tror ikke du må ha teflon :p min mor og mormor har aldri hatt teflon og klart seg helt fint :)

Back
Topp