Må man ha henvisning???

MammaTilEnMillion

Glad i forumet
Februarlykke 2022❄️
✨️Julestjernene2023✨️
Jeg lurer på om jeg MÅ ha henvisning fra fastlegen min, for å få tidlig ultralyd på sykehuset?
Jeg er 40 år, så har krav på tidlig ul.
Eller kan jeg bare ringe sykehuset å få en time?
 
Du må ha henvisning. Det er ikke bare ul, men også blodprøver og tolkning av disse i sammenheng du skal ha om det er duo-test du tenker på. Og disse undersøkelsene tas bare på 3-4 sykehus i landet.
 
Fastlegen skal ordne henvisning ja :)
Men jeg visste heller ikke det da jeg var gravid sist, så jeg kontaktet selv Rikshospitalet og fikk time til duo-test..
Denne gangen sendte fastlegen henvisning og jeg fikk time på Ullevål i uke 12+4 ;)
 
Fastlegen skal ordne henvisning ja :)
Men jeg visste heller ikke det da jeg var gravid sist, så jeg kontaktet selv Rikshospitalet og fikk time til duo-test..
Denne gangen sendte fastlegen henvisning og jeg fikk time på Ullevål i uke 12+4 ;)

Syns det er så sent med ul i uke 12-13. Om fosteret er full av funksjonshemninger, er det jo grusomt å ta abort så sent. Men i mitt tilfelle MÅ jeg fjerne det da ....
Gikk det lang tid fra legen sendte henvisning til du skulle på ul?
 
Det tok under en uke fra han sendte til jeg fikk brev med time :) Er bare 8+4, så det er enda noen uker til jeg skal dit.. Tror ikke det kan tas duo/ KUB-test noe særlig tidligere.. :shy:
 
Syns det er så sent med ul i uke 12-13. Om fosteret er full av funksjonshemninger, er det jo grusomt å ta abort så sent. Men i mitt tilfelle MÅ jeg fjerne det da ....
Gikk det lang tid fra legen sendte henvisning til du skulle på ul?

Tror det er rundt uke 12-13 de faktisk har mulighet til å se om det faktisk er noen funksjonshemninger. Det jeg hsr fått beskjed om forrige gang og nå. Tok tul ibuke 8 og 12 sist, 12 fordi det var da se kunne ta sjekk av organer. Denne gangen har jeg kun bestilt uke 13+3 for organsjekk. Ba om tul den uka jeg blir 12+0 i begynnelsen av uka, men fikk beskjed at uke 13 var bedre for å kunne få sett mest mulig av evnt avvik så fikk time uka etter.
 
Back
Topp