Må man ha grunn for å få Tidlig UL?

Sommerbarn_nr2

Andre møte med forumet
Heisann!
Jeg er gravid 8+1, og har hatt mye stress i hverdagen de siste 3 ukene. Har vært lite hvile, lite mat og mye kvalme så er litt bekymret for en lille i magen.
Må man ha gode grunner for å få Tidlig UL eller kan man bare be om det?
Skal til fastlegen 13.11 så usikker på hva jeg skal gjøre.

Mange som bestiller på privat klinikk, bare fordi de vil :)

Du kan jo bestille privat? Ellers vet jeg ikke. Har bare bestilt selv sist jeg var.. Men kjenner jeg også er bekymret for lille i magen... Tenk at sånn skal vi ha det for de hele livet vårt ;)

Okey, er jo andre mann som er på vei nå men tenkte ikke på det da jeg var gravid sist. Da tenkte jeg mest på å unngå strålingen fra UL apparatet. Men jeg ser hva legen sier på kontroll neste uke og om jeg roer meg nå som hverdagen har endret seg.

Takk for svar foresten :)

Jeg tror man egentlig må ha en grunn for å få henvisning, som at man er over en viss alder eller har en historie med aborter. Jeg fikk det pga jeg nylig hadde en spontanabort. Men så ble jeg bekymra igjen, uten 'god nok' grunn, og da dro jeg til privat ultralyd.
Det er ingen stråling fra ultrlydapparatet, men lydbølger. Det er visst noe forskning som viser en opphopning av venstrehendte guttebarn etter mange ultralydundersøkelser (mer enn 9, ellernoe, mener jeg på), men ellers er det ingen forskning som tilsier at det skulle være skadelig for mor eller barn.

Ellers! Babyen tar det den skal, selv om ikke du får i deg stort. Har du noen symptomer på at ikke alt er som det skal?

Ellers! Babyen tar det den skal, selv om ikke du får i deg stort. Har du noen symptomer på at ikke alt er som det skal?

Tusen takk for godt utfyllende svar.
Nei, Merker lite til graviditeten generelt så bekymringen sitter nok i hodet.
Får inntrykk av at "alle" tar tidlig UL for tiden så lurte på om det var tidligere historikk hos de. man da gjør mange det frivillig også. :)

Tusen takk for godt utfyllende svar.
Nei, Merker lite til graviditeten generelt så bekymringen sitter nok i hodet.
Får inntrykk av at "alle" tar tidlig UL for tiden så lurte på om det var tidligere historikk hos de. man da gjør mange det frivillig også. :)
Det er nok veldig mange her som går til privatpraktiserende lege/ultralydjordmor for å få tidlig ul ja :)

Jeg har bestilt til Privat UL, selv om legen har sendt henvisning til sykehuset.
Men det er grunnet en SA en MA og at mitt siste svangerskap var et risikosvangerskap, samt litt annet rusk som burde sjekkes.
Han kunne ikke love at det en gang var "grunn" for tidlig UL og oppfølging.
Så jeg bestilte privat for å kunne senke skuldrene.

Jeg har bestilt til Privat UL, selv om legen har sendt henvisning til sykehuset.
Men det er grunnet en SA en MA og at mitt siste svangerskap var et risikosvangerskap, samt litt annet rusk som burde sjekkes.
Han kunne ikke love at det en gang var "grunn" for tidlig UL og oppfølging.
Så jeg bestilte privat for å kunne senke skuldrene.
Okey, da skjønner jeg litt mer. Både frivillig på privat klinikk og på sykehuset ved tidligere historikk.

Skader jo ikke å høre om du kan få henvisning?
Jeg hadde bare sagt at siden du har hatt mye stress i hverdagen din de siste 3 ukene, så bekymrer du deg litt og ville vært mye roligere om du kunne få en tidlig ul for å få bekreftet at alt står bra til :-)

Ofte kan man få henvisning, men man er ikke garantert time likavel. Den som mottar henvisningen kan avvise den om den vurderer at det ikke er behov. Men det skader absolutt ikke å prøve, nei :) Er jo litt billigere.

Jeg får ta det opp med fastlegen til uka når jeg skal dit. Kan godt hende han klarer å roe meg litt ned også. Er alltid godt å VITE at alt er i orden. ☺️

Back
Topp