Må man ha faddere?

• Trådstarter Trådstarter Mamma_Lillemor
  • Opprettet Opprettet
M

Mamma_Lillemor

Guest
Ja, må man ha faddere? (Barnet skal ikke døpes)
Evt. er det veldig uvanlig ikke å ha?

Flere som er usikre på hvem de skal velge osv evt ?

I dag er det jo ikke alle som døper heller. Vi som hadde navnfest har ikke "ekte" faddere. Vi spurte to om de kunne bære det symbolsk sett da, men det har ikke noe å si egentlig. Så det er ikke like vablig lenger, flr "måtte" man jo ha det, pga de fleste døpte. :-) Men kan være fint å spørre hvertfall én person om å være der litt ekstra for barnet ditt :-) Som kan være den som blir betrodd, den som kan være der litt ekstra i tøffe tider, være voksen, men en god venn :-) Jegbhadde verdens beste fadder i tanta mi, vi gjorde ALT sammen da jeg var liten, og har et helt spesielt bånd nå :)

Vi skal ikke døpe, så vi har ikke en gang tenkt tanken at vi må ha faddere.

For meg er faddere en del av dåpen og kirkens tradisjoner, så jeg syns det er bare tull å styre med faddere uten å holde dåp.
Men det er meg.

Folk kan nok gjøre som de vil ;)

Når det gjelder denne gangen er jeg usikker på hvem vi skal spørre. Vi har stort nettverk og stor familie, men ikke mange som kan passe Vi hafde egentlig plaber om å ha en fra hver familie, men på "min" side føler jeg alle er for ustabile i det å være der, stille ogg og tenke fornuftig..

Hvorfor skulle man ha faddere om man ikke skal døpe? Det er jo noe som henger sammen med dåpens tradisjoner.

Hadde bare privat navnefest. Ingen har fadderfunksjon for barnet.

Ingen av mine barn har/skal bli døpt, derav ingen faddere. Men er noen som stiller opp mer enn andre. Vesla får feks alltid fine bursdag og julegaver av bestevenninna mi, og hun har hatt henne med på kino noen ganger osv. Hun er nok den som hadde blitt spurt om å værr fadder, hvis vi hadde døpt. Så min erfaring er at slikt går seg litt til av seg selv! ;)
Men er jo ikke noe gaøt å høre med en eller to om de vil være "liksom-faddere". :)

Fadder hører til dåp.
Så om du ikke skal døpe, så er det jo opp til deg om du vil ha en "fadder" til navnefest eller noe..
Er ikke så inn i det der. Vi har døpt og kommer til å fortsette med dette. Så får heller barnet velge selv når han/hun blir gammel nok.

Hvorfor skulle man ha faddere om man ikke skal døpe? Det er jo noe som henger sammen med dåpens tradisjoner.
Det er vel mer for barnets del da. At barnet skal ja en annen voksen som er der litt ekstra :-)

Det er vel mer for barnets del da. At barnet skal ja en annen voksen som er der litt ekstra :-)

Skjønner. :) Det er jo ikke sikkert det blir de menneskene man ser for seg at skal ha rollen som faktisk går inn i rollen I løpet av barnets oppvekst. :)

Oi det var en lang og rar setning.. er så forkjølet at jeg gidder ikke omformulere, håper du skjønner hva jeg mener; )

Skjønner. :) Det er jo ikke sikkert det blir de menneskene man ser for seg at skal ha rollen som faktisk går inn i rollen I løpet av barnets oppvekst. :)

Oi det var en lang og rar setning.. er så forkjølet at jeg gidder ikke omformulere, håper du skjønner hva jeg mener; )
:D:D:D Haha, herlig setning ja!!! :-P
Ja det er jo sant det da. Men føler vel de som får splrsmpl om å være "fadder", legger seg littni selen for å gjøre det best mulig og :-) Her har vi bestekompisen tim sambo og lin lillebror til jentungen, og de har cært eksepsjonelle :-) ♡♡♡

Var endel skrivefeil fra meg ser jeg, men jeg skriver fra tlf med ubrukelig tastaturskjerm, så gidder ikke bry meg :-P

Vi hadde navnfest uten faddere. Synes valget blir så vanskelig å ta, så droppet det.

Trodde faddere var noe man hadde til dåp, hadde ikke tenkt tanken uten at jeg skulle døpt? Er det normalt? Man hadde vel vitner i humanetisk navnefest, men det er ikke noe formelt lenger nå hvertfall, er ikke sikker på om det var det før

Vi døper selv, men ett vennepar av oss døper ikke, de hadde navnefest, men ønsket at vi skulle ha en fadderrolle for gutten deres, d sa vi selvsagt ja til.

Vi døpte ikke, og har ikke faddere.
Jeg har ei god venninne som "fungerer" som litt ekstra tante (hvis vi kan kalle det det), men faddere er det ingen av.
Lillebror skal heller ikke døpes.
For meg hører også faddere til kirkelig dåp.

Back
Topp