Må man ha base til babybilstol?

4barnsmamma to be

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Jeg klarer ikke bli enig med meg selv om vi klarer oss fint med en babybilstol som vi fester rett i bilens belter, eller om vi skal investere i en base også. Vi er svært glad i vogn og sykkel og bruker ikke bilen så mye, så jeg tenker litt at det er unødvendig.

Noen som har erfaring med å ikke bruke base? Hvilket bilsete bruker dere?

Hadde beSafe Izi Go uten base. Synes den var enkel på feste, base koster som oftest like mye som setet.

Jeg kjørte mye bil men savnet aldri base ;)

Jeg er veldig glad vi kjøpte base selv om vi ikke bruker bilen så mye, er bare å klikke på og da vet enn at det sitter 100% fast.

Ikke noe problem å ikke bruke base selv om det er veldig enkelt. Vi har to biler, men en base, så om samboer hadde med seg guttungen å kjørte sin bil, festet han bare med beltene, det samme i besteforeldrene sin bil.
Så lenge setet er riktig festet skal det være like sikkert som med base. Basen er ho også ganske dyr.
Vi hadde maxi cosy cabriofix :)

Veldig glad vi kjøpte med base. Syns det var tungvint uten da bilstolen er med inn og ut av bilen ganske mye ;-)

Eg de glad vi kjøpte base till våran bilstol :-).
Men de er ju ikkje ett måst.

Jeg er glad vi har hatt base.

Da vet jeg at det sitter som det skal. Litt mer feilmargin uten siden man kan feste det bare bittelitt feil.

Hadde det ikkje vert for at bilen min er hakket for gammal til å installere isofix i hadde eg gjort det og kjøpt basa som gjekk til setet. Dei seier det er like sikkert p feste setet med belte, det som gjer det mindre sikkert er når det blir gjort feil - som er enklare å gjere uten base :)

Vi hadde ikke iso-fix på vår game bil, og det funket helt fint med bilens belte, selv i frontkollisjon.
I den nye bil den var det iso-fix, og vi kjøpte base da vi kjøpte nytt sete.
Det angrer vi ikke et sekund på, for det er mye lettere med base.

Anbefaler dog å kjøpe et sete der basen er integrert, så du slipper å bytte sete så fort:
Concord reverso, best i test, kan brukes fra fødselen og frem til barnet er 105cm/23kg.
Vi har det setet nå, og er storførnøyde! :)
(Vi hadde Maxicosi cabriofix til å begynne med.)

Hadde ikke base de første ukene og syns det var stress. Selene i bilen går veldig lett i lås så måtte ofte ta de av igjen og prøve på nytt, samt oga mye vann i kroppen haddd jeg ikke all verdens finmotorikk i hendene en periode. Så var kjempedeilig med base.
Kjøpte acta graco fra jollyroom på tilbud for litt siden, 1200kr inkl base. Koster normalt 2000 så ikke all verdens pris uansett.

Ikke noe problem i min bil. Men i mannens bil er selene for korte så de ikke kommer rundt setet. Vi har maxicosi med base. Hadde ikke base i begynnelsen med nr 1 men savnet det etterhvert. Jeg er så kort at jeg ikke kommer rundt setet i bilen heller da.

Har hatt base. Var lett å knipse nedi. Lånt sete uten base og som var festet med seler. Gikk helt fint altså men stolen virket ikke like fast

Du klarer deg fint uten base om du ikke vil ta setet inn og ut av bilen. Hvis du tar det ofte ut kan det jo være litt stress.
Vi hadde et maxi cosi cabriofix uten base hos besteforeldre, gikk helt greit å bruke det.

Hadde det ikkje vert for at bilen min er hakket for gammal til å installere isofix i hadde eg gjort det og kjøpt basa som gjekk til setet. Dei seier det er like sikkert p feste setet med belte, det som gjer det mindre sikkert er når det blir gjort feil - som er enklare å gjere uten base :)
på babyseter får du base som festes med seler, du trenger ikke isofix:)

Du MÅ ikke ha base, men det er det enkleste. Vi har av og til flyttet bilstolen til en annen bli hvor vi ikke har base, og syns det er veldig tungvint å feste med beltet

Back
Topp