Må man ha bagdel til nyfødt?

Sommerbaby4

Blir kjent med forumet
Er det noen som har erfaring fra før eller vurdert å bare ha sittedel? Er det sånn at nyfødt ligger bedre i bagdel eller kan man like godt bare bruke sittedelen, og legge den helt flat såklart? Mener å ha lest en plass på facebook om noen som gjor dette og lurer litt på om det er noe vi kan gjøre eller om det er anbefalt med bagdel? Vil gjerne høre deres mening :)

Eg personlig hadde aldri hatt en nyfødt i sittedelen, uansett om ryggen er heilt nede:happy: ville nok absolutt ikkje anbefale det.
Bagdelen er masse bedre madrass i og mykje lunare enn sittedelen. Høgare er den og, sittedelen er masse lavere.

Du kan jo så klart droppe bag om du ønsker det, men da tror jeg at jeg ville kjøpt en mykbag/bassinet om ikke annet :)

Last edited:
Lunere med bag som sagt, bedre ergonomisk da ikke alle sittedeler blir helt flat.
Men man kan jo kjøpe en softbag å ha oppi om så med fast bunn, men tror jeg ville gått for en bagdel altså :)

På vogna jeg vil ha er ikke sittedelen helt flat, selv om den legges helt. Kan ikke forestille meg at det er bra for en nyfødt å bli "tvunget" inn i en posisjon over tid.

Blir litt som at ungen ikke skal sitte i bilstol for lenge i starten heller, må bli noe av det samme med sittedelen. Det anbefales ikke å bruke den før etter ungen er i stand til å sitte selv.

Jeg hadde personlig aldri lagt bebisen i sitte delen om den så kunne slås ned-tror sjeldent den faktisk kan legges helt flatt(om dere sjønner)
babyen skal ligge flatt,lunt og godt[emoji5]️[emoji5]️

Det finnes innlegg til sportsdelen, men jeg ville absolutt hatt bagdel fremfor det. Ligger ikke spesielt stabilt heller som nyfødt, i bagdelen er det mykere madrass etc. I tillegg er ikke nyfødte særlig glad i for mye rom rundt seg, slik at en smalere bagdel er bedre sånn sett også. Men vi byttet tidligere til sittedel, fordi den kunne legges ned. Dette fordi lille generelt ikke var glad i vogn grunnet refluks. Men da var hun 7-8 måneder.

Det er nettmøte med Barnas hus i morgen, her på Babyverden kl. 12.00 - 14.00, kanskje du kan sende inn spørsmål om bagdel til nyfødt, eller om dem har noe annet dem anbefaler e.l.? :)

Back
Topp