Må klage litt :(

JanSko

Betatt av forumet
Huff, ikke bare fryd og gammen dette her.. Merker at jeg synes det er vanskelig å nyte svangerskapet om dagen :( jeg har en konstant følelse av å være utslitt, blir fort tungpustet og alt er et ork.. Tror kanskje dette kan komme av at legen min og jordmor sa jeg hadde jernmangel og lavt blodtrykk (sist sjekket på for to dager siden). Jeg får skikkelige smerter i korsryggen når jeg ligger rett på ryggen, det kommer etter bare et par minutter og jeg klarer nesten ikke å snu meg rundt uten hjelp. Det går fint å ligge på siden, så det blir løsningen. Så og si hver morgen når jeg våkner har jeg magesmerter. Det er ikke skikkelig vondt, men det er veldig ubehagelig og nok til at jeg blir bekymret! Har ikke feber eller vondt under ribbeina, så jeg tror ikke dette er farlig, men det er kjipt allikevel!
Har jobbet 60% i noen uker nå, da jeg også sliter med migrene/kraftig hodepine dersom det blir for lange dager på jobb. Men nå har jeg ikke klart å jobbe mer en 30% denne uken. Sjefen min anbefaler meg at jeg øker graden på sykemeldingen min. Hun er forresten fantastisk når det kommer til forståelse rundt dette, men jeg har så innmari dårlig samvittighet for å ringe inn syk så ofte utenom sykemeldingen.. Er det flere her som kjenner seg igjen i noe av dette og vil klage litt med meg??? :p

Kjenner meg godt igjen! Tok til slutt ut full sykemeld fordi jeg var så latterlig sliten! Tok over en uke å i det heletatt akseptere å være sykemeldt, men nå er jeg kommet meg på bena etter noen uker og kan gradvis gå tilbake på jobb :) men tok laaaaang tid å føle at jeg kom ovenpå igjen.
Tror vi damer må slutte å ha så mye dårlig samvittighet for jobben :P

Ja, kjenner meg igjen i noe av det du skriver. Utrolig slitsomt å være så tappet for krefter hele tiden. Hvis sjefen din mener du skal øke sykemeldingsgraden, og du føler det er det beste selv, så hadde jeg ikke nølt med det. Det er tøft å ha et tungt svangerskap.

Skjønner ikke hvorfor det skal være noe annerledes å ha vondt i ryggen, jernmangel, lavt BT, føle seg konstant sliten, kaste opp, ha gallesteinsproblemer, sure oppstøt eller andre ting FORDI man er gravid. Det er jo minst like vondt og grusomt selv om man er gravid, men mange mener liksom at "dette bare følger med" og "premien er så fin". Ingen som kommer med sånne utrolig positive kommentarer hvis man ikke er gravid...

Ja, kjenner meg igjen i noe av det du skriver. Utrolig slitsomt å være så tappet for krefter hele tiden. Hvis sjefen din mener du skal øke sykemeldingsgraden, og du føler det er det beste selv, så hadde jeg ikke nølt med det. Det er tøft å ha et tungt svangerskap.

Skjønner ikke hvorfor det skal være noe annerledes å ha vondt i ryggen, jernmangel, lavt BT, føle seg konstant sliten, kaste opp, ha gallesteinsproblemer, sure oppstøt eller andre ting FORDI man er gravid. Det er jo minst like vondt og grusomt selv om man er gravid, men mange mener liksom at "dette bare følger med" og "premien er så fin". Ingen som kommer med sånne utrolig positive kommentarer hvis man ikke er gravid...
Ja, jeg tror jeg skal gå ned til å jobbe kun 40%, altså 2 dager i uken. Jeg vet at det vil hjelpe mye, da jeg jobber disse dagene i starten av uken, noe som har fungert greit fram til nå. Jeg har forskjellige arbeidsoppgaver disse dagene enn resten av uken, og jeg kan da tilpasse dagene litt dersom det er behov for det.
Åååh så lettet jeg ble nå da sjefen min ringte meg kun for å fortelle at jeg ikke måtte ha dårlig samvittighet! Det var godt, hun er fantastisk! :)

Veldig sant det du sier Vidorra! Å være gravid er ikke en sykdom, men man kan bli syk av å være gravid!

Trodde bare jeg var sliten...påvist antistoffer,familie dødsfall,påvist hjertefeil hos nurket,høyt blodtrykk og mye kvalme har virkelig brutt meg ned...jobber 100% enda da, men hadde blitt gal om jeg gikk hjemme.

Viktig å gjør det som gjør deg glad og å tenke positivt.
Hjalp meg og sette alarm på flere ganger om dagen hvor jeg skal bare slappe av og nyte 10 min i stillhet og bønn.
Får mye igjen for det altså.
Lykke til ❤️

Ja, jeg tror jeg skal gå ned til å jobbe kun 40%, altså 2 dager i uken. Jeg vet at det vil hjelpe mye, da jeg jobber disse dagene i starten av uken, noe som har fungert greit fram til nå. Jeg har forskjellige arbeidsoppgaver disse dagene enn resten av uken, og jeg kan da tilpasse dagene litt dersom det er behov for det.
Åååh så lettet jeg ble nå da sjefen min ringte meg kun for å fortelle at jeg ikke måtte ha dårlig samvittighet! Det var godt, hun er fantastisk! :)

Veldig sant det du sier Vidorra! Å være gravid er ikke en sykdom, men man kan bli syk av å være gravid!

Godt å lese, da vil nok ting ordne seg for deg :) Bra du tar vare på deg selv.

Husk vi er flinke! Vi skal ha en lang yrkesaktiv karriere i mange mange år fremover. At vi er borte fra jobb/jobber gradert noen få mnd i forbindelse med et slitsomt svangerskap må være helt ok. Jeg har en veldig forståelsesfull sjef, så jeg er helt avslappet i forhold til dette. Vet jeg kommer tilbake om et år med full iver og engasjement for jobben min. Har sagt på forhånd at mannen får ta alle sykedagene til barnet som måtte komme, jeg skal være på jobb ;)

Jeg kjenner meg godt igjen! Jobbet 100% men slet meg helt ut og ble 100% sykemeldt.. Deretter jobbet jeg 40% --> 100% sykemeldt og så startet jeg igjen i 80% jobb men måtte trappe ned til 60%... Har i tillegg ringt inn å vert syk og det er ikke noe kjekt :/ men en må rett og slett sette helsa først, tenke hva som er bra for deg! Jeg er 19 år og lærling og jeg føler andre voksne ser oss unge som unge og spreke som vetfall skal klare å jobbe hver dag men slik er det bare ikke. Tenk på deg selv og den lille først, selv om det er ubehagelig til tider å ringe så ofte :)

Offda.. ikke noe greit å ha det sånn, og vanskelig å fungere i jobb når formen er dårlig. Godt at du har en god sjef som er forståelsesfull :) Håper du finner en løsning som passer :)

Så godt det finns sånne sjefer og❤️
Lytt til kroppen og magefølelsen, får ingenting igjen for å slite seg fullstendig ut på å skulle jobbe. ;) husk på at du skal ha overskudd og helse til å ta vare på lille nurket når det kjem :)

Huff, ikke bare fryd og gammen dette her.. Merker at jeg synes det er vanskelig å nyte svangerskapet om dagen :( jeg har en konstant følelse av å være utslitt, blir fort tungpustet og alt er et ork.. Tror kanskje dette kan komme av at legen min og jordmor sa jeg hadde jernmangel og lavt blodtrykk (sist sjekket på for to dager siden). Jeg får skikkelige smerter i korsryggen når jeg ligger rett på ryggen, det kommer etter bare et par minutter og jeg klarer nesten ikke å snu meg rundt uten hjelp. Det går fint å ligge på siden, så det blir løsningen. Så og si hver morgen når jeg våkner har jeg magesmerter. Det er ikke skikkelig vondt, men det er veldig ubehagelig og nok til at jeg blir bekymret! Har ikke feber eller vondt under ribbeina, så jeg tror ikke dette er farlig, men det er kjipt allikevel!
Har jobbet 60% i noen uker nå, da jeg også sliter med migrene/kraftig hodepine dersom det blir for lange dager på jobb. Men nå har jeg ikke klart å jobbe mer en 30% denne uken. Sjefen min anbefaler meg at jeg øker graden på sykemeldingen min. Hun er forresten fantastisk når det kommer til forståelse rundt dette, men jeg har så innmari dårlig samvittighet for å ringe inn syk så ofte utenom sykemeldingen.. Er det flere her som kjenner seg igjen i noe av dette og vil klage litt med meg??? :p

Jernmangel utløser migrene også, så gå i deg mer jern, og ta magnesium også, så du slipper hard mage.
Vondt i ryggen bør du oppsøke en fysioterapeut for, for det kan være bekkenet som gir de problemene, og det lønner seg å behandle dem så tidlig som mulig, så det ikke utvikler seg til å bli kronisk.
Lavt blodtrykk gjør en veldig sliten, og det eneste som hjelper, er MYE væske (vann), litt lakris og litt mer salt i kosten.
Og, viktigst av alt: HVILE og SØVN!
Du trenger ikke jobbe nå, du gjør alt den viktigste jobben som er; du er gravid!
Du har mange år igjen å jobbe på, og et par mnd nå med hvile, kan gjøre at du har overskudd til å ta vare på barnet når det kommer, i motsetning til å være helt utslitt.
Den tunge delen er ikke svangerskapet, eller fødselen, det er tiden etterpå, og da får man ikke hvilt eller tatt det med ro, så benytt sjansen nå!

Pass på å ikke kjøre bil, dusje, eller gjøre andre ting når du er svimmel av lavt blodtrykk, du kan svime av når som helst, og skade deg, babyen eller andre.
Magesmertene er nok kynnere, eller treg mage/ligamensmerter, og er ikke farlig, men plagsomt.
Magnesium hjelper mot dette.

Flott at du ligger på siden, det er best for deg og babyen. :)

Husk å ta folat også, det er viktig! :)

Back
Topp