Må jeg kjøpe dette?

Hyori

Andre møte med forumet
Hei,

jeg sitter med den store oppgaven med å lese meg opp på utstyr og hva man trenger til den lille.
Jeg vet at det er noe man "må" ha og noen ting som er valgfritt. Jordmord fortalte oss også at det vil komme noen hjem til oss for å hjelpe oss litt med ungen etter fødsel? Kommer de til å "dømme" oss hvis vi ikke har et "barselrom"?

Vi har ikke et eget soverom til ungen enda, så vi tenker å la babyseng være på samme rom som meg og far, vi har heller ikke en egen plass til å skifte bleier etc. på badet da vi har et lite bad. Hva tenker dere om dette?
Kan jeg feks. kjøpe babynest som jeg har i sofaen og bruker den til å skifte bleier i?

Kommer en del spørsmål fra meg fremover da jeg ikke har noen å spørre..
 
Vi venter nr4 og senga hennes står på vårt soverom. Stelleplassen blir der vi er, billig stellematte kommer dere langt med vi har ikke stellebord :) akkurat bleieskifte er noe som blir unnagjort og så får hun sprelle uten bleie og bruke potte fra hun kan sitte selv :)
Dere blir ikke dømt av de som kommer hjem (hvis de tilbyr hjemmebesøk)
 
Hei,

jeg sitter med den store oppgaven med å lese meg opp på utstyr og hva man trenger til den lille.
Jeg vet at det er noe man "må" ha og noen ting som er valgfritt. Jordmord fortalte oss også at det vil komme noen hjem til oss for å hjelpe oss litt med ungen etter fødsel? Kommer de til å "dømme" oss hvis vi ikke har et "barselrom"?

Vi har ikke et eget soverom til ungen enda, så vi tenker å la babyseng være på samme rom som meg og far, vi har heller ikke en egen plass til å skifte bleier etc. på badet da vi har et lite bad. Hva tenker dere om dette?
Kan jeg feks. kjøpe babynest som jeg har i sofaen og bruker den til å skifte bleier i?

Kommer en del spørsmål fra meg fremover da jeg ikke har noen å spørre..
Sniker.

Er det en spesiell grunn til at det kommer noen hjem til dere for å hjelpe dere etter fødsel?

Har ikke hørt om det før.. Kun helsesøster som kommer på hjemmebesøk og måler og veier barnet.

Dere må ikke ha eget barnerom nei.
En sprinkelseng på foreldrenes rom gjør susen. Og en stellekommode kan stå på soverommet også. Eller en stellematte man kan legge på sengen når man skifter bleier og klær.
Det viktigste er at baby ligger en trygg plass når den skal skifte bleier, og at du har klær og utstyr i umiddelbar nærhet så du ikke må gå ifra babyen å hente ting du trenger.

Ville nok ikke skiftet i babyneste da det fort kan bli mye søl ved bleieskift.
 
Sniker.

Er det en spesiell grunn til at det kommer noen hjem til dere for å hjelpe dere etter fødsel?

Har ikke hørt om det før.. Kun helsesøster som kommer på hjemmebesøk og måler og veier barnet.

Dere må ikke ha eget barnerom nei.
En sprinkelseng på foreldrenes rom gjør susen. Og en stellekommode kan stå på soverommet også. Eller en stellematte man kan legge på sengen når man skifter bleier og klær.
Det viktigste er at baby ligger en trygg plass når den skal skifte bleier, og at du har klær og utstyr i umiddelbar nærhet så du ikke må gå ifra babyen å hente ting du trenger.

Ville nok ikke skiftet i babyneste da det fort kan bli mye søl ved bleieskift.

Skal ikke si hva som skulle komme hjem til oss da jordmor ikke fortalte noe mer om det, bare at det ville komme noen, men det kan jo være som du sier at det er noen som skal måle og veie barnet bare. Jeg var bare redd for at de har en liste de går i gjennom for å liksom "godkjenne" hjemmet vårt.
 
Hei,

jeg sitter med den store oppgaven med å lese meg opp på utstyr og hva man trenger til den lille.
Jeg vet at det er noe man "må" ha og noen ting som er valgfritt. Jordmord fortalte oss også at det vil komme noen hjem til oss for å hjelpe oss litt med ungen etter fødsel? Kommer de til å "dømme" oss hvis vi ikke har et "barselrom"?

Vi har ikke et eget soverom til ungen enda, så vi tenker å la babyseng være på samme rom som meg og far, vi har heller ikke en egen plass til å skifte bleier etc. på badet da vi har et lite bad. Hva tenker dere om dette?
Kan jeg feks. kjøpe babynest som jeg har i sofaen og bruker den til å skifte bleier i?

Kommer en del spørsmål fra meg fremover da jeg ikke har noen å spørre..
Skift heller bleie på gulvet enn i sofaen. For å slippe tiss og bæsj i sofaen. Ellers kan du skifte bleie hvor du enn føler for det, altså! Så lenge du har ei hand på ungen så den ikke triller avgårde. Sånn sett er bleieskift på gulvet genialt, ihvertfall når de blir litt større og ikke vil ligge stille!

Det jeg tror de ser etter på hjemmebesøk er vel om huset er fult av alkohol og lukter hasj eller har mugg og andre helseskadelige ting. Stellerom, eget barnerom osv bryr de seg neppe om. Og så sjekker de formen din, med tanke på fødselsdepresjon.

Det du absolutt trenger til baby er et sted den kan sove, og noen klær. Gjerne kjøp inn noen bleier så du slipper å fly på butikken rett etter fødsel. Resten ordner seg etterhvert. Man MÅ ikke ha f.eks stellekluter, litt lunkent vann fra springen er faktisk bedre enn div kluter. Man må ikke ha babyhåndklær, et vanlig mykt håndkle fungerer. Et sted å bade baby er kjekt da, ettersom de fort blir for store for å bade i vasken (men ja, de kan bades i vasken!). Så det er lite du absolutt må ha i starten.
 
Skal ikke si hva som skulle komme hjem til oss da jordmor ikke fortalte noe mer om det, bare at det ville komme noen, men det kan jo være som du sier at det er noen som skal måle og veie barnet bare. Jeg var bare redd for at de har en liste de går i gjennom for å liksom "godkjenne" hjemmet vårt.
Åja, neida, ingen som skal godkjenne noe som helst :) Bare senk skuldrene :)
 
Hei,

jeg sitter med den store oppgaven med å lese meg opp på utstyr og hva man trenger til den lille.
Jeg vet at det er noe man "må" ha og noen ting som er valgfritt. Jordmord fortalte oss også at det vil komme noen hjem til oss for å hjelpe oss litt med ungen etter fødsel? Kommer de til å "dømme" oss hvis vi ikke har et "barselrom"?

Vi har ikke et eget soverom til ungen enda, så vi tenker å la babyseng være på samme rom som meg og far, vi har heller ikke en egen plass til å skifte bleier etc. på badet da vi har et lite bad. Hva tenker dere om dette?
Kan jeg feks. kjøpe babynest som jeg har i sofaen og bruker den til å skifte bleier i?

Kommer en del spørsmål fra meg fremover da jeg ikke har noen å spørre..

jordmor mente sikkert bare at dere får tilbud om et hjemmebesøk. Da veier og måler de, gir litt generell info og spørr om dere lurer på noe:) ingen kommer til å dømme noe. Føere i familien min har hoppet helt over stellebord og bare gått for en håndduk/stellematte på gulvet på badet under stell;-) alt går:) det er veldig mye kan kan klare seg uten. Om jeg måtte hadde jeg klart meg med bare litt klær til babyen + bleier og kremer. I starten i alle fall:) men mye som er kjekt å ha også;-)
 
Begge mine har delt rom med oss lenge, første var 1,5år når hun fikk egent rom. Nr 2 flytta inn til nr. 1 når hun var ett år. Med nr. 2 hadde vi ikke stellebord, helt unødvendig for oss. Ingen som sier noe på det. Heilt opp til deg hva du trenger eller vil ha. Jm skal ikke komme å hjelpe deg, men hun kommer til deg for å prate om ring du kanskje lurer på å så veie babyen. Er for at du skal slippe å drasse med deg nyfødt baby inn på helsestasjonen
 
Senk skuldrene og husk at butikkene også er åpne etter at babyen er kommet:)
Da jeg fikk mitt første barn bodde jeg i en liten leilighet med ett soverom. Stellet ble gjort på en stellematte på gulvet og badebaljen satte jeg på kjøkkenbordet da hun skulle bade, fordi badet var så lite. Jordmor kom på hjemmebesøk etter fødsel og klagde ikke på fasilitetene. Vi snakket litt om amming også dro hun:)
 
Da vi fikk helsesøster på besøk hos oss sist fødsel gjorde hun ikke annet enn å måle og veie babyen, snakke om amming og ernæring, kom med råd rundt soving og stell og snakket om hvor fin baby vi hadde. Var ingen rundtur i leiligheten og sjekk av hva vi hadde/ikke hadde av utstyr osv. Så ikke bekymre deg :)
 
Hei,

jeg sitter med den store oppgaven med å lese meg opp på utstyr og hva man trenger til den lille.
Jeg vet at det er noe man "må" ha og noen ting som er valgfritt. Jordmord fortalte oss også at det vil komme noen hjem til oss for å hjelpe oss litt med ungen etter fødsel? Kommer de til å "dømme" oss hvis vi ikke har et "barselrom"?

Vi har ikke et eget soverom til ungen enda, så vi tenker å la babyseng være på samme rom som meg og far, vi har heller ikke en egen plass til å skifte bleier etc. på badet da vi har et lite bad. Hva tenker dere om dette?
Kan jeg feks. kjøpe babynest som jeg har i sofaen og bruker den til å skifte bleier i?

Kommer en del spørsmål fra meg fremover da jeg ikke har noen å spørre..

De er ikke egentlig der først og fremst for å sjekke at alt utstyret er i orden, så det gjør ikke noe at dere ikke har stellerom eller eget rom til baby. Men stellematte det MÅ du ha. Med håndkle oppå. Det kommer til å skje mer enn én gang at det lille både tisse og sprutbæsjer akkurat mens du skifter bleie, så ville ikke skiftet i nest :p

Vi har hatt stellematte oppå vaskemaskinen, men du har kanskje for lite bad for det også?
Uansett, jordmor og helsesøster kommer for å se hvordan det går med mor og baby.
 
De er ikke egentlig der først og fremst for å sjekke at alt utstyret er i orden, så det gjør ikke noe at dere ikke har stellerom eller eget rom til baby. Men stellematte det MÅ du ha. Med håndkle oppå. Det kommer til å skje mer enn én gang at det lille både tisse og sprutbæsjer akkurat mens du skifter bleie, så ville ikke skiftet i nest :p

Vi har hatt stellematte oppå vaskemaskinen, men du har kanskje for lite bad for det også?
Uansett, jordmor og helsesøster kommer for å se hvordan det går med mor og baby.

Tørketrommelen vår står oppå vaskemaskinen så det blir nok skifting på en stellematte i stua.
 
Vi brukte bare sånne kladder du får kjøpt på apoteket til å stelle på, tar enda mindre plass enn stellematte :hilarious: vi bor i veldig lite hus, med mange folk, så all plass må spares :shy::hilarious::hilarious:
 
Back
Topp