Må jeg dra til legen før uke 12?

Marihøns

Mai <3
♡ Maibarna ♡
Desemberskatter 2016
Hjelpes, min datter er snart 10 mnd, det vil si at det er ikke lenge siden jeg var gravid sist, men føler jeg ikke husker stort :-P jeg dro jo til legen med en gang jeg fikk possitiv test for å få det bekreftet det og "komme inn i systemet" men mins at jeg ikke fikk noe mer konkrete greier før etter uke 12, virket som at de så det ann itilfelle jeg skulle miste, så nå tror jeg ikke at jeg gidder å dra til legen før uke 12 heller. Hva tror dere? Er det nødvendig?

Jeg drar uke 7 for å få påvist hjertelyd og dermed at fosteret lever. Neste blir uke 12. Det er selvfølgelig da man ser mest, men om noe har gått galt underveis, vil jeg ikke å gå 3 måneder og tro alt er som det skal.

Sant det, får ringe legen å høre. Men da setter jeg en pinn på 7 uker ;-)

Det gjør du vel litt som du vil med. Jeg tenkte jeg kun skulle gå til jm denne gangen, og må dit før 12 uker pga jeg må søke svangerskapspenger. Her sjekker hun ikke hjertelyd så tidlig, så om jeg vil bekrefte noe så må jeg nok betale for tul. Men tenkte jeg skulle sjekke med doppler etterhvert da:)

Jeg skal på ul i uke 7 for å bekrefte at alt er ok. Så er det første svangerskapskontroll hos fastlege i uke 10. Der gjør hun ikke noe annet enn å sjekke blodtrykk å ta alle blodprøver som må til i starten. Har katt, så må ta toxoplasmaprøve.. så blir det ul i uke 12-13 for å se en sprell levende baby :) begge ultralydene er private og e kun etter eget ønske :)

De færreste drar til legen før uke 12 med mindre det er snakk om nervøsitet (tidligere SA, MA etc), bruk av hormonelle eller andre medisiner, blødninger, sykemeldinger (kvalme etc) eller rett og slett å få det bekreftet. Mer normalt hos førstegangsgravide.

Så om du ikke trenger sykemelding eller har andre bekymringer går det nok fint å vente :)

Back
Topp