Må gi mme mens jeg øker, hvordan fullamme igjen?

smurfine78

Flørter med forumet
Har en frøken på 2 mnd som har gått opp lite i vekt i det siste. Hun har også slitt veldig med magen den siste uka og har brukt lang tid på å ta brystet da hun har krøket seg sammen pga magen. Hun promper og bæsjer ekstremt mye om dagen. Var på sykehuset idag og de fant ikke noe galt med henne, men anbefalte å gi henne mme etter hvert måltid nå da hun MÅ opp i vekt. Jeg er usikker på om hun tar ut all melka når jeg ammer, for når jeg har pumpa etter 2 timer får jeg ut 60 ml på kvelden, og i teorien skal hun trenge 72 ml hver 3. time. Planen nå er å amme ofte og tilby så mye mme hun vil ha etter amming. Er redd hun da ikke orker pupp igjen etter et par timer og tenkte da å pumpe. Men hvordan skal jeg kunne gå over til å fullamme igjen etter dette? Det er jo håpet mitt da.
 
Jeg fikk ikke min gutt til å suge på "tomt" bryst ved økedøgn. Så jeg ga mme etter amming i perioder med lite melk, og økte samtidig melkemengden ved å pumpe. Pumpet helt til jeg fikk ut like mye mm på et døgn som det han drakk fra flaske (utpumpet mm + mme). Da var jeg oppe i å produsere like mye som han drakk. Han spiste ca hver andre eller hver tredje time. Så jeg pumpet en time etter amming slik at det rakk å fylle seg opp litt.

I tillegg hjalp det å samsove toppløs. Og bare kose meg hjemme. Og drikke lettøl og ammete.
 
Jeg forsto ikke helt hvor mye du pumpet ut når du skjønte at det var nok?
I tillegg til å amme måtte jeg kanskje gi ca 150ml mme i tillegg i løpet av døgnet for at han skulle være mert og fornøyd.
Så klarer jeg bare å pumpe ut feks 60ml iløpet av en dag. Neste dag 80ml. Om noen dager klarer jeg å pumpe ut 150-170 ml og da trenger jeg ikke lenger å pumpe mer og gi på flaske, for da har jeg nok til å bare amme.

Var det bedre forklart?
 
Husk også på at man som regel klarer å pumpe ut mindre enn hva babyen klarer å suge ut.
 
Om du pumper deg så kan du enkelt supplere med mm eller mme alt ettersom hva du har tilgjengelig.
Pump eller amm minimum annen hver time (på natten kan du drøye det litt lenger da). Pass på å drikke mye og hvile mye for å øke produksjonen. Amm alltid først uansett når du pumpet, gi tillegg etterpå. Mest sannsynlig vil du merke det raskt om melkeproduksjonen har tatt seg opp for babyen vil da drikke mindre og mindre av tillegget. Er du heldig trenger du bare 1-2 dager med økning, men opptil en uke er ikke unormalt.
 
En ting til, om dere sover lenge kan du med fordel pumpe på morgenen for å fjerne litt av den "tynne" melken, slik at fløten blir ammet til babyen.
 
En ting til, om dere sover lenge kan du med fordel pumpe på morgenen for å fjerne litt av den "tynne" melken, slik at fløten blir ammet til babyen.
Vet det er mer bunnmelk på kvelden, men er det mer toppmelk på morgenen? Eller etter å ikke ha ammet på en stund?
 
Tynneste melken kommer alltid først, så dersom magen blir fylt opp av denne, kan det være noen små som ikke klarer å drikke mer, selv om de ofte er mer sultne. Derfor vil de ofte ha mat igjen ganske raskt på morgenen, da kan det ofte være lurt å tilby det brystet som ikke ble tømt helt på sist måltid.

Håper produksjonen har tatt seg opp nå.
 
Back
Topp