Må gi mme/flaske i 2 dager

maggie2025

Andre møte med forumet
Hei. Jeg har en liten gutt på 4 uker som fortsatt fortsatt er ganske gul i huden. Har snakket med helsesøster og barnelege, og begge anbefaler å gi mme i 2 dager mot at jeg pumper meg hver 3. time. Han har ikke fått flaske før, og jeg kjenner at jeg gruer meg veldig til å begynne, både med tanke på sugeforvirring og på melkeproduksjonen. Skal begynne i morgen tidlig når han våkner. Til kvelden og natta kunne jeg heldigvis amme som normalt, så regner med det blir 4-5 flasker i løpet av 12 timer. Er det noen andre som har erfaringer med dette, og som kan fortelle meg at dette vil gå bra?

Hvorfor må han ha mme ved gulsott?

Det var noe med å få skilt ut gulsotten raskere, en slags boost-behandling. Er visst sånn det også behandles på sykehuset hvis de må inn for lysbehandling. Akkurat det håper vi å få slippe, så da blir det mme og å ligge masse i lys hjemme. Han har jo ligget en del i lys hjemme, men tydeligvis ikke nok.

Ja husker de sa til oss på barsel å sikre han fikk godt med drikke (som om man gjør annet enn å amme).
Vår var gul men under lysgrensa.

Kan du kanskje koppmate?

Må du gi bare mme, eller kan du gi egen melk også?

Hei. Jeg har en liten gutt på 4 uker som fortsatt fortsatt er ganske gul i huden. Har snakket med helsesøster og barnelege, og begge anbefaler å gi mme i 2 dager mot at jeg pumper meg hver 3. time. Han har ikke fått flaske før, og jeg kjenner at jeg gruer meg veldig til å begynne, både med tanke på sugeforvirring og på melkeproduksjonen. Skal begynne i morgen tidlig når han våkner. Til kvelden og natta kunne jeg heldigvis amme som normalt, så regner med det blir 4-5 flasker i løpet av 12 timer. Er det noen andre som har erfaringer med dette, og som kan fortelle meg at dette vil gå bra?
Min eldste fikk gulsott pga vakum og fikk blanding av mme og mm på sykehuset. Vi gikk fort over på flaske da vi kom hjem for å sikre at hun fikk i seg nok mat. Det fortsatte vi med i varierende grad i kombinasjon med delamming. Jeg delammet i 10 mnd og vi slet aldri med sugeproblemer.
Du må gjøre det du er mest komfortabel med, men personlig ville jeg fulgt rådene som både helsesøster og barnelegen har gitt.
Det som kan skje ved flaskemating er at ungen vil mase litt ekstra ved amming etterpå dersom flasken gir maten raskere. Medela sine flasker krever mer av barnet, vi brukte det mye i begynnelsen.

Skal du gi melken du pumper i tillegg til mme? Behandling av gulrot er jo å gi masse mat så mme bør jo komme i tillegg til din egen melk, ikke istedenfor.

Vi er nå igang med flaskemating. Har kjøpt inn medelaflasker, og det ser ut som lillegutt tar den greit. Sugeteknikken er omtrent som ved amming, og han bruker nesten lenger tid på å spise med flaska enn ved amming. Vurderte koppmating, men fant ut at vi prøver flaske nå. Hadde jo tenkt å introdusere flaske litt etter hvert slik at pappaen kan mate slik at jeg kan finne på noe med storebror. Pumping ser også ut til å gå greit. Så ser litt lysere på situasjonen nå som jeg er i gang. Er jo bare i dag og i morgen. Og så får jeg jo amme i kveld og i natt, så da får han mm.

Når det gjelder hvorfor han kun skal få mme, og ikke som tillegg, så er jeg litt usikker. Ble litt satt ut da jeg fikk beskjeden, at det ikke falt meg inn å spørre. Han har lagt på seg godt de siste par ukene, så virker som om han har næringsvett og får nok melk fra meg. Skal spørre ved neste kontroll, som er i neste uke. Men det er visst dette de anbefaler ved langvarig gulsott, ellers risikerer vi å bli lagt inn på sykehus for lysbehandling i forbindelse med 6-ukers kontroll. Så det håper vi på å slippe.

Kanskje det er for å være sikker på at de drikker nok. Er jo ikke så lett å vite med pupp.

Lykke til da, det er fort gjort og det hjelper sikkert på så han blir bedre :-)

Back
Topp