Må bare spørre.

LilleLisska

Forumet er livet
Skal en regning gå til Kredinor når man bare har fått en purring? Syntes det var litt rart.

Mange som ikke opererer med purringer lenger, men går rett på inkassovarsel med en gang. Og da går den til f.eks. kredinor hvis man ikke betaler.

ORIGINAL: fairy

Mange som ikke opererer med purringer lenger, men går rett på inkassovarsel med en gang. Og da går den til f.eks. kredinor hvis man ikke betaler.

jeg ringte forbrukerrådet en gang jeg fikk inkassovarsel.
hadde ikke fått regning i det hele tatt på forhånd... ikke purring heller (mulig det har blitt feilsendt, for jeg fikk INGENTING iallfall) - og plutselig var det bare sendt til inkasso [:-]

men da sa forbrukerrådet at de skal først sende regning, og deretter purring før det går til inkasso... er bare noen måneder siden jeg snakka med de.

er det nye regler? eller kansje hun dama ikke var helt oppdatert!? [:)]

ORIGINAL: **Flash**

ORIGINAL: fairy

jeg ringte forbrukerrådet en gang jeg fikk inkassovarsel.
hadde ikke fått regning i det hele tatt på forhånd... ikke purring heller (mulig det har blitt feilsendt, for jeg fikk INGENTING iallfall) - og plutselig var det bare sendt til inkasso [:-]

men da sa forbrukerrådet at de skal først sende regning, og deretter purring før det går til inkasso... er bare noen måneder siden jeg snakka med de.

er det nye regler? eller kansje hun dama ikke var helt oppdatert!? [:)]

Det blir sånn her:
Først kommer den vanlige regningen, hvis man ikke betaler
kommer inkassovarsel. Varsel er jo som en purring, for saken har ikke gått til inkassoselskapet enda. Men hvis man ikke betaler da heller..
Så går det til inkassoselskapet.

Så regningen går ikke rett til inkasso. Men i "gamle dager" var det jo vanlig å få et par purringer før inkassovarselet kom. Fler og fler bedrifter som går bort i fra dette, siden folk ikke blir "redde" for purringer lenger. Et inkassovarsel er mye mer effektivt i så måte.[;)]

Jeg fikk også inkasso  her for noen mnd siden. Fra NetCom, som jeg ikke har vært kunde hos på 2 år! Heller ikke fått noen regning. Ringte inkassoselskapet og de sa at sånt kunne skje. Mulig jeg ikke hadde betalt regningene mine da jeg var kunde der. Bullshit! Ringte NetCom, rimelig heit i toppen, og sa klart og tydelig hva jeg mente og at jeg nekta å betale. Gikk en ukes tid så fikk jeg beklagelsesbrev i posten..

Firmaet jeg jobber for sender først orginalfaktura med 14 dagers betalingsfrist. 14 dager etter forfall sendes purring/inkassovarsel med omgående forfall. 3-4 uker etter dette igjen sendes fakturaen til inkasso. For at det skal være lov å kjøre en faktura såpass raskt gjennom systemet, må purringen/inkassovarslet være uten purregebyr. Dersom man skal kreve purregebyr har kunden krav på lenger betalingsfrist/flere varsler.

ORIGINAL: Elewyn

Firmaet jeg jobber for sender først orginalfaktura med 14 dagers betalingsfrist. 14 dager etter forfall sendes purring/inkassovarsel med omgående forfall. 3-4 uker etter dette igjen sendes fakturaen til inkasso. For at det skal være lov å kjøre en faktura såpass raskt gjennom systemet, må purringen/inkassovarslet være uten purregebyr. Dersom man skal kreve purregebyr har kunden krav på lenger betalingsfrist/flere varsler.

Bra forklart![:)]
Endel mer oversiktlig enn det skrammelet jeg knotet ned, hehe![8D]

ORIGINAL: Elewyn

Takk for god forklaring! [:)]

Back
Topp