Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hei
Det blir setefødsel på meg hvis han ikke snur seg snart og trenger å høre hva som skjer under en setefødsel. Håper noen her har vært gjennom det før og vil dele litt![]()
Kan gjerne dele jeg
Skjedde ingenting til termin, så på overtidskontroll 7 dager over ble vi (jeg og sykehuset) enige om at jeg kunne bli satt i gang på dag 9 eller få keisersnitt på dag 10 - jeg skulle få velge selv.
Hadde absolutt ikke lyst til keisersnitt, så jeg valgte å bli igangsatt på dag 9. Dro hjem fra den overtidskontrollen i tårer, men det var mest tanken på å gå gravid i 3 dager til
Natt til dag 9 gikk vannet, da hadde jeg absolutt ingen tegn til fødsel på forhånd. Var veldig glad for det, for da slapp jeg å bli igangsatt. Ringte sykehuset som ville ha meg inn med en gang. Ved seteleie får man ikke gå hjemme etter vannavgang uansett om du har fått rier eller ikke.
Vi tok oss god tid hjemme, jeg var en tur i dusjen og vi pakket det siste. Var inne på sykehuset 2 timer etter vannet gikk, og riene startet ca 30 minutter etter at jeg kom inn. Fostervannet var misfarget (grønt), så det ble satt elektrode på rompa til babyen. Det er vanlig at fostervannet er misfarget, og er ofte ikke fordi babyen er stresset, men fordi kroppen ligger i en brett og når babyen skal lenger ned i bekkenet trykkes avføringen til babyen ut
Hadde jevne gode rier hele tiden, og det var god framgang. Åpnet meg i fint tempo. Etter 7 timer med rier takket jeg ja til epidural. Da var jeg så sliten at jeg sovnet mellom hver rie, og hadde enda ikke fått i meg verken mat eller drikke. Fordelen med setefødsel er at du er veldig høyt prioritert, så når epiduralen først blir bestilt så kommer den med en eneste gang
Epiduralen ble satt og det var som å komme til himmelen! Fikk endelig slappet av og fikk i meg litt drikke men ikke så mye mat... Det varte dog bare i 30 minutter, før pressriene kom. Hadde ingen smerter, men kjente at hele kroppen presset, det var ganske heftig. Var enda ikke åpnet meg nok, og babyen lå enda veldig høyt i bekkenet, så jeg fikk ikke lov til å presse.
Så der lå jeg da med pressier i 5 timer uten å få lov til å presseDet er også vanlig med seteleie, og kommer av at babyen trykker på en litt annen måte når den ligger i en brett.
Etter 5 timer var hun endelig kommer langt nok ned og jeg fikk lov til å presse. Det var digg!!
Presset i 1 time før hun var ute. Det høres lenge ut, men jeg mistet helt begrep over både tid og sted.
Du burde også forberede deg på at du blir klippet. Det høres fælt ut, men det er for å unngå at du revner. Tenk på det - babyen kommer ut dobbel - da er det bedre med et kontrollert klipp. Klippet settes rett før hele babyen er ute.
Det var folksomt på fødestua det kan jeg si, men jeg merket lite til det. Det var mest jordmor, barnepleier og lege jeg forholdt meg til. Det vil være en lege og ikke jordmor som forløser babyen.
Ellers var det en student der og en jordmor som var ferdig på jobb men som ville være med å se på likevel
Stod også en del folk klar bak et forheng i tilfelle babyen trengte hjelp etter fødsel.
Dette trengte ikke min, og hun skrek med en gang hun kom ut, fikk henne rett på brystet, så alle bak forhenget ruslet rolig ut av rommet igjen
Det kommer til å gå så bra med deg! Bare spør hvis det er noe mer du lurer på![]()
Ja jeg kan med hånden på hjertet si at det var en drømmefødsel. Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å føde i seteleie igjen.Tusen takk for at du deler
Høres ut som fødselen ble en fin opplevelse for dere
Her dukket disse spørsmålene opp mens jeg leste innlegget ditt. Svar på det du har lyst til
Bedøvelse:
Hvor tidlig ble du tilbudt epiduralen? Er det en begrensning på hvor lenge man kan ha den og derfor bør vente med å sette den?
Følte du at epiduralen hemmet deg på noen måte?
Fikk du lokalbedøvelse før du ble klippet? Eller hjelper epiduralen mot det også?
Bevegerlighet i rommet:
Babyen din fikk jo elektrode på rumpa. Et alternativ til det er vel å følge med på babyen med ctg målinger. Det betyr jo at man er koblet til masse greier og ledninger. Må man da ligge rolig i senga hele tiden? Blir det vanskelig å bevege seg rundt i rommet, kanskje henge på en prekestol, sitte på en ball eller lignende?
Selve rommet:
Vet du om rommet man er i er en vanlig fødestue? Hva er eventuelt annerledes med et rom for setefødsel?
Etter fødselen:
Hvor endte dere opp etter fødselen? Må man ha ekstra oppfølging etterpå slik at man ikke kan være på et eventuelt sykehushotell?
Fikk BF/medmor sove med dere på sykehuset?
Måtte dere bli der lengre enn normalt pga noe?
Oi, dette ble mange spørsmål. Haha. Dukker sikkert opp flere også . Takk for alt du orker å svare på![]()
Ja jeg kan med hånden på hjertet si at det var en drømmefødsel. Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å føde i seteleie igjen.
Jordmoren begynte å nevne epidural kanskje 4-5 timer uti forløpet. Hun var veldig klar på at jeg bestemte selv - men jeg har hørt andre si at de var nødt på andre sykehus. Jeg fødte på St.Olavs så kan jo bare svare for hvordan det er der. Det man er "redd" for under en setefødsel er at det skal stoppe opp - rompa er mykere enn hodet og det tar derfor lengre tid å få babyen langt nok ned. De vil derfor at riene skal få jobbe godt og at du er kommet et stykke på vei før det settes epidural i tilfelle den bremser litt opp på framgangen. Jeg følte ikke at den hemmet meg på noen måte, den tok vekk all smerte. Fra den var satt til jenta var ute hadde jeg ikke vondt en eneste gang.
Fikk lokalbedøvelse før klippet ja, kjente verken det eller at det ble klippet.
Det var både elektrode på rompa og ctg målinger, så du er jo mer bundet til senga. Men det går helt fint å henge på prekestol. For min del var det helt grusomt å stå oppreist, så jeg var faktisk mest i senga og syntes det var veldig greit. Fikk en saccosekk opp i senga som jeg kunne henge over, det hjalp på.
Du er på en vanlig fødestue ja, og siden det er setefødsel er du førstepri på å få tildelt rom (i tilfelle det er mange fødende på en gang).
Vi endte opp på barsel inne på sykehuset. Eneste grunnen til det var at jeg ikke klarte å tisse selv og måtte ha kateter (det er jeg faktisk glad for i ettertid for da fikk ting gro i fred noen dager der nede og jeg hadde aldri vondt når jeg klarte å tisse selv). Ellers kunne jeg vært på barselhotellet.
Må ikke ha noe ekstra oppfølging så lenge alt er bra med barnet, men man må på kontroll til barnelege for å sjekke at hoftene til babyen er bra.
Pappaen var med oss hele tiden og sov på samme rom som oss inne på barsel. Sånn er det på St.Olavs - alle rom er enerom med ekstra seng til pappaen. Vet at andre sykehus har det annerledes, så det spørs jo hvor du skal føde. Måtte ikke bli lenger enn normalt, fødte mandags kveld og dro hjem torsdags formiddag.
Jeg hadde setefødsel med nr 1. Fikk epidural tidlig - alle må ha epidural pga risiko for haste keisersnitt. Måtte ligge i senga siste 4 timer pga elektrode på rompa til babyen da han falt i puls når jeg beveget på meg.