Lysbakkens forslag om "papparing"

*hage*

Gift med forumet
Så på nyhetene nå om Lysbakkens forslag til at også mennene skal få hjelp til å finne "likesinnede" når de går hjemme i permisjon. Mens Høyre (Astrup) var i mot dette forslaget. Hva synes dere?

Link til artikkel

Jeg synes det hadde vært veldig bra. Tror mange fedre hadde trivdes bedre hjemme, samtidig som de også fikk utvida nettverket sitt. Mange nyinnflytta og mange som ikke kjenner noen som også går hjemme på dagtid som nok hadde hatt det bedre i pappapermen sin da.

I tillegg begynner ofte barna å bli så store da at de har veldig godt av å sosialisere seg litt mer.

Har ikke sett nyhetsinnslaget, så hva er grunnen til at Høyre går imot? Synes det var et strålende forslag jeg!

Lykkeliky skrev:
Har ikke sett nyhetsinnslaget, så hva er grunnen til at Høyre går imot? Synes det var et strålende forslag jeg!

Astrup mente at kvinnens situasjon var en helt annen siden de nettopp hadde født osv, og at det ikke var politikernes jobb å sørge for/finansiere at mennene fant hverandre. (Tatt ut
fra husken min her, ikke ta det ordrett). Skal se om jeg finner noen linker.

Jeg ser de argumentene, men om helsestasjonen har et tilbud til menn om å komme hver 3.uke bare for å "koble", så ser jeg ikke at det nødvendigvis skulle føre til de helt store kostnadene.

Edit: Oppdatert med link i første innlegget

Det eneste JEG reagerte på var at dama på p4 nyhetene sa at ALLE kvinner fikk tilbud om barselgruppe!

Min kommune har ikke råd til barselgruppe, min barselgruppe er termingruppa på bv! Sånn, da fikk jeg blåst ut dette!

Jeg synes at det er en svært god ide å ha et samlingssted for menn i pappaperm og kan ikke se for meg at det blir de store kostnadene med å sette i gang en sånn gruppe. Det vanlige med barselgrupper er jo at de blir satt i gang og så ruller de videre selv, det må da pappaene også klare! (håper jeg for mye nå...?)

Tweak skrev:
Det eneste JEG reagerte på var at dama på p4 nyhetene sa at ALLE kvinner fikk tilbud om barselgruppe!

Min kommune har ikke råd til barselgruppe, min barselgruppe er termingruppa på bv! Sånn, da fikk jeg blåst ut dette!

Jeg synes at det er en svært god ide å ha et samlingssted for menn i pappaperm og kan ikke se for meg at det blir de store kostnadene med å sette i gang en sånn gruppe. Det vanlige med barselgrupper er jo at de blir satt i gang og så ruller de videre selv, det må da pappaene også klare! (håper jeg for mye nå...?)

Hvordan kan de ikke ha råd? Koster jo ikke akkurat mye penger. Vi hadde 2 møter på helsestasjonen, sånn at vi fikk truffet hverandre og utvekslet telefonnr, resten var opp til oss selv å ta iniativ til.

Ang pappagruppe: er ikke alle menn som vil. En familie jeg kjenner hadde en velfungerende mamma-gruppe, men da pappenee begynte i permisjon og han jeg kjenner spurte om de andre var intr i å finne på noe så var det ingen interesse... Exen min var heller ikke spesielt interessert i barsengruppen og det å treffe de andre pappaene (men nå fikk han aldri permisjon siden vi gikk fra hverandre før hans uker begynte)

Tweak skrev:

Jeg fikk heller ikke være på noe barselgruppe med nr2. Fordi jeg hadde jo et barn fra før. Så da viste jeg alt...

TRur ikke gubben hadde vært så interessert. Han hadde nok heller tatt med seg ungen på fjellet eller til venner som han kjenner før.. :P

Jeg er helt for "papparing", og kan faktisk ikke se hvorfor mødre skal ha mer behov for barselsgruppe enn fedre! Handler ikke barselgruppe mest om barnet og dets utvikling, samspill, føle seg trygg i foreldrerollen, sosialisering for liten og stor osv.? Er ikke dette noe fedrene har like mye nytte og utbytte av?

Fødselshistorier og ammeproblematikk kan man vel få hjelp med på helsestasjonen uansett...

Dette er jo et kjempegodt forslag. Og det bør selvsagt være frivillig, siden det ikke er sikkert alle menn har lyst. Men det er sikkert en del som er interessert.

Det er ikke alle damer heller som har lyst til å være i barselgruppe, og det er så klart greit.

Her har flere opplevd at det har tatt ganske lang tid før helsestasjonen kom igang med barselgrupper, så en privat jordmor satte opp et tilbud om barselgruppe. Dette kostet selvfølgelig litt (siden det var privat), men da var det også et par kurs/foredrag involvert (hvis jeg ikke husker helt feil, så var det kurs om ernæring, foredrag med familieterapeut osv). De hadde også tilbud om en pappagruppe. Vi var ikke med på dette, men kjenner flere som var med, som syns dette var et flott tiltak!

Forøvrig gikk min samboer mye på åpen barnehage da han var i permisjon, og der var det flere fedre, så de dannet nesten sin egen gruppe (de møttes ikke noe utenom der, men syns likevel det var veldig hyggelig hver gang på åpen barnehage)!

Forslaget om papparing er fint det, og argumentet med at det blir for dyrt er tynt, for det trenger ikke koste mer penger enn en halvtime av en ansatt på helsestasjonen til å samle gruppa første gangen, og helsesøster kan nevne litt om det på kontrollene. Forøvrig så kan også mødrene som har barselgrupper bli flinkere til å dra med pappaene etterhvert som mødrene begynner å jobbe igjen (de som vil selvfølgelig!).

Jeg syns det er diskriminerende. Det sitter MANGE ensomme kvinner rundt i landet uten mulighet for å delta i barselgrupper o.l... og så skal staten arrangere papparinger på skattebetalernes regning? De kan vel ffs finne seg lekekompiser alene - akkurat som vi kvinnfolk må?

Og argumentet om at barna trenger å sosialisere seg mer i den alderen faller litt i fisk når man samtidig blir møtt med at barna ikke bør gå i barnehage fordi de ikke har et behov for å sosialiseres med andre enn foreldrene...

Dollface skrev:
Jeg syns det er diskriminerende. Det sitter MANGE ensomme kvinner rundt i landet uten mulighet for å delta i barselgrupper o.l... og så skal staten arrangere papparinger på skattebetalernes regning? De kan vel ffs finne seg lekekompiser alene - akkurat som vi kvinnfolk må?

Og argumentet om at barna trenger å sosialisere seg mer i den alderen faller litt i fisk når man samtidig blir møtt med at barna ikke bør gå i barnehage fordi de ikke har et behov for å sosialiseres med andre enn foreldrene...

Jeg syns jo selvfølgelig at et likeverdig tilbud til alle som er i permisjon skal prioriteres før enkeltgrupper skal få særbehandling (f.eks kun pappaer)! Jeg syns forøvrig at tilbudet om barselgruppe burde være til de som er hjemme i permisjon, uavhengig av om det er mor eller far.

Jeg mener også at barna har behov for sosialisering (mitt barn hadde i aller høyeste grad det behovet), og at det er greit å sende de i barnehage fra 1års alder!

Back
Topp