Lys i taket, hva er mest lønnsomt?

Morena

Gift med forumet
Sikkert noen her på Orakelhaugen som vet hvor lønnsomt det er å ha spotter\downlights i taket på feks kjøkken, stue, bad osv i forhold til vanlig taklys? Er jo så fint.. Men bruker de mye mer energi enn vanlig lamper?

Samboeren min sier her nå at spotter krever mer energi, spes siden det gjerne er flere av de. En spott=en lampe sier han. Han sa og at om et par års tid er LED- spottene så billige og gode at da bytter vi ut pørene til det. LED er visst 4-5 watt, mens de vanlige pærene er 50 watt.

Men ja, der er fint med spotter, og de er fine og dimme siden de gir et jevnt lys i hele rommet.

Led spotter bruker nesten ingen strøm[:D]
Det har vi på badet. Trenger heller ikke å bygge de inne i kasser for de avgir veldig lite varme. Er dyrere, men sparer jo masse strøm da.

Synes LED gir på en måte "sykehus" lys som jeg kaller det. Ikke fint nei..

Et annet spørsmål, bruker spottene mindre\mere ettersom hvor mye dimmet de er?

Så om downlightene har dimmer blir de billigere enn vanlig taklampe?

Hærregud jeg føler meg dum! [8|] hahaha!! Takk for svar værtfall! Her har gubben vært helt nater etter regninga kom. Skrur av alle lys så vi sitter i tussmørket [8D]

ORIGINAL: SookieStackhouse

ORIGINAL: eiramena

Så om downlightene har dimmer blir de billigere enn vanlig taklampe?

Neinei, men hvis du har 4 spotter med 40 watt hver og bare har de innstilt på halvparten så forbruker hver downlight 20 istedet for 40.

Ikke nødvendigvis.. Spørs vel på hvilke lys du har og hvilken dimmer du har. men det er jo en smal sak å sjekke ut før man får tak i det [:)]

ORIGINAL: SookieStackhouse

Jeg tror egentlig jeg kan love deg at det ikke er de få spottene på badet og kjøkkenet som kan for den store regningen.

Det har vært KALDT i både november og desember, hadde dere fyrt litt med ved istedet for å bare bruke varmepumpa hadde dere nok spart litt på strømmen [:)]

Nei er nok ikke de som er syndebukken! Vi har faktisk fyrt litt med mved. Men det var aldri kaldere enn 9-10 minus her og da funka det greit å dra for gardinene.. Var på desember forbruket dro ivei.. Så har en mistanke om at de lysene vi hadde ute kanskje dro på litt [&:]

Back
Topp