Lydisolere lite rom

Sparklefart

Forelsket i forumet
Jeg har et spørsmål, som jeg er litt usikker på om passer inn i dette forumet ... Men jeg prøver :hilarious:

Vi har et lite rom, eller et lite kott(?) som vi skal gjøre om til kontor / gamingrom. Problemet er bare at det er så veldig lytt, og med en til tider ivrig samboer som tar gaming litt for seriøst, har jeg vurdert muligheten for å lydisolere rommet. Jeg ønsker ikke å bruke mye tid og penger på det, og lurer derfor på om noen har en løsning som kanskje er billig og enkel?

Må finne ut på hvilken måte det er lytt.
Enkelte lyder kan være vanskelig å dempe.

Finnes noen plater man kan ha i taket. Likner eggekartong.
Hvis rommet allerede er lite kan det være vanskelig å gjøre noe med veggene. Normalt legges veggene tykkere med isolasjon som skal ta i mot støy. Gulvet kan dere legge teppe som også kan ta bort noe støy.

Tenkt på møblering, Ha møbler og interiør som stopper støy og ikke leder det.

Er det lyden inni eller utfra rommet du vil dempe? Inni ville jeg gått for tepper og taktisk møblering. Om dere vil hindre lyden å komme ut kan en bedre dør hjelpe mye. Ofte der lyden kommer gjennom.

Kan fungere å dekke vegger, tak og gulv med slike lydmatter/tepper. Vi har slike hengende ulike steder på jobb (åpent kontorlandskap) for å dempe støy. Ble faktisk merkbar forskjell før og etter.
Eølers hadde vi ekstra isolasjon og lydmatte + dobbel gips på barnerommet som er vegg i vegg med tvstua vår:-) demper litt ekstra støy.

Billig løsning er å be samboer bruke headset! :hilarious:

Hvis det skal lydisoleres ordentlig må det bygges et rom inne i rommet der vegger og tak (og gulv) ikke er i direkte kontakt med eksisterende vegger. Lydbøyler i tak, utlekting av vegger med noen cm avstand til gammel vegg. Gulv oppå noen spesielle matter.. De nye veggene og taket bygges med isolasjon og gips. Bruker dere sånne eggekartongformede matter i skumgummi kan det hende det ikke må bygges opp nytt innvendig. Slik de har i lydstudio.
Kommer an på hvor mye som skal dempes. Utfordring å dempe lav bass/typiske spillelyder uten å bygge opp ordentlig.

Billig løsning er å be samboer bruke headset! :hilarious:

Hvis det skal lydisoleres ordentlig må det bygges et rom inne i rommet der vegger og tak (og gulv) ikke er i direkte kontakt med eksisterende vegger. Lydbøyler i tak, utlekting av vegger med noen cm avstand til gammel vegg. Gulv oppå noen spesielle matter.. De nye veggene og taket bygges med isolasjon og gips. Bruker dere sånne eggekartongformede matter i skumgummi kan det hende det ikke må bygges opp nytt innvendig. Slik de har i lydstudio.
Kommer an på hvor mye som skal dempes. Utfordring å dempe lav bass/typiske spillelyder uten å bygge opp ordentlig.
Headset funker veldig dårlig om man er på voicecomms og er høylytt :)
Vanskelig å stenge ut hans stemme da.

Headset funker veldig dårlig om man er på voicecomms og er høylytt :)
Vanskelig å stenge ut hans stemme da.
Ah, men de slipper i hvert fall buldring av skyting og eksplosjoner og whatever som får kåken til å riste.. :confused::hilarious: Skjønner at ikke alle spill bråker like mye altså. Men har litt erfaring fra bror og studenthus.

Ah, men de slipper i hvert fall buldring av skyting og eksplosjoner og whatever som får kåken til å riste.. :confused::hilarious: Skjønner at ikke alle spill bråker like mye altså. Men har litt erfaring fra bror og studenthus.
Jeg har også erfaring derfra, min mann og jeg spiller begge to. Headset funket for å holde lyden fra spillet inne og støy unna spilleren, men voicecomms og høylytte stemmer fra spilleren er det vanskeligere å dempe med slikt.

Back
Topp