Lutinus

Ekornmamma

Ønsker oss en liten en
Julikulene 2020
Det står Lutinus på resepten fra Porsgrunn, sammen med alle de andre medisinene, men jeg har ikke fått noe info om den. Verken på forsamtale eller i brev/brosjyrer. Er det standard-behandling og så informerer de om dosering ved innsett, eller kan legen ha foreskrevet det av gammel vane uten at jeg egentlig skal bruke det? :confused:

Det er standard ja, både ved fersk og fryseforsøk i Porsgrunn.

Lutinus er en vaginaltablett som føres opp i skjeden.

Ok, da har de sikkert bare glemt å si noe om den :) har jo hørt litt om den her inne, men er liksom ikke progresteron som er utfordringen vår, så ble litt usikker. Hvor lenge skal man bruke den?

Jeg hadde ferskforsøk i Porsgrunn, brukte Lutinus til testdatoen. Etter det sluttet jeg med den, da det ikke er det som er utfordringen her heller

Er ikke alle som bruker det ved frys. Jeg hadde frys i naturlig syklus, og brukte da ikke noe etter innsett.
Nei ved naturlig syklus blir det noe annet. Aldri hatt det jeg.

Det er vel sjeldent at det er progesteronnivået som er årsak til barnløshet, men progesteronstøtte brukes alikevel som standard ved assistert befruktning. :)

De vil sikkert rortelle deg om den på uttaksdatoen. Jeg fikk god info da, og resepten henter jeg ut etter uttak. Du kan også spørre på kontroll om å få hvite hvordan den skal brukes :-)

I Porsgrunn fortalte de om Lutinus på innsettingen. Mener jeg spurte en del også. Hadde jo med meg pakken i veska på klinikken ;) :)

Og det brukes ved assistert befruktning. Antageligvis fordi man roter med mye andre hormonnivåer i kroppen, og gir å få ekstra progesteron da selv om det egentlig er normalt til vanlig :) Jeg fikk lettere kløe på beina (elveblest) de to første dagene. Noen får tynne slimhinner i underlivet og murrer litt i magen, mens andre kjenner ingen ubehag :)

Hausken skriver dette som forklaring på bruk av progesteronstøtte:
"Lutinus gis for å stimulere slimhinnen i lovmoren slik at fosteranlegget skal ha best mulig sjanse til å feste seg og utvikles"

Back
Topp