Lutinus

RedBushTea

Glad i forumet!
Jeg fikk beskjed å bytte fra crinone til lutinus. Lure på om man skal bruke aplikatoren eller sette den inn men finger?

Jeg brukte aplikatoren.

Jeg fikk beskjed av de som jobbet på apoteket om å kaste applikatoren og bruke fingeren. På andre preparater med applikator så står det jo at man bare skal bruke fingeren dersom man er gravid (f.eks. canesten vaginaltablett). De på apoteket mitt sa at de synes det var helt teit at Lutinus selges med applikator. Risikoen for at det skaper problemer er nok minimal (bekymringen er vel risiko for at det påvirker livmortappen/abort?), men jeg valgte å høre på dem. Så jeg bruker ren finger, med kortklipt negl, og fører den forsiktig inn.

Last edited:
Synes det var greiest med applikator.

Fikk beskjed på Riksen om å kaste applikatoren og bruke fingeren!

Hvorfor har dere fått beskjed om å kaste applikatoren? Hvilken skade kan den gjøre (regner med det er grunnen)?.

Hvorfor har dere fått beskjed om å kaste applikatoren? Hvilken skade kan den gjøre (regner med det er grunnen)?.

Det ene er vel fordi man da kan komme til å dulte borti livmortappen. Risiko for abort handler det vel om. Det andre er at det kun følger med én applikator. Da må man jo egentlig nesten koke den før bruk hver gang for å unngå risiko for infeksjon. Siden den er ganske vanskelig å vaske pga utformingen. Jeg tror ikke heller at den tåler å kokes. En finger, med kortklipt negl, er enklere å vaske helt ren før bruk. Infeksjoner nedentil kan også i verste fall gi abort.

Jeg tror risikoen er lav, men i andre preparater så står det i pakningsvedlegget at man ved graviditet ikke må bruke applikator. Det er veldig rart at Lutinus selges med applikator i det hele tatt.

Jeg for min del fikk beskjed om å bruke aplikatoren for å få tabletten lang nok inn... av Riksen :p
Tidene forandrer seg tydeligvis :) (2013)

Jeg for min del fikk beskjed om å bruke aplikatoren for å få tabletten lang nok inn... av Riksen :p
Tidene forandrer seg tydeligvis :) (2013)

Applikator og svangerskap er jo ikke nytt, det har stått i mange år i pakken med Canesten hvert fall. :confused:

Jeg har sendt en epost til Ferring nå (produsenten av Lutinus). Jeg tror risikoen er liten, men siden det er en risiko så synes jeg det er rart at applikator følger med i pakken. Vi får se hva de svarer. :p

Applikator og svangerskap er jo ikke nytt, det har stått i mange år i pakken med Canesten hvert fall. :confused:

Jeg har sendt en epost til Ferring nå (produsenten av Lutinus). Jeg tror risikoen er liten, men siden det er en risiko så synes jeg det er rart at applikator følger med i pakken. Vi får se hva de svarer. :p
Satt litt på spissen, hva med crinone? Den er jo i en egen tube(eget rør). Ved graviditet og crinonebruk skal man ikke klemme ut alt og skuffe det inn manuelt?
JEg vet det er veldig satt på spissen, men noe å tenke på.=)

Satt litt på spissen, hva med crinone? Den er jo i en egen tube(eget rør). Ved graviditet og crinonebruk skal man ikke klemme ut alt og skuffe det inn manuelt?
Ift crinone var legen på Riksen tydelig på at den skal så langt opp som mulig også etter evt positiv test. Nå vet jeg ikke hvor lang applikatoren på lutinus er, men må vel kunne sammenliknes.

Jeg setter Lutinus med fingeren. Fikk beskjed å gjøre det av sykehuset, Ullevål

Men med applikator, etter innføringen, så dytter du en hard tablett inn når du trykker på utløseren, jeg synes noen ganger det gjør vondt (jeg har bare gjort det med Canesten utenom graviditet da). Med Crinone så dytter du jo ikke noe lenger inn når du klemmer, hvis du skjønner hva jeg mener. Det er jo mykt det som kommer ut da. Jeg var skeptisk til den Crinone-tuben også jeg.

Men det med selve innføring var bare halve problemet i følge de som har anbefalt meg å bruke fingeren.

Med Crinone er det hvert fall en ny tube for hver dose, pakket i separate pakker (steril). Det virket som det var et like stort problem som livmortapp-problematikken, risikoen for infeksjon og da de risikoene som medfølger en infeksjon. Det er jo ikke 21 stk individuelt pakkede applikatorer per pakke Lutinus.

:)

Ok, takk for svar. Er nok litt ulik praksis, for jeg fikk ikke beskjed om å ikke bruke den. Godt alt gikk bra da, jeg gikk jo på det lenge.

Oi! Jeg har brukt aplikatoren, fordi til og med på pakningsvedlegget mitt så står det at "tabletten skal føres så langt inn i skjeden som mulig". Jeg dulter borti livmorstappen hver gang jeg, setter den inn slik at den ikke kommer lengre inn, fordi det var det jeg trodde var riktig.. :nailbiting:

Oi! Jeg har brukt aplikatoren, fordi til og med på pakningsvedlegget mitt så står det at "tabletten skal føres så langt inn i skjeden som mulig". Jeg dulter borti livmorstappen hver gang jeg, setter den inn slik at den ikke kommer lengre inn, fordi det var det jeg trodde var riktig.. :nailbiting:

Det står det i pakningsvedlegget, og mange leger anbefaler å bruke det slik det står. Det som er rart er at produsenten anbefaler dette. Siden man vanligvis ikke anbefaler å bruke applikator ved graviditet. :) Risikoen for at det eventuelt skal føre til at noe skjer er nok veldig liten. Når man fører den inn med en finger så skal man jo legge den helt opp til livmortappen da og. Om du bruker applikator må du hvert fall rengjøre den godt. :)

Det står det i pakningsvedlegget, og mange leger anbefaler å bruke det slik det står. Det som er rart er at produsenten anbefaler dette. Siden man vanligvis ikke anbefaler å bruke applikator ved graviditet. :) Risikoen for at det eventuelt skal føre til at noe skjer er nok veldig liten. Når man fører den inn med en finger så skal man jo legge den helt opp til livmortappen da og. Om du bruker applikator må du hvert fall rengjøre den godt. :)
Kjente jeg ble en smule stresset, og irritert over at klinikken ikke har informert om slike risikoer. For oss som er prøvere og går til det steget og gjennomfører IVF, så er det jo en selvfølge at vi vil kontrollere det som kan kontrolleres, og at vi IKKE tar unødvendige risikoer.. :(

Og ja, jeg bekymret meg over det hygieniske aspektet med å bruke samme aplikator 21 ganger, så jeg har vært utrolig nøye og skylt den med kokt vann hver gang.

Litt usikker hva som er best, men jeg brukt finger i går men litt usikker hvor langt opp gikk den. Tørs ikke å presse opp så veldig mye. Etterpå fikk litt ubehag i ryggen, så det var litt skummelt, men heldigvis varte ikke veldig lenge. Jeg bare håper at jeg får nok progestrone selvom den går ikke helt opp.

Kjente jeg ble en smule stresset, og irritert over at klinikken ikke har informert om slike risikoer. For oss som er prøvere og går til det steget og gjennomfører IVF, så er det jo en selvfølge at vi vil kontrollere det som kan kontrolleres, og at vi IKKE tar unødvendige risikoer.. :(

Og ja, jeg bekymret meg over det hygieniske aspektet med å bruke samme aplikator 21 ganger, så jeg har vært utrolig nøye og skylt den med kokt vann hver gang.

Jeg har sendt en forespørsel til produsenten om applikatoren, så forhåpentligvis får jeg et svar fra dem. :) Jeg synes ikke du skal være stresset. ♡

Back
Topp