lutinus vs crinone

Minnie

Betatt av forumet
Hva er best ?

Har to mislykkede fryseforsøk og ba derfor om å få prøve noe annet...fikk da resept på lutinus istedenfor crinone...er litt skeptisk. Ble jo gravid med crinone .. har dere erfaringer med eventuelt begge deler ?

Har alltid brukt lutinus. Er nå gravid for andre gang.

Hva er best ?

Har to mislykkede fryseforsøk og ba derfor om å få prøve noe annet...fikk da resept på lutinus istedenfor crinone...er litt skeptisk. Ble jo gravid med crinone .. har dere erfaringer med eventuelt begge deler ?
Jeg har brukt begge deler gjennom totalt 7 innsettinger. Etter 6 mislykkede innsettinger foreslo legen å bytte fra Lutinus til Crinone bare sånn for å prøve noe nytt. Som hun sa, man vet aldri om det er den lille endringen som skal til. Jeg ble gravid den gangen. :)
Jeg syntes nok egentlig at Lutinus var greiere i bruk. Er veldig raskt å dytte inn den pillen, og for min del var det lite som kom ut igjen. Ulempen var at jeg måtte ta den 3 ganger i døgnet, mot 2 med Crinone. Betyr ikke så mye ved ferskforsøk, men ved fryseforsøk skal man gjerne bruke prog.støtte i 10-12 uker vel(?). Så vidt jeg har skjønt skal de ellers være like "bra"... Men, tenk om det er denne endringen som gjør at du lykkes? :)

Brukte Crinone etter eggløsning fra pp 6 da vi prøvde på egenhånd pga. habituell abort. Ble gravid, men mistet i MA 12+6 (sluttet med Crinone ved 12 uker, men embryoet var uansett kun 8+4). Det hadde nok ikke noe med Crinone å gjøre at jeg mistet. Fortsatte med Crinone etter eggløsning noen sykluser til før det ble endret til Lutinus rett og slett fordi gynekologen jeg gikk til på sykehuset her sa at de fleste pasientene hans foretrakk å bruke Lutinus. Jeg er helt enig, liker mye bedre Lutinus enn Crinone i bruk.

Lutinus inneholder 100 mg progesteron pr stk, Crinone inneholder 90 mg progesteron pr stk. Så man skal bruke samme antall per dag for å ha samme behandling. Det er dyrere med Crinone enn Lutinus (omtrent samme pris per pakke, men 21 stk i hver pakke Lutinus mot 15 i hver pakke Crinone).

Jeg ble gravid på egenhånd én gang mens jeg brukte Lutinus etter eggløsning, men mistet før 5 uker (kjemisk).

Det var først med IVF at jeg beholdt (er nå 35+6). Jeg brukte Lutinus til jeg var 12 uker på vei pga habituell abort.

Tusen takk for utfyllende svar. Dette var veldig beroligende å høre. Da satser vi på at Lutinus er endringen som må til for å bli gravid denne gangen ! :)

Lutinus inneholder 100 mg progesteron pr stk, Crinone inneholder 90 mg progesteron pr stk. Så man skal bruke samme antall per dag for å ha samme behandling.
Dette stemmer merkelig nok ikke. Jeg skulle egentlig bruke Lutinus nå ved fryseforsøk, men har en pakke med Crinone liggende, så jeg får bruke det i steden. Med Lutinus skulle jeg tatt det tre ganger daglig, men jeg fikk beskjed om at med Crinone skulle jeg bare ta det to ganger daglig. Er ikke det egentlig litt rart?

(Lykkeliten, kan jeg bare spørre mens "jeg har deg her". Hvordan brukte du Crinone igjen? Hvor lenge lå du stille med disse hoftebevegelsene før du stod opp? :)) Alt man skal glemme på få måneder. Hehe..)

Dette stemmer merkelig nok ikke. Jeg skulle egentlig bruke Lutinus nå ved fryseforsøk, men har en pakke med Crinone liggende, så jeg får bruke det i steden. Med Lutinus skulle jeg tatt det tre ganger daglig, men jeg fikk beskjed om at med Crinone skulle jeg bare ta det to ganger daglig. Er ikke det egentlig litt rart?

(Lykkeliten, kan jeg bare spørre mens "jeg har deg her". Hvordan brukte du Crinone igjen? Hvor lenge lå du stille med disse hoftebevegelsene før du stod opp? :)) Alt man skal glemme på få måneder. Hehe..)

Jeg tror det var noe om at crinone frigjør progesteronet saktere? Husker jeg drev å leste om det fordi jeg hadde glemt Lutinus og ikke var hjemme og hadde elektronisk resept på crinone.

Det stemmer jo, det er virkestoffet og dosen oppgitt av produsentene, men legene gjør mye forskjellig. :) Legen på sykehuset her, som endret resepten min sa også at det tilsvarer hverandre (siden forskjellen på 10 mg er så liten at det blir omtrent irrelevant). Og siden det er ganske lite forskning på dose progesteron (og overhodet effekt) så brukes begge typer med alt fra 1-3 stk per dag (og sikkert noen som bruker enda mer også).

Jeg pleide å holde på i 10 minutter tror jeg. Hmm.. Nå er det så lenge siden med Crinone at jeg nesten blir litt usikker. :p

Jeg tror det var noe om at crinone frigjør progesteronet saktere? Husker jeg drev å leste om det fordi jeg hadde glemt Lutinus og ikke var hjemme og hadde elektronisk resept på crinone.

Hvis Crinone frigjør saktere så må man jo egentlig ta enda mer da, for å til enhver tid ha nok som er frigjort. :p (Eller hvert fall mer i starten, men så blir det jo samme dose med samme antall per dag når man er i gang).

Det står på både Lutinus og Crinone at absorpsjonen skjer over flere dager, så jeg tror nok egentlig at det også er ganske likt. :)

Hm, jaja. Ikke så godt å si da mao. Får håpe de har rett ;)

Hm, jaja. Ikke så godt å si da mao. Får håpe de har rett ;)

Det som er viktig er at man ikke har bevist at 200 mg progesteron er noe dårligere enn 300 mg progesteron tenker jeg. Så det blir nok veldig bra så lenge du tar noe daglig! :D

Har blitt gravid (og fått barn) med begge medisinene jeg :)
Crinone første gangen og lutinus andre gangen :)

Back
Topp