Lusemiddel - IKKE bruk Linicin!!

Plink

Glad i forumet
Sint og frustrert etter å ha snakket med

Lusen brøt ut igjen kun 5 dager etter første kur. Ny kur ble tatt, og håret ble finkjemmet med lusekam. De lusene som ble funnet nå LEVDE FORTSATT!

Så da var det å kjøpe inn nytt lusemiddel, IKKE Linicin denne gang..

Andre her som også har dårlig erfaring med Linicin?

Men er det ikke derfor man må ta runde to, for å bekjempe eggene som ikke har rukket å klekke enda?

Jeg har gode erfaringer med linicin, vi brukte den oljegreia, ikke shampon.
Her brukte vi også linicin prevent spray, god erfaring med den å. To av tre barn lot seg spraye med den, barnet som nekta sprayen, fikk også lus.

Vi har heller ingen god erfaring med den. Men nullus er kjempe god! Bestill på nullus.no og du får den fort i posten. En flaske varer lenge.

Vi har heller ikke god erfaring med linicin.

Eldste måtte gjennom fire(!) runder før han var kvitt det vinteren for to år siden. De siste rundene med det gamle gode lusemiddelet . Husker ikke navnet i farta.

Mange lus utvikler resistens mot lusemiddel. Derfor utvikles nye typer lusemiddel hele tiden. Noen ganger funker denne typen lusemiddel også, kommer helt an på.

Jeg brukte shampo - som ikke er giftig med som "kveler" lusa. Denne kan de ikke utvikle resistens mot. Tar bare 10 min i dusjen også :)

Funka som bare det her. Grønn flaske.
Den kveler også lusa.

Men altså... De kan jo faktisk bli smittet på nytt imellom de to kurene..
Ei uke siden første kur her (neste imorgen), ingen lus funnet (og ja - jeg sjekker hver dag!). Så GOD erfaring!
Snuppa hadde en god del lus... Nå er de borte ;)

Men altså... De kan jo faktisk bli smittet på nytt imellom de to kurene..
Ei uke siden første kur her (neste imorgen), ingen lus funnet (og ja - jeg sjekker hver dag!). Så GOD erfaring!
Snuppa hadde en god del lus... Nå er de borte ;)

I mellom kur 1 og 2 brukte vi Linicin Prevent-spray som skal forhindre lusene i å hoppe over på ny.. Men neida. Funket ikke den heller :(

Men er det ikke derfor man må ta runde to, for å bekjempe eggene som ikke har rukket å klekke enda?

Men kur nummer 2 skal ikke tas før etter 9-10 dager, og her var det kun gått 5 dager fra første kur :( Kjempeskuffet når vi i tillegg brukte Linicin Prevent-spray som skulle forhindre ny smitte også..

Mange lus utvikler resistens mot lusemiddel. Derfor utvikles nye typer lusemiddel hele tiden. Noen ganger funker denne typen lusemiddel også, kommer helt an på.

Jeg brukte shampo - som ikke er giftig med som "kveler" lusa. Denne kan de ikke utvikle resistens mot. Tar bare 10 min i dusjen også :)

Denne brukte vi også, og den heter Linicin ;) Men i vårt tilfelle virket den altså ikke. Veldig skuffende når den anbefales så sterkt som den gjør..

Men kur nummer 2 skal ikke tas før etter 9-10 dager, og her var det kun gått 5 dager fra første kur :( Kjempeskuffet når vi i tillegg brukte Linicin Prevent-spray som skulle forhindre ny smitte også..
Da har du misforstått hvordan kuren funker. Kur nr 1 dreper lusene. Eggene overlever og klekkes ut - det er altså levende lus i håret igjen. Derfor må man ta kur nr 2 for å drepe disse. Grunnen til at kuren skal taes etter et visst antall dager er fordi eggene bruker så og så lang tid på å klekke ut (alle eggene skal klekke før ny kur så lusene er ute og kan drepes) og så må man ikke vente for lenge til at lusene blir store nok til å legge nye egg (altså drepe de mens de er "barne-lus").

I mellom kur 1 og 2 brukte vi Linicin Prevent-spray som skal forhindre lusene i å hoppe over på ny.. Men neida. Funket ikke den heller :(

Fikk beskjed på apoteket at det ikke var noe vits å kjøpe preventspray eller shampo - kun kuren (grønn pakke), så vi har bare holdt på med den.
Det går visstnok mye lus på trinnet nå, men snuppa har ikke fått på nytt. Setter opp håret hver dag i tillegg, da er det enda mindre sjans for ny luserunde.. :)

Grønnsåpe er også bra..samt Linicin og sprayen. Vi har prøvd det meste her, da vesla er i overkant plaget av lus om hun får det. Har også elektrisk lusekam for å gre med, og vanlig lusekam, fungerer veldig bra.

Back
Topp