Lus...

Magda Green

Elsker forumet
Æsj..fikk akkurat mail fra barnehagen om at det er påvist lus i barnehagen på hennes avdeling...får lyst til å hente tøtta med en gang og ha henne hjemme resten av uka, og neste uke har vi vinterferie uansett....

Skulle ønske de sa det når vi leverte idag, så hun kunne bli med hjem [8D]

Hva ville dere gjort?

Hvor lenge kan man regne med et luseutbrudd?

Det er nå på avdelingen hennes, så risikoen er vel ikke så stor når den kun er på de andre avdelingene senere?

[8D]

Luse utbrudd kan vare i en evighet. Spørs hvor flinke foreldrene er til og sjekke barna og at de holder de hjemme og kjører lusekur på de med en gang og følger andre regler. Kan være vanskelig og finne de noen ganger og. Se etter flass lignende små egg som sitter fast på hårstråene nesten ned mot hodebunn, sitter oftest bak ører og i nakke, de liker varme. Ikke kjør kur unødvendig.

Jeg hadde ikke holdt ho hjemme...men jeg syns ikke lus er ekkelt i det hele tatt..... er jo bare små dyr som liker blod og hår til å klatre i. [:)]
Har vært borti noen siden jeg er frisør. [;)]

ORIGINAL: schnuppaluppa

Luse utbrudd kan vare i en evighet. Spørs hvor flinke foreldrene er til og sjekke barna og at de holder de hjemme og kjører lusekur på de med en gang og følger andre regler. Kan være vanskelig og finne de noen ganger og. Se etter flass lignende små egg som sitter fast på hårstråene nesten ned mot hodebunn, sitter oftest bak ører og i nakke, de liker varme. Ikke kjør kur unødvendig.

Jeg hadde ikke holdt ho hjemme...men jeg syns ikke lus er ekkelt i det hele tatt..... er jo bare små dyr som liker blod og hår til å klatre i. [:)]

Fant du mangen utbrudd når du jobbet??

Lus er liksom et ord som jeg rykker litt til av. men som du sier. Det er jo ikke farlig. Bare fryktelig dumt når set sprer seg så fort som det det gjør..

Du får følge godt med magda.. Men tror ikke jeg hadde holdt henne hjemme...

lus greierene er jo i bhg og skoler så og si hele tiden... varer jo i mange mnd før man blir kvitt d. Prob er sløve foreldre som ikke skjekker ungene bra nok...

jeg er også en person som grøsser litt av d, men d er bare fordi det er i håret og vil evt klø... men d er jo ikke nåååå farlig, viktig å få frem d. og at d ikke har noe m hygienen å gjøre. syns så synd på barna som får d spes i skolen. Blir litt sånn ææææsj...

tror d er større sjanse til å få d på storbarn, enn på småbarn... bytter ikke luer osv der[;)]

hadde ikke holdt min hjemme[;)]

[&:][&:][&:][&:][&:][&:][&:]

NB: Ikkje bare sjekk bak ører og nakke - du kan liksågodt finne de kravlende midt oppå hodekronen, mens du ikke finner noen på de "vanligste" stedene... Kjenner en som brant seg på det [&:] Jeg ville sjekket barna nøye med lusekam hver dag etter barnehagen så lenge utbruddet i bhg pågår - og husk å koke kammen mellom hver person som sjekkes (evt fryse den, men det tar jo lengre tid [;)])

Jeg syns derimot lus er ekle - på lik linje med flått og andre edderkopp-lignende dyr som lever av å spise på oss [&:] [:'(]
Men det er jo bare en personlig greie [8D] [:)]

Takk for svar alle sammen!

Vet at det ikke handler om renslighet, men kjenner jeg ikke er så glad for lus. Har aldri hatt det selv heller.

Men nå er alt tøy fra garderoben tatt med hjem, og skal fryses littegranne. (sto i generell mail fra barnehagen idag) Så da får vi håpe det roer seg fort om alle gjør som de skal! Regner med at alle foreldrene er klare for å stoppe utbruddet [;)][:)]

Blir vi hjemme drar ho nok i barnehagen, men mulig jeg og barna tar en tidlig vinterferie uansett. [;)]

Men altså, om jeg kammer henne hver dag, så kanskje jeg klarer å unngå at det fester seg hos henne?? Er det mulig??

ORIGINAL: Magda Green

Vet at det ikke handler om renslighet, men kjenner jeg ikke er så glad for lus. Har aldri hatt det selv heller.

Men nå er alt tøy fra garderoben tatt med hjem, og skal fryses littegranne. (sto i generell mail fra barnehagen idag) Så da får vi håpe det roer seg fort om alle gjør som de skal! Regner med at alle foreldrene er klare for å stoppe utbruddet [;)][:)]

Blir vi hjemme drar ho nok i barnehagen, men mulig jeg og barna tar en tidlig vinterferie uansett. [;)]

Men altså, om jeg kammer henne hver dag, så kanskje jeg klarer å unngå at det fester seg hos henne?? Er det mulig??

Har hørt noen som sverger til hårspray for at lusene ikke skal feste seg....Vet ikke om det virker altså....

det har jeg også hørt men vet ikke.. det går lus i bhg her også[:'(] men han holdes ikke hjemme.. men har det i bakhode å sjekker han vær dag[:)]

ORIGINAL: Magda Green

Du sørger i alle fall for å oppdage det før hun har 40 lus og 120 egg [;)]
Guttungen her fikk lus, men jeg oppdaget det når han bare hadde én voksen lus som hadde fått lagt noen titalls egg i løpet av barnehagedagen. Brukte liniment på han samme dagen (pluss en gang til én uke etterpå), og kjemmet han videre hver eneste dag i mellomtiden (+ i tiden etterpå også så lenge utbruddet i barnehagen varte) - så vi fikk tatt det ene ekle krapylet han ble smittet med, og hindret eggene hennes i å klekke nye ekle krapyl [;)]

Kjenner at det kribler og klør over hele kroppen mens jeg skriver om dette [&:] Har heller aldri hatt det selv, og fikk rett og slett hysteria når jeg oppdaget det hos guttungen - enda jeg var fullt klar over at han vel kunne komme hjem med det, ettersom det gikk i barnehagen.. [X(] Bah! Hater lus... og flått og alle andre ææækle slektninger av disse krapylene [:o] [:'(]

ORIGINAL: ..christine..

Fant du mangen utbrudd når du jobbet??

Lus er liksom et ord som jeg rykker litt til av. men som du sier. Det er jo ikke farlig. Bare fryktelig dumt når set sprer seg så fort som det det gjør..

Du får følge godt med magda.. Men tror ikke jeg hadde holdt henne hjemme...

Vært oppi 5 hoder med lus. To av dem visste foreldrene om det, men syns da var det lettere med kur etterpå...Takk for den....klippet ferdig, så de slapp og gå med halvferdig sveis. [8D]

Vært oppi 5 hoder med lus. To av dem visste foreldrene om det, men syns da var det lettere med kur etterpå...Takk for den....klippet ferdig, så de slapp og gå med halvferdig sveis. [8D]

Nå kjenner jeg at det kribler litt her... Dårlig gjort å ikke si noe da. Det sprer seg jo så lett[&:]

ORIGINAL: MammaMø og Kråka

NB: Ikkje bare sjekk bak ører og nakke - du kan liksågodt finne de kravlende midt oppå hodekronen, mens du ikke finner noen på de "vanligste" stedene... Kjenner en som brant seg på det [&:] Jeg ville sjekket barna nøye med lusekam hver dag etter barnehagen så lenge utbruddet i bhg pågår - og husk å koke kammen mellom hver person som sjekkes (evt fryse den, men det tar jo lengre tid [;)])

Jeg syns derimot lus er ekle - på lik linje med flått og andre edderkopp-lignende dyr som lever av å spise på oss [&:] [:'(]
Men det er jo bare en personlig greie [8D] [:)]

Ja...de kravler overalt. På tante ungen min var det egg litt her og der, men ingen lus, de hadde gått over på broren. Og veeeldig små i forhold til de jeg har vært borti før. Så det kan variere.

Hår spray, høres rart ut. For det gjør at det blir seigere, og da vil de klatre lettere...de har sånne "klør" de griper rundt hårstråene med. Vært flittig med lusekammen og husk og koke som mammamø skriver.

Back
Topp