Lus.

Babyfacepsycho

Glad i forumet
Aldri hatt lus før jeg. Ikke engang som barn.
Men så fikk største jenta det av ei venninne før jul. Så ble avlusning på oss alle da og borte ble det.
Så har vi jo vært dårlige hele jula omtrent så har mest vært for oss selve egentlig, og lusene har vært borte for det har vi sjekket flere ganger for sikkerhetsskyld.

Forrige uke var vi så på bursdagsselskap venninna mi, moren til samme jenta vi fikk lusene fra forrige gang.
Igår gikk jeg og klødde i hodet hele dagen, men så ikke noe, idag fant jeg lus i fulle bakhodet på største jenta. [:'(][:@]

Har jo ikke vært hos noen andre, første besøk etter en lang periode med sykdom var jo hos denne venninnen og har ikke vært hos noen andre etter det heller. Så må jo komme derifra igjen. Blir ikke lusene borte når man har kjørt avlusning to ganger da? For det hadde venninna mi gjort sa hun... Men tydeligvis hjalp det jo ikke siden hun over en mnd etterpå smitter oss med lus en gang til.[>:][:@][:'(]

Har dere hatt lus i hus? Er det noe jeg må regne med og få mange ganger? Jeg har som sagt aldri hatt det før så trodde ikke det var noe man skulle regne med og få flere ganger i året, men jeg kanskje har feil?

Jeg har hatt som liten, men det går dessverre lus i bhg vår nå, så får det vel snart... Sukk !!

ORIGINAL: Charl0tte

Jeg har hatt som liten, men det går dessverre lus i bhg vår nå, så får det vel snart... Sukk !!

Heldigvis var det ingen andre i barnehagen som fikk det den gangen før jul, for vi fikk jo vite det før det ble noe på jenta våres, for fikk beskjed av venninna mi om at dem hadde, så da var vi jo obs på det og fikk tatt det før hun fikk kommet seg i barnehagen og smittet andre. [:)]
Nå skal hun jo i barnehagen imorgen, men håper det ikke smitter lenger da, skal vel ikke gjøre det når vi kjørte kur på henne idag? Siste jeg vil er og få det på rundgang i barnehagen, for da blir hun vel smittet om og om igjen. [:'(]

Jenta till venninna mi som vi fikk det av er 11, så hun går jo på skolen, så tørr nesten ikke tenke på hvor mange som har det der da.
Heldigvis har jeg ingen skolebarn enda, og jentene mine går på barnehage med bare 11 barn, så er jo ikke så mange hoder og holde litt ekstra øye med da [;)], så finner vel fort ut hvis  noen andre har det, og får stoppet det før det blir for ille tenker jeg. [:)]

Lusa kan gjerne være motstandsdyktig. Jeg jobber på skole og der sleit noen av elevene med lus til og fra i ett halvt år. Noen av dem var gjennom lusekur 4 ganger før de endelig blei kvitt lusa. Har selv angst for lus, og håper den holder seg langt unna skolen jeg jobber på dette halvåret.

Lus smitter veldig, derfor er det viktig med skikeklig lusekur. Lusene kan bli resistente, så jeg hadde valgt ett annet merke denne gangen på jenta di (hvis hun ikke allerede er begynt på kur).
Bare ett tips. Har ikke hatt lus selv i hus, men jobber som lærer, og det florerte på florerte skoler her en stund.

Det kan ha lagt egg i en lue eller noe, som kan ha gjort at det har komt i kontakt med håret igjen. Evt en børste e.l. Noe møkk er det i alle fall, for det er så mye styr med det, og så vanskelig å bli kvtt. Desverre er det noe tabubelagt enda, så ikke alle foreldre som gir beskjed hvis de har fått lus heller, og da er det ikke så lett å bli kvitt heller.

Hvor lenge er det siden dere var på besøk?

Tar jo litt tid fra eggene legges til de klekkes. Særlig hvis datteren din hadde hele bakhodet fullt.

ORIGINAL: Babyfacepsycho

ORIGINAL: Charl0tte

Heldigvis var det ingen andre i barnehagen som fikk det den gangen før jul, for vi fikk jo vite det før det ble noe på jenta våres, for fikk beskjed av venninna mi om at dem hadde, så da var vi jo obs på det og fikk tatt det før hun fikk kommet seg i barnehagen og smittet andre. [:)]
Nå skal hun jo i barnehagen imorgen, men håper det ikke smitter lenger da, skal vel ikke gjøre det når vi kjørte kur på henne idag? Siste jeg vil er og få det på rundgang i barnehagen, for da blir hun vel smittet om og om igjen. [:'(]

Jenta till venninna mi som vi fikk det av er 11, så hun går jo på skolen, så tørr nesten ikke tenke på hvor mange som har det der da.
Heldigvis har jeg ingen skolebarn enda, og jentene mine går på barnehage med bare 11 barn, så er jo ikke så mange hoder og holde litt ekstra øye med da [;)], så finner vel fort ut hvis  noen andre har det, og får stoppet det før det blir for ille tenker jeg. [:)]

Uff, det smitter som rakkern, men man kan jo være heldig !!
Nei, når man har kuret håret, skal det ikke være smittsomt dagen etter.
Skikkelig kjedelig om flere har fått og smitter hverandre om igjen og om igjen...
Jeg husker ikke når det er verst, hvor lenge det er egg osv. Grøss !!

lusfrinorge.no

Her er det mye bra info om lus, behandling og bekjemping. Blant annet skal lusekurer brukes to ganger. Og for å sjekke for lus trengs det lusekam.

Har brukt sånn middel som dem ikke kan bli resistente mot begge gangene nå.
Sånn som kvever dem til døds, og det fungerte helt fint første gangen, for vi har vært lus frie hele gjengen helt til nå.
Men hva skal jeg si til venninna mi da, selvfølgelig sagt til henne og sjekke jenta si igjen, men stoler ikke helt på at det blir gjort.. Hun er liksom "litt slapp" av seg på det meste egentlig. Forrige gang var det bestemoren til jenta som måtte avluse, fordi moren ikke gjorde det selv, og moren sa hun skulle kjøre ny kur etter en uke sånn som man skal gjøre, men tviler egentlig på at hun gjorde det... (Ja da, er en grunn til at vi ikke møtes alt for ofte, og som regel bare til bursdager...)

Når det gjelder luer, børster, sengetøy o.s.v o.s.v så har vi vasket alt grundig begge gangene, så regner med at det blir borte igjen denne gangen også. Men er jo kjipt hvis venninna mi ikke gjør noe med dattera si og vi får det på nytt igjen.. Dem er nemlig invitert i bursdagsselskap her hos oss til uka når vi skal feire storesøster som blir 4.. Ser ikke særlig fram imot det nå.. Er mest redd for og få denne dritten på nytt igjen...[>:]

ORIGINAL: merete_80

Hvor lenge er det siden dere var på besøk?

Tar jo litt tid fra eggene legges til de klekkes. Særlig hvis datteren din hadde hele bakhodet fullt.

Jo jeg vet, men hun hadde ingen igår og masse bittesmå idag.. Er som sagt en uke siden, så må være derfra. Har ikke vært noen andre steder. Har jo ikke møtt folk siden jul, eller jo broren min og kona var her på nyttår, og så har vi vært en liten tur oppe hos naboene, et eldre ektepar. Men alle dem er helt lus frie altså. [;)]

Så er så godt som 100% sikker på hvor det kommer ifra ja. [:)]

Hvis jenta di har langt hår, så sett det opp i strikkog evt ta på ett hårband, for å sjule mest mulig av håret... Å vaske håret med balsam, kan være forebyggende, siden håret da blir glatt, og eggene ikke så lett festes.

Skikkelig kjedelig når de kommer sånn igjen og igjen. Jeg har lus-skrekk, og begynner å klø bare jeg hører ordet lus[&:] Klødde hele den dagen vi leverte ut info skriv om lus på skolen[8D]

Back
Topp