1. Lar du 2 åringen være alene i ett rom over "lengre" tid?
ikke over lengre tid, men hun leker gjerne på rommet sitt om jeg vasker tøy på naborommet osv.. eller hun er i stua og jeg lager middag på kjøkkenet. men aldri langt unna, kan høre henne og se til ofte. har en unge som liker å være i nærheten av oss, så vare ikke lenge av gangen uansett :)
2. Lar du ungen være ute alene uten tilsyn?
nei, nei, nei. en 2 åring skal ikke være uten tilsyn
3. Har ungen funnet seg "bestevenn" i barnehagen eller ellers?
ja. en jente som ble 3 i vår. er 5 barn født i 2008 på avdelingen og de leker sammen alle, 1 gutt og 4 jenter. men hun ene jenta leker hun mye med og snakker mye om henne hjemme.
4. Hvordan trives de i barnehagen?
bra.
5. Hvor ofte dusjer/bader han/hun?
annahver dag. av og til hver dag og av og til hver 3dje dag. men stort sett annahver. aktiviteten i sandkassa i bhg er stor, så trenger en vask med en gang vi kommer hjem.
6. Liker de det (å bade)?
jupp. alltid elska å bade, men hata dusjen når hun var mindre.. men nå syns hun det er ok. også
7. Når legger de seg om kvelden, og står opp om morgenen?
målet er å legge innen 19.30 og sove innen 20.00. må vekkes om morningen, litt forskjellig etter når jeg begynner på jobb, men varierer mellom 07.15-08.00. dette er så lenge hun sover på dagen. dager hun ikke sover på dagen, legges hun ca 19 og sovner med en gang.
8. Sover de om dagen? Evnt hvor lenge?
sover stort sett i bhg, 1 time. varierer litt når hun er hjemme, men sover hun forbi kl. 08.00 på morningen sover hun ikke på dagen. i perioder sover hun til ca.09.00 så da går det helt fint uten soving på dagen og ettermiddagene blir ikke så vanskelige for henne.
9. Begynt med bleieavvenning?
nei. brukt do lenge, bæsjer og tisser, men ikke noe "system" over det. tenkte å ta det litt i sommer når det blir lite tøy og mer "nakenhet" :)
10. Begynt med smokkavvenning?
nei, men er flink å ha den kun når hun skal sove, litt før legging om kvelden eller er syk.
tenker når dagsovinga er helt over, blir det kun smokk om natta, så tar vi det der etter.
11. Hvor lange sommerferie skal de ha fra barnehagen i sommer?
har satt opp 4 uker, men får noen ekstra dager, jeg har fri fredager så blir nok fri de dagene og mamma ville gjerne ha besøk av henne et par dager. skal ha 2 uker i sept/okt når vi skal til syden.