Lurer på...

*Carine*

Elsker forumet
Bare lurer på noen ting, og hvordan dere gjør det.

1. Lar du 2 åringen være alene i ett rom over "lengre" tid?
2. Lar du ungen være ute alene uten tilsyn?
3. Har ungen funnet seg "bestevenn" i barnehagen eller ellers?
4. Hvordan trives de i barnehagen?
5. Hvor ofte dusjer/bader han/hun?
6. Liker de det (å bade)?
7. Når legger de seg om kvelden, og står opp om morgenen?
8. Sover de om dagen? Evnt hvor lenge?
9. Begynt med bleieavvenning?
10. Begynt med smokkavvenning?
11. Hvor lange sommerferie skal de ha fra barnehagen i sommer?

Ja det lurer jeg på!
Takk for svar :)

*Carine* skrev:

Jeg lar Håvard være alene om jeg er nede og vasker klær eller ligger på senga og ammer og andre ting. Han klarer seg veldig fint på egen hånd og gjør ikke noe galt.
Det tør jeg ikke. Kan sitte på terrassen og han løper rundt, men vil helst ha han i nærheten så jeg ser han...
De ansatte forteller at "Håvard leker med alle, og kommer overens med alle" . Men av og til føler jeg at han er litt alene der, og ofte han ikke vil dit. (vooondt i mammahjertet)
Litt usikker. Som sagt sier de han har det fint, men skulle ønske han hadde en som han gledet seg til å leke med der...
Håvard vil IKKE bade eller dusje! Men når han først er i dusjen/badet, er det som regel greit. Dusjer/bader 2-3 ganger i uka, men da er det hyl og skrik hver gang...
6. Liker de det (å bade)?svarte over...
Legger seg ca 20.00, og våkner haøv åtte-åtte.
Kuttet ned til kun en time på dagen.
Nei

Nei
Vet ikke... Er jo hjemme, men redd det blir kjedelig for han å gå hjemme med oss hele sommeren. Ihvertfall hvis det er dårlig vær....

Ja det lurer jeg på!

Det hadde ikke gjort meg noe om han satt litt på rommet sitt og lekte, men han kommer alltid etter oss om vi går ut. Men det hender jeg rydder og ordner litt mens han ser på TV f.eks, da er han jo alene. Eller når han gjør stort på potta, da vil han helst at vi går ut.

Noen ganger har han vært ute litt uten oss her, men vi bor veldig skjermet på et tun hvor det er port ut til parkeringen, men da er det alltid noen andre barn ute og foreldrene på området her har veldig god kommunikasjon. Men han er aldri lenge uten oppsyn, titter ofte ut vinduet eller døra for å se hva han gjør. 

Nei, jeg tror han leker like mye (lite) med alle barna i bhg. Han er fortsatt veldig glad i å pusle for seg selv tror jeg. Men han og fetteren som er 2,5 måned eldre leker mye sammen både i bhg og privat. De går på samme avdeling. Men han er utrolig betatt av kusinen på snart 9 år. De går utrolig godt sammen, og han ser veldig opp til hun =)

Veldig godt! Vi har hatt perioder hvor han ikke vil dit, men nå går det mye bedre og han gleder seg til å gå dit. 

hver 2.- hver 3. dag, noen ganger oftere. Er mye sand ute nå, så han blir fort møkkete. Men om vi ikke bader/dusjer, vasker vi godt med klut før sengetid.

Han elsker det! Hvertfall å dusje og holde dusjhodet selv!

Legger seg mellom kl 19 og 20, kommer an på sovingen på dagtid.
Våkner stort sett mellom kl 7 og 8.

Ja, han sover 1-1,5 time om dagen enda.

Vi øver endel på potte og do hvertfall. Han tisser stort sett hver gang vi setter han på do/potte, men klarer ikke å si fra før han tisser i bleia. Bæsje foretrekker han å gjøre på potte, tror jeg har skiftet 2 bæsjebleier den siste 1,5 måneden.

Vi har begynt å forberede han på å gi smokkene til Kaptein Sabeltann når vi skal til dyreparken i sommer. Han er ikke helt enig, men er litt på gli =)
Han bruker den nesten kun til soving nå, men i bhg glemmer han ofte smokken, så da tenkte jeg å starte med å droppe den der.

3 uker sammenhengende som er planlagt. Men jeg jobber ikke fult, og har friuker mellom bolkene med jobbing, så det blir nok litt mer innimellom. Så håper vi på sydentur  nærmere høsten =)

Han får være alene en god stund på sitt eget eller broren sitt rom, som begge er barnesikret.
Nei. Det hender at jeg kan gjøre at par ærender inne i huset, men da er storebroren på 4 år ute sammen med ham, og jeg har dørene oppe sånn at jeg hele tiden hører de.
Han leker mye med en gutt i barnehagen, men jeg er litt usikker på om de er bestevenner. De krangler  mye, og sønnen min kommer ofte hjem med bitemerker og blåmerker som har blitt påført av denne gutten.
Han trives kjempegodt, og gleder seg til hver dag han skal i barnehagen! :)
Etter behov, pga atopisk eksem. Det blir noen ganger i uka på denne årstiden her som innebærer mye lek i sandkassa.. :p
Elsker å bade både i balje, badekar og basseng ute! :D
Han legger seg rundt kl. 18.45, og sover til rundt kl. 07.00 (kan variere veldig når han våkner).
Han sover sjelden om dagen lenger. Kan hende han tar en lur på formiddagen når han ikke er i barnehagen, og da kan han sove en time eller halvannen.
Han sitter på do innimellom, noe han også spør om selv. Jeg håper at han blir bleiefri i sommer, noe som for øyeblikket kan se ut som om skal gå bra.
Nei.. Men han får kun bruke den om natta, og på dagen hvis han er syk.
Barnehagen har stengt hele juli, så da skal de være to uker hos meg, og to uker hos pappaen sin. :)

*Carine* skrev:

He he, det ville hun ikke godtatt- veldig sosial frøken! 

Nei.

Ikke én bestemt, men det er tre gutter på hennes alder som har fulgt henne helt siden hun begynte, og som hun snakker en del om. De gir hverandre mye kos og klem, har jeg inntrykk av, og blir veldig glade når de ser hverandre. På fredag hadde hun et kloremerke i ansiktet, det var en av guttene som hadde gjort det. Men etterpå hadde de gitt hverandre kos, sa hun- og nuss:)

Trives veldig bra, men det har vært litt kaos med syke ansatte, vikarer osv. de siste mnd., og det tror jeg hun har blitt påvirket av. Skal begynne i ny bhg fra 1. juli.

Et par-tre ganger i uka. 

Hater dusjen, å vaske håret er veldig vanskelig. Men hun elsker å sitte i badebaljen. "Ikke dusje i dag, i morgen", pleier hun å si...

Legger seg mellom 20 og 20.30. Sover til 06-07
Sover litt over en time hver dag

Nei. Bare lar henne gå på do/sitte på potte når hun selv vil. 

Nei, men hun bruker den bare når hun sover/sitter i bil. Ber aldri om den ellers. 

Hun har hatt ca. to uker ferie allerede i år, og skal ha ferie når mannen min har ferie, tror det blir ca. to-tre uker. Sikkert en ny uke igjen til høsten. 

Ja det lurer jeg på!

*Carine* skrev:

Ja, han får være alene på stuen eller på rommet sitt når han vil det.
Ja. Jeg låser porten, og så får han være alene ute i den lille flate hagen vår. Han er en del alene ute og leker med 2-åringen til leieboerene våre. Jeg har vinduene oppe på alle 4 sider av huset så jeg hører dem, og ser ofte til dem, men lar dem være alene.
Tja. Han har en oktober 08 gutt som han leker veldig fint med, og som han har snakket mye om. Forrige uke fikk han være med å leke med noen litt større barn (3-4 år), og plutselig er det bare dem han snakker om. Satser på at han vil leke med den jevngamle vennen igjen når de store ikke vil mer.
Han går ikke i barnehage.
Tidligere var det 2-3 ganger i uken. Nå leker han mer og mer ute, og blir så skitten at han må dusje nesten hver dag.
Tja, det er ikke alltid han har lyst i utgangspunktet. Da er det bare å ta ham med på badet når noen andre skal bade eller dusje, så tar det ikke mange sekundene før han vil også. Det er veldig vanskelig å hindre ham i å hoppe oppi badebaljen til lillesøster, og han kaster seg som oftest oppi hennes badevann i det sekundet jeg tar henne ut. Han elsker å dusje og å bade når han først gjør det.
Legger seg ofte ca kl 21, og står opp ca kl 08. (Men det kan variere helt enormt.)
Nei, han sluttet med dagsoving for et år siden.
Nei.
Han ville aldri ha smokk.
Vel, han går ikke i barnehage, men åpen barnehage og alle andre aktivitetene vi går på følger skoleåret med 2 måneder sommerferie.

Ja det lurer jeg på!

*Carine* skrev:

Ja, hun kan leke en stund på rommet sitt alene eller i første etasje imens jeg er i andre og ordner med klesvasken ol.
Bare i noen minutter om vi skal inn og hente/ordne noe. Kan se henne fra vinduene. Veldig rolig område her.....
Nei, har ingen spesiell bestevenn, men har flere hun leker med både hjemme og i bhg.
Veldig bra :) aldri vanskelig å levere, og blid og fornøyd når vi henter henne.
Ca. hver andre/ tredje dag...
Elsker å bade, men ikke alltid det er like moro å vaske ut shampooen/balsamen.
Legger seg mellom 19 og 20 og står opp alt mellom 07.30 og 9
Sover mellom 1 og 2 timer
Såvidt :) tenkte å virkelig sette igang nå på forsommeren.
Nei, men hun har aldri fått lov til å bruke den til annet enn soving. Tar bleieavvenning først :)
4 uker

Ja det lurer jeg på!

Nei, han holder seg stort sett i nærhten av en av oss.

Nei det tør jeg ikke, bor på småbruk

3. Har ungen funnet seg "bestevenn" i barnehagen eller ellers? Ingen bestevenn, men har 2-3 han stort sett holder seg med  pluss broren sin når de har muligheten
4. Hvordan trives de i barnehagen? Tror han liker seg godt
5. Hvor ofte dusjer/bader han/hun? Dusjer ca. 2 hver kveld
6. Liker de det (å bade)? Liker det veldig godt, spørr ofte om å få dusje selv
7. Når legger de seg om kvelden, og står opp om morgenen? Legger seg mellom kl 19-20 står opp mellom 0630-0830
8. Sover de om dagen? Evnt hvor lenge? Sover 1 time
9. Begynt med bleieavvenning? Han får tilbud om å sitte på do mellom bleieskift men det har ikke kommet  noe, mest opptatt av å dra ut papir, tørke og dra ned ;))
10. Begynt med smokkavvenning? Har en kosefille med seg når han skal sove
11. Hvor lange sommerferie skal de ha fra barnehagen i sommer? 3 uker tenker jeg

Han får lov å leke alene,men gjør han det sjekker jeg til han,men han liker ikke så godt å være alene så han dilter stortsett etter meg.
Kun for å inn og ordne noe raskt, bor lanling,men er litt bratte skrenter her og der så liker ikke at han er alene.
Ingen spesielle på hans avdeling,men leker sååå bra med  3 jenter på 6år.

Trives når han først er kommet,men skjeldent han ikke griner når vi reiser,og de i bhg sa han ikke trives så godt inne så han får være mye ute :)
Han bader etter behov, alt fra hver dag til 2-3dager i uken
ELSER det, vanskelig og få ut igjen.
Legger seg rundt 19-19.30 og da sover han til 6.30-8.00
Sover ca 2 timer i bhg,hjemme er det vasnkligere å få han til og sove.
Han er ikke klar enda så ser nærmere sommeren.
Ikke noe vi har gjort,men han velger selv å ikke ville ha den, kan gå dager han ikke bryr seg om den i det hele tatt og dager han er totalt avhenging og vil ha den hele tiden, men i løpet av sommeren er den nok vekk :)
minimum 4 uker sammenhengende,men blir nok mer siden jeg enda er hjemme.

Ja det lurer jeg på!

Hei, skal prøve å svare, lurer jo litt på noe av dette selv, så kjekt å se hvordan andre "ligger an" emoticon

Vet ikke hva andre mener er lengre tid, men jeg går ned i kjelleren og setter på  
    klesvask, tar en kjapp dusj o.l, føler meg trygg på at han ikke skader seg eller
    gjør noe alvorlig galt

Nei, absolutt ikke, bor rett ved traffikert vei... Altså med 30 km/t grense i et    boligfelt, men dog..

Det tror jeg nok ikke dessverre

Virker som han har det bra, han protesterer aldri på å dra dit, og noen ganger vil han ikke være med hjem, tar det som et godt tegn

Ca. annenhver dag

Han liker vel i grunnen å bade, men han liker det ikke når vi skal skylle håret

Ca 19- 19.30 På barnehagedager må han opp kl 06, men når han får sove så lenge han vil, kan han drøye til 7.30-8

Sluttet med dagsoving rett over nyttår, men sovner gjerne i bilen på tur hjem fra bhg

Nix, venter nok til sommern og ferie med det, gleder meg ikke...

På en måte, han har smokk på natta, ellers så lite som overhodet mulig

Blir litt over 3 uker i sommer, så blir det i alle fall en uke i høst

1. Lar du 2 åringen være alene i ett rom over "lengre" tid? Ja
2. Lar du ungen være ute alene uten tilsyn? Nei. Bare ute i hagen/verandaen. Ikke ute-ute
3. Har ungen funnet seg "bestevenn" i barnehagen eller ellers? Ja
4. Hvordan trives de i barnehagen? Altfor godt:0P
5. Hvor ofte dusjer/bader han/hun? 5 ganger i uka ca i gjennomsnitt
6. Liker de det (å bade)? Elsker å bade, både i basseng, dusj og badekar
7. Når legger de seg om kvelden, og står opp om morgenen? Legger seg åtte og står opp i 9-tiden
8. Sover de om dagen? Evnt hvor lenge? Nå og da, kommer an på når hun våkner på mårran
9. Begynt med bleieavvenning? Ja
10. Begynt med smokkavvenning? Tommelavvenning- ja (bruker ikke smokk)
11. Hvor lange sommerferie skal de ha fra barnehagen i sommer? 4 uker tenker jeg

*Carine* skrev:

1. Lar du 2 åringen være alene i ett rom over "lengre" tid?  jepp. han er flink til å "klare seg selv", men for lenge vil han ikke være alene. 
  2. Lar du ungen være ute alene uten tilsyn? spørs hvor vi er
  3. Har ungen funnet seg "bestevenn" i barnehagen eller ellers? jepp
  4. Hvordan trives de i barnehagen? elsker barnehagen
  5. Hvor ofte dusjer/bader han/hun? kommer ann på hvor svarteper han er :)
  6. Liker de det (å bade)? jepp, liker både dusj og bading
  7. Når legger de seg om kvelden, og står opp om morgenen? 19-07 
  8. Sover de om dagen? Evnt hvor lenge? 2-3 timer
  9. Begynt med bleieavvenning? nei

10. Begynt med smokkavvenning? nei

11. Hvor lange sommerferie skal de ha fra barnehagen i sommer? jeg har satt av 1 uke i starten av hver mnd (juni, juli, aug) fordi jeg ikke har satt noe ferie enda. dermed var det vanskelig å ta flere uker i strekk. jeg vil ha bhg i bakhånd tilfelle.  

Ja det lurer jeg på!

- Har ikke så store plassen så om hun er litt alene har jeg allikevel nærmest full oversikt! Hun er aldri alene mange minuttene. Lukker døra på rommet sitt innimellom, men er der max 10 min alene.

- Nei, det tør jeg ikke. Hun har fått fart på beina, og kan finne på å gå mot en vei hvor bilene kan komme kjørende forholdsvis fort. Har ingen inngjerdet hage eller noe.

- Hun er veldig glad i å leke med en "kamerat" på fridagen fra barnehagen. I barnehagen prater hun på to jenter. Men på foreldresamtalen var det prat på hun i hovedsak "hang" med ei jente. Ei anna enn hun snakker om.

- Bra virker det som. De ansatte sier hun koser seg og hun vil gjerne ikke hjem igjen. Løper rundt og virker trygg.

- ca. annahver dag!

I basseng elsker hun å bade. Men det har vært uaktuelt å bade i balja i det siste, må tvinge hun til å dusje. Liker ikke få vann i ansiktet. (i motsetning til i svømmehallen hvor hun hopper uti og plasker verre:p)

- Legges ca 19.30. Siste uka har hun sovet til 8.30 om hun har fått muligheten. Mens for en mnd siden våkna hun 6.30-7. Så det er store variasjoner.

Sovet i barnehagen når hun har behov for det, skal vekkes etter 45 min. Vært trøttere i det siste og faktisk sagt at hun vil sove litt i vogna:o ... (sluttet å sove hjemme for snart ett år siden - bortsett fra på biltur innimellom)...

- Hun sitter på potte /doring. Men helst uten noe resultat. Men hun viser interesse - så jeg håper det blir mer "effektiv" dogåing snart:)

- har aldri brukt smokk/tott så det har vi heldigvis sluppet:)

- 3 uker

Ja det lurer jeg på!

1. Lar du 2 åringen være alene i ett rom over "lengre" tid?   på rommet sitt ja:)

2. Lar du ungen være ute alene uten tilsyn?    nei nei nei

3. Har ungen funnet seg "bestevenn" i barnehagen eller ellers?    nei,han leker med de fleste.

4. Hvordan trives de i barnehagen?   han trives kjempe godt:)

5. Hvor ofte dusjer/bader han/hun?   kommer veldig an på,men minimum 3-4 ganger i uka

6. Liker de det (å bade)?  ja nå så:)

7. Når legger de seg om kvelden, og står opp om morgenen?   1930- veldig varierende når han står opp

8. Sover de om dagen? Evnt hvor lenge? av og til 45 min,men kun i barnehagen

9. Begynt med bleieavvenning?   skal begynne nå til sommeren

10. Begynt med smokkavvenning?  han bruker kun smokk når han sover

11. Hvor lange sommerferie skal de ha fra barnehagen i sommer?  4 uker

*Carine* skrev:

1. Lar du 2 åringen være alene i ett rom over "lengre" tid? Ja, på stuen eller på rommet sitt, ikke i andre rom. 

2. Lar du ungen være ute alene uten tilsyn? Nei

3. Har ungen funnet seg "bestevenn" i barnehagen eller ellers? Nja. Er noen hun er spesielt opptatt av og snakker mye om, men hun leker ikke noe mer med de enn andre. 

4. Hvordan trives de i barnehagen? Stortrives.

5. Hvor ofte dusjer/bader han/hun? Hun har tørr og atopisk hud, så prøver at det ikke blir oftere enn hver 3. dag.

6. Liker de det (å bade)? Varierer veldig når hun dusjer eller bader alene, men hun elsker å bade sammen med lillesøsteren. Hater å vaske håret. 

7. Når legger de seg om kvelden, og står opp om morgenen? Er meningen at hun skal legge seg kl 19, men hun holder det ofte gående til 23.... Hun pleier å våkne kl 8.

8. Sover de om dagen? Evnt hvor lenge? 1 time.

9. Begynt med bleieavvenning? Har prøvd flere ganger, men hvis hun blir syk, vil hun ikke mer.

10. Begynt med smokkavvenning? Sluttet da hun begynte i barnehagen i august.

11. Hvor lange sommerferie skal de ha fra barnehagen i sommer? 3 uker.

Ja det lurer jeg på!

*Carine* skrev:

1. Lar du 2 åringen være alene i ett rom over "lengre" tid? Kun inne på sitt eget rom, for der er det ingenting farlig, men har likevel døra åpen.
2. Lar du ungen være ute alene uten tilsyn? nei!!
3. Har ungen funnet seg "bestevenn" i barnehagen eller ellers? nei egentlig ikke. leker litt med alle.
4. Hvordan trives de i barnehagen? veldig bra :)
5. Hvor ofte dusjer/bader han/hun? hver 2-3 dag
6. Liker de det (å bade)? elsker det :)
7. Når legger de seg om kvelden, og står opp om morgenen? legger seg klokka 19, står opp mellom 5.30 og 7
8. Sover de om dagen? Evnt hvor lenge? sover en lur på ca 2 timer
9. Begynt med bleieavvenning? nix
10. Begynt med smokkavvenning? aldri brukt smokk
11. Hvor lange sommerferie skal de ha fra barnehagen i sommer? 4 uker fastsatt så mulig litt ekstra hjemme med meg :)

Ja det lurer jeg på!

ikke over lengre tid, men hun leker gjerne på rommet sitt om jeg vasker tøy på naborommet osv.. eller hun er i stua og jeg lager middag på kjøkkenet. men aldri langt unna, kan høre henne og se til ofte. har en unge som liker å være i nærheten av oss, så vare ikke lenge av gangen uansett :)

nei, nei, nei. en 2 åring skal ikke være uten tilsyn

ja. en jente som ble 3 i vår. er 5 barn født i 2008 på avdelingen og de leker sammen alle, 1 gutt og 4 jenter. men hun ene jenta leker hun mye med og snakker mye om henne hjemme.

bra.

annahver dag. av og til hver dag og av og til hver 3dje dag. men stort sett annahver. aktiviteten i sandkassa i bhg er stor, så trenger en vask med en gang vi kommer hjem.

jupp. alltid elska å bade, men hata dusjen når hun var mindre.. men nå syns hun det er ok. også

målet er å legge innen 19.30 og sove innen 20.00. må vekkes om morningen, litt forskjellig etter når jeg begynner på jobb, men varierer mellom 07.15-08.00. dette er så lenge hun sover på dagen. dager hun ikke sover på dagen, legges hun ca 19 og sovner med en gang.

sover stort sett i bhg, 1 time. varierer litt når hun er hjemme, men sover hun forbi kl. 08.00 på morningen sover hun ikke på dagen. i perioder sover hun til ca.09.00 så da går det helt fint uten soving på dagen og ettermiddagene blir ikke så vanskelige for henne.

nei. brukt do lenge, bæsjer og tisser, men ikke noe "system" over det. tenkte å ta det litt i sommer når det blir lite tøy og mer "nakenhet" :)

nei, men er flink å ha den kun når hun skal sove, litt før legging om kvelden eller er syk.
tenker når dagsovinga er helt over, blir det kun smokk om natta, så tar vi det der etter.

har satt opp 4 uker, men får noen ekstra dager, jeg har fri fredager så blir nok fri de dagene og mamma ville gjerne ha besøk av henne et par dager. skal ha 2 uker i sept/okt når vi skal til syden.

*Carine* skrev:

Ja det kan hun være, men stikker hodet inn å sjekker hva hun driver med innimellom. Hun har begynt å vise interesse for å trekke seg litt unna å leke for seg selv med små dukker, figurer o.l så da synes jeg hun skal få lov til det. Alle rom er barne sikret. 

Nei, jeg er alltid ute sammen med henne
3. Har ungen funnet seg "bestevenn" i barnehagen el
ler ellers?

Ja det er veldig stas med spesielt 2 jenter. Men de er de eneste som er like gammel som henne så tror det er derfor

Ja

Annenhver dag om de ikke blir kjempemøkkete, krever nok kanskje litt oftere nå.

Ja elsker det

Legger seg 19, men sovner ikke før i 20 tiden, våkner mellom 06-08 stort sett

Ja men kuttet ned til maks en time nå, hun begynte å bli veldig seig å legge...

Nei, men tisser på potte på kvelden og på morningen, og har ofte bleier uten tiss på natta.

Nei

Skal ha en uke i slutten av juni og 3 uker i august, må ha 3 uker sammenhengende iløpet av året.

Ja det lurer jeg på!

Back
Topp