Lurer på om noen vet?

2012+2015?

Glad i forumet
Oktoberskattene 2015
Har fått bekkenløsning og ble anbefalt av fysioterapeut og sykemelde meg fra jobb da jobben jeg har kan gjøre bekkenløsningen verre enn nødvendig (jobber på dagligvarebutikk). Har deltidsstilling med annenhver helg fast, så jeg har rett til sykepenger. Men jeg går også skole, så jeg får også støtte fra lånekassen. Det er jo NAV som etterhvert betaler ut sykepenger, men det heter jo at så lenge man har støtte fra lånekassen har man ikke rett til noen hjelp fra NAV. Men sykepenger er jo egentlig lønn, og de kan vel ikke mene jeg skal leve på de 5400 kronene jeg får i stipend i mnd?

Så det jeg lurer på: Er det noen som vet om jeg vil få sykepenger fra NAV selv om jeg får støtte fra lånekassen samtidig? Har som sagt 5400 kr i mnd i stipend, og min del av husleia er på 5000 kr, og ingen kan vel leve på 400 kr i mnd? Hmm..

du har ikkje rett på støtte frå NAV i den forstand at du ikkje har rett på stønad om du skulle bli arbeidsledig - då er du pr definisjon ikkje arbeidsledig, men student.

At det skal ha nokon innverknad på retten din til sjukepengar høyres merkeleg ut, men her kan eg ikkje regelverket. Ville tru at du som arbeidstakar har rett på sjukepengar på lik linje med andre, men veit som sagt ikkje.

Du skal ha krav på sykepengene fra jobben uansett :-) Bare å passe på at du kun er sykemeldt fra jobb og ikke skole. Sykepenger ligger ikke under en navstønad på samme måte. :-)

Du kan også snakke med jordmor ang svangerskapspenger. For bekkenløsning blir som regel ikke bedre og da kan de hende du må slutte skolen. Hvis du da går på en sykemelding med svangerskapspenger har du grav på og få igjen tapt skoletid. Hvis du går på videregående eller har betalt studie frem til en hvis dato.

Du får også lønnen fra nav, mener at du også skal få stipendet hvis det er relatert med bortebo. At du ikke bor eller kan bo hjemme. Det var ihvertfall slik det ble med en venninne av meg som fikk bekkenløsning på vg2 og hun var i akkurat samme situasjon som deg =)

Lykke til =D

Takk for svar :-) 

Var og pratet med ei på NAV kontoret her som har med sykepenger og gjøre, og hun trodde nok også jeg skulle få sykepenger selv om jeg får støtte fra lånekassen. Skal prøve å gå første termin av skoleåret nå, og ta resten etter jul 2013 (Reservert studieplass, hvor jeg får fødsels og foreldrepenger fra lånekassen i permisjonstiden), så for å klare det anbefalte fysioterapeuten at jeg sykemeldte meg helt fra jobb og kun konsentrerte meg om skolen. Målet er å klare skolen, men som du sier DenUngeMammaen, kan det jo bli så gærnt at jeg må slutte skole også.. 

karamell skrev:

Var og pratet med ei på NAV kontoret her som har med sykepenger og gjøre, og hun trodde nok også jeg skulle få sykepenger selv om jeg får støtte fra lånekassen. Skal prøve å gå første termin av skoleåret nå, og ta resten etter jul 2013 (Reservert studieplass, hvor jeg får fødsels og foreldrepenger fra lånekassen i permisjonstiden), så for å klare det anbefalte fysioterapeuten at jeg sykemeldte meg helt fra jobb og kun konsentrerte meg om skolen. Målet er å klare skolen, men som du sier DenUngeMammaen, kan det jo bli så gærnt at jeg må slutte skole også.. 

Du kan fint få sykepenger fra NAV og støtte fra Lånekassen samtidig ja, jeg fikk det i svangerskapet i fjor :-)

Husk at for å få fødselsstipend fra Lånekassen kan du egentlig ikke gå ut i permisjon før tre uker før terminen. Det jeg måtte gjøre i fjor var å sende sykmelding til skolen, får så å få et brev fra skolen som jeg sendte til Lånekassen (sammen med kopi av sykmelding) der det sto at skolen anbefalte meg å vente til året etter med å begynne. 

Bekkenplager kvalifiserer ikke til svangerskapspenger som noen nevner over her. (Har hørt at noen NAV-kontorer har innvilget det allikevel, men det kvalifiserer egentlig ikke som det).

(Og husk at det ikke er DU som sykmelder deg, er nok legen som sykmelder ;-))  

Syrine skrev:

karamell skrev:

Du kan fint få sykepenger fra NAV og støtte fra Lånekassen samtidig ja, jeg fikk det i svangerskapet i fjor :-)

Husk at for å få fødselsstipend fra Lånekassen kan du egentlig ikke gå ut i permisjon før tre uker før terminen. Det jeg måtte gjøre i fjor var å sende sykmelding til skolen, får så å få et brev fra skolen som jeg sendte til Lånekassen (sammen med kopi av sykmelding) der det sto at skolen anbefalte meg å vente til året etter med å begynne. 

Bekkenplager kvalifiserer ikke til svangerskapspenger som noen nevner over her. (Har hørt at noen NAV-kontorer har innvilget det allikevel, men det kvalifiserer egentlig ikke som det).

(Og husk at det ikke er DU som sykmelder deg, er nok legen som sykmelder ;-))  

Jeg trenger ikke sykemelde meg de siste ukene før permisjonen for å få penger. Det jeg gjør er at jeg går første termin (til 15. januar), og har termin 21. februar. Men jeg søker om reservert skoleplass for å ta resten av skoleåret etter jul i 2013, så jeg går egentlig ikke ut i permisjon fra skolen, jeg har bare pause fra studiet ;-) 

Svangerskapspenger fra NAV får jeg ikke uansett, da jeg går skole og får støtten fra lånekassen.

Back
Topp