Lurer på om jeg har fått sopp på puppene! :O

• Trådstarter Trådstarter EFM
  • Opprettet Opprettet
E

EFM

Guest
Det klør skikkelig etter jeg har amma. Mia har også et hvitt belegg på tunga. Noe jeg kan smøre på? Har ikke mulighet til å dra til lege før lønning så lurte på om det var noe trygt å gjøre?
Ho spiser normalt så det er ikke noe problem : )

Du kan ta med henne til lege uten å måtte betale. Mycostatin funker som fjell på sopp i munnen vet jeg :)

Da ringer jeg legen for henne til mandag hvertfall. Takk : )

Aner ikke hvordan man diagnostiserer brystsopp men lillegutt her har også hvitt belegg på tumga, har trodd det bare var melkerester jeg. 

Det kan være trøske, men dra til legen. Det er gratis for barn

Eller så skal jeg gi deg et gammelt kjærringråd mot trøske.......... Se HER! 

Legene på sykehuset sa til meg at hvis belegget på tungen går bort om du "skraper" forsiktig, så er det ikke sopp. Sopp sitter fast. Mycostatin er forresten reseptbelagt! 

Det virker som det er veldig forskjellig fra lege til lege, men nasjonalt ammesenter har prosedyre på at barnet skal få mycostantin til pensling av munnhule, mens mammaen skal bruke canesten krem på brystene. Du kan også fjerne belegget og smøre med farris i munnhulen før påføring av mycostantin, det er mer effektivt.

Sopp er noe herk

Pass på at barnet ikke får i seg noe med sukker i! Da vokser soppen kraftig. Det hjelper med farris og yoghurt naturell.

filledokka skrev:
Pass på at barnet ikke får i seg noe med sukker i! Da vokser soppen kraftig. Det hjelper med farris og yoghurt naturell.

Vil vel strengt tatt ikke anbefale hverken youghurt eller sukker til en unge på under tre uker ;-)

Har du andre symptomer på sopp da? Ilinger i brystet, og smerter ved amming for eksempel?

Jeg leste "snopp på puppene"... Sier natta! 

Du kan bruke mycostatin i munnen hennes, enten pensle på tunge og inni kinnene med q-tips eller bruke plastsprøyte som du får på apoteket. Jeg fik beskjed om å smøre mycostatin på puppa også, men det førte til at hun nekta å ta puppen...  Så jeg vasker godt av brystvorta nå før jeg tilbyr henne pupp, da går det fint igjen.

Og forresten, jeg hadde ikke noe særlig vondt ved amming, som iling, brenning osv, men brystvortene var blanke og huden skallet av. Så man trenger sikkert ikke ha alle symptomene. Men jeg var veldig i tvil om hva det var pga jeg ikke hadde alle symptomene, så jeg ventet nok litt lenge før jeg gikk til legen. Ikke å anbefale, for det ble vondere etterhvert! 

Prikketrusa skrev:
Du kan bruke mycostatin i munnen hennes, enten pensle på tunge og inni kinnene med q-tips eller bruke plastsprøyte som du får på apoteket. Jeg fik beskjed om å smøre mycostatin på puppa også, men det førte til at hun nekta å ta puppen...  Så jeg vasker godt av brystvorta nå før jeg tilbyr henne pupp, da går det fint igjen.

Og forresten, jeg hadde ikke noe særlig vondt ved amming, som iling, brenning osv, men brystvortene var blanke og huden skallet av. Så man trenger sikkert ikke ha alle symptomene. Men jeg var veldig i tvil om hva det var pga jeg ikke hadde alle symptomene, så jeg ventet nok litt lenge før jeg gikk til legen. Ikke å anbefale, for det ble vondere etterhvert! 

Er første gang jeg har sett at leger anbefaler å smøre brystknoppen med Mycostantin emoticon Det er stikk i strid om hva jeg har blitt lært iallefall.

Prikketrusa skrev:

Er første gang jeg har sett at leger anbefaler å smøre brystknoppen med Mycostantin emoticon Det er stikk i strid om hva jeg har blitt lært iallefall.

Mycostatin i munnen på ungen og på brystene, det fjerna soppen her. Og vi slet lenge med det:S

Back
Topp