Lurer på om dette går bra?

Katrine

Evig optimist!
Sommerfuglene <3
Vel.. Myye at det som står på nei listen, har jeg da klart å gjort før jeg fant ut at jeg var gravid!
Dette innebærer da tannlege-røntgen, bedøvelse og 1 uke med stoore mengder ibux etter trekking av visdomstann!

Det har vært spekemat og krabbekjøtt.
Det har vært nasonex og rhinexin.
Og det har vært arbeid med cellegift :-S

Så får man vente da, og se om det går bra med mirakelet mitt! <3

Jeg var hos tannlegen å tok røntgen 2 uker før jeg testa positiv. Tok paracet og ibux i to døgn jevnlig ett par dager før jeg testet og spiste en halv pakke spekeskinke dagen før. Over 1 uke siden dette skjedde og jeg jeg ikke hatt store smerter eller begynt å blø så tja :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Det meste kan jeg ikke gi noe svar på, men en ting vet jeg :) grunnen til at spekemat ikke er anbefalt er en bakterie som kan være i det, og den bakterien er farlig for fostere. Når det er sagt, den bakterien har aldri vært påvist i norsk spekemat, og det har aldri vært påvist et tilfelle der norsk spekemat har skadet et foster :) så der er du nok trygg! :)

Det går nok fint :-) jeg hadde noen harde turer på fylla da jeg gikk gravid sist :/ legen sier at nesten alle har det sånn i starten. Egget/embro deler ikke blod med deg de første ukene.

Cellegiften er det kanskje værre med, men jeg er usikker. Forhør deg med lege :)

Spekemat spiser jeg og, og krabbe, hummer osv. Kroppen min er vandt til å spise det, og vi spiser bare skikkelige krabber, både med tanke på vanninnhold, farge, lukt, hvor den er fanga.. blåskjell eter jeg ikke nå da.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Det meste kan jeg ikke gi noe svar på, men en ting vet jeg :) grunnen til at spekemat ikke er anbefalt er en bakterie som kan være i det, og den bakterien er farlig for fostere. Når det er sagt, den bakterien har aldri vært påvist i norsk spekemat, og det har aldri vært påvist et tilfelle der norsk spekemat har skadet et foster :) så der er du nok trygg! :)
Toxoplasma/ listetopp tror jeg. Så lenge den er varmebehandlet går det bra

That's the one!!! :D Jeg er elendig på navn, også på bakterier ^^

Spekemat spiser jeg og, og krabbe, hummer osv. Kroppen min er vandt til å spise det, og vi spiser bare skikkelige krabber, både med tanke på vanninnhold, farge, lukt, hvor den er fanga.. blåskjell eter jeg ikke nå da.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Spiser du spekemat nå når du vet du er gravid og? Krabbe og hummer er jo ikke noe farlig, så lenge det ikke er dårlig.

Spiser du spekemat nå når du vet du er gravid og? Krabbe og hummer er jo ikke noe farlig, så lenge det ikke er dårlig.

ja det gjør jeg, men nå er det hjemmelaget, hjemmeslakta og alt slikt, vet hva som har vert borti.
og mår/mør i tørka format spiser jeg også.
er man vandt til å spise noe så kan man spise det i graviditeten også, så lenge man har med sunn fornuft da.folk eter foskjellige ting utifra hvor i landet de kommer fra.

Ikke for å være krass ellernoe her altså. Men det har ingenting å si om man er vant med det eller ikke.
I spekemat finnes det bakterier som vi tåler helt fint - men som kan være veldig negativt på fosteret.

Dette barnet er så ønsket at denne sjangsen hadde jeg ikke ville tatt. Det er det samme som med grønnsaker, jeg kan ofte være slapp på skylling av grønnsaker når jeg stresser under middag ellers, men siden jord også kan inneholde samme type bakterie som i spekemat skyller jeg nå grønnsaker godt.

(Dette er forresten samme type infeksjonsbakterie som er i katters avføring, ikke ta kattesanden når du er gravid)

http://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Kosthold/Gravid-Dropp-spekematen/

Ikke for å være krass ellernoe her altså. Men det har ingenting å si om man er vant med det eller ikke.
I spekemat finnes det bakterier som vi tåler helt fint - men som kan være veldig negativt på fosteret.

Dette barnet er så ønsket at denne sjangsen hadde jeg ikke ville tatt. Det er det samme som med grønnsaker, jeg kan ofte være slapp på skylling av grønnsaker når jeg stresser under middag ellers, men siden jord også kan inneholde samme type bakterie som i spekemat skyller jeg nå grønnsaker godt.

(Dette er forresten samme type infeksjonsbakterie som er i katters avføring, ikke ta kattesanden når du er gravid)

http://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Kosthold/Gravid-Dropp-spekematen/

Helt enig. Det er jo selvsagt ens eget valg hva man spiser, men jeg for min del klarer fint å holde meg unna hva som helst i 9 måneder. Det er bare ikke verdt det å ta sjansen, synes jeg da.

Til info. Barn som vart født i middelalderen vart født friske og fine ( noen døde, men det gjer dei i vårt århundre med)
Der spiste mor den mat dei hadde. Spekemat, tørka og salta fisk.

Det er greit at ein skal vere forsiktig. Å la vere å spise alt mulig for kanskje kanskje... Det er for dumt.

Termin 8 Juni 2014

Til info. Barn som vart født i middelalderen vart født friske og fine ( noen døde, men det gjer dei i vårt århundre med)

Det er greit at ein skal vere forsiktig. Å la vere å spise alt mulig for kanskje kanskje... Det er for dumt.

Termin 8 Juni 2014

Det er jo ikke akkurat sånn at man sulter, om man følger helsedirektoratets anbefalinger. Selvsagt spiste man det man hadde før i tida, for da hadde man gjerne ikke så mye å velge i, og man visste mindre om dette. Heldigvis er det andre forhold nå, der man har masse mat å velge i. Forøvrig var nok dødligheten noe større i middelalderen enn den er nå. Jeg velger å se det sånn at verden har gått framover på dette punktet. Selvsagt kan ting skje uansett, men synes overhodet ikke det er noe vanskelig for meg å følge helsedirektoratets anbefalinger. Følger matportalen.no og føler meg trygg med det.

Termin 8 Juni 2014

Noen synes det blir for dumt - andre ikke. Jeg personlig er ikke veldig hysterisk over det jeg spiser, alt med måte er en god måte å leve på. Men når matportalen advarer hører jeg faktiskt etter. Når våre foreldre og besteforeldre ble født var det ikke like mye foskning på det området som det har vært/er nå. Selvsagt overlevde dem, men kan du vise til tall på spontanaborter, sykdommer og infeksjonssmittede iforhold til hva som er nå. Jeg tror at det er mye mindre tilfeller nå som vi har mere kunnskap om hva mat o.l gjør med oss.

Det er bevist og forsket på at folat hjelper fosteret å lukke ryggen, om vi ikke har tilstrekkelig i kroppen naturlig kan det føre til ryggmargsbrokk, det er bevist at ved å ta folat så minsker man sjangsen, det er nå mindre tilfeller - er det overhysteri ? Just asking :)

Eg synes at ein skal unngå det matportalen anbefaler. Eg synes det er fint. Det eg synes er unødvendig er at noen tar det for langt.
Myke oster - noen inkluderer norwegia ost
Kjøtt - noen unngår kylling , svin, og kjøtt
Rakfisk - dei går radikalt til verks og kutter ut all fisk.
Vask grønnsaker - noen spiser dei ikkje fordi dei KANSKJE kan skade barnet

Resultatet er at desse gravide sitter igjen med appelsin, knekkebrød og saft.

See my point

Termin 8 Juni 2014

Nei det er fornuft å høre på fagfolk, men når ein unngår ALT fordi ein TRUR at det KANSKJE kan skade barnet, da har ein balansert seg i feil ende av skalaen mellom fornuft og overdrivelse.

Termin 8 Juni 2014

Du snakka om spekemat og tørka fisk, så jeg baserte meg på det.

Å unngå norwegia må være uvitenhet, for det er jo helt ufarlig :)

Jeg er helt enig i at det er viktig å ikke dra det lenger enn det som er anbefalt. Man må jo tross alt på i seg nok og næringsrik mat. Nå var det vel egentlig spekemat som startet diskusjonen, og der mener jeg det ikke er så mye tvil hva anbefalingene er (om det ikke varmebehandles).

Vel.. Myye at det som står på nei listen, har jeg da klart å gjort før jeg fant ut at jeg var gravid!
Dette innebærer da tannlege-røntgen, bedøvelse og 1 uke med stoore mengder ibux etter trekking av visdomstann!

Det har vært spekemat og krabbekjøtt.
Det har vært nasonex og rhinexin.
Og det har vært arbeid med cellegift :-S

Så får man vente da, og se om det går bra med mirakelet mitt! <3
Jeg spiste carpaccio :/

Back
Topp