Lurer på noe

Skrulletulla

Gift med forumet
Hvorfor tilby små barn syltetøy og lign søtt på brødskiva??
Jeg unngår alt slikt så lenge jeg kan jeg.. Det er jo så mange forskjellige typer pålegg alikevel,som er sunt!

Her har han fått det 1 gang hos besteforeldrene.
Går an å lage hjemmelaga syltetøy og som er like sunt som fruktmos f.eks. Knek bringebær og putt på skiva [;)]

Noen får ikkje i ungene skiver, og prøver alt slags pålegg og når det kommer noe "godt" på så spiser ungen. F.eks.

Eg synes folk kan gi nett ka de vil for min del. Eg bryr meg lite om ka andre gjør. Prøver å passe mine egne saker.

Teker mer på de som gir bare for å gi liksom... bare for "gøy" det skjønner jeg ikke
samme med sjokolademelk fks.. hva er vitsen?

ORIGINAL: babyensmamma

Babyverden Forum Registrer Logg inn Min profil Innboks Adressebok Mine abonnement
ORIGINAL: Ivibivi

Jeg er helt enig med deg!

Men gir Sander prim rett og slett for å prøve å få han til å spise brød! Uten å lykkes riktignok! [:-]

Jeg har heldigvis sluppet å måtte lokke med div. søtsaker på brødskiva. Hun elsker å spise selv, så hun spiser uten noe på også [8D]hehe.
Men har dere prøvd å gi en skje med fruktmos og en brødbit på? Var sånn Sofie begynte å ville ha brød iallfall [:)]

Takk for tips, prøve i morgen! [:)]

Men tror desverre ikke det går, han vil ikke ha en eneste klump, og får fortsatt 6 mnd. middagsglass!
Men vi øver hver dag, noen dager svelger han noen biter, andre dager bare spytter han ut! [:-]

Har du prøvd å gi han en kavring han kan gnage på selv? Det var sånn vi fikk vent Jacob til å spise mat han måtte tygge. Syntes det var kjempestas å sitte og gnage på kavringen sin [:D] Kanskje verdt et forsøk hvis dere ikke har prøvd det allerede?

ORIGINAL: Skrulletulla

Teker mer på de som gir bare for å gi liksom... bare for "gøy" det skjønner jeg ikke

Det tilhører vel sjeldenhetene, eller?

Er jo mange her som har gitt ungene is, vaniljesaus, sjokoladepudding osv, kan jo ikke være annet enn "for gøy"?
Ungene trenger det jo ihvertfall ikke! [:)]

Ikke at det plager meg hva andre gjør med sine barn altså,  jeg gjør det bare ikke med mitt! [:)]

Snuppa har fått smake bl.a. is, men vil ikke akkurat si at vi lot henne smake det "for gøy". Ikke noe mer gøy enn å la henne smake oliven eller salatblader [:)] Vi tror det er viktig at snuppa får smake på alt mulig rart, så lenge det ikke er farlig, og håper at det vil være med på å danne grunnlaget for et variert kosthold senere. Er også av den mening at måtehold er bedre enn totalavhold, så da er det naturlig å la henne få smake søtt av og til. Andre må gjøre som de mener er best!

Og ja, snuppa får prim på brødskiva av og til [:)]

ORIGINAL: Snowy

Babyverden Forum Registrer Logg inn Min profil Innboks Adressebok Mine abonnement

Men gir Sander prim rett og slett for å prøve å få han til å spise brød! Uten å lykkes riktignok! [:-]

Jeg har heldigvis sluppet å måtte lokke med div. søtsaker på brødskiva. Hun elsker å spise selv, så hun spiser uten noe på også [8D]hehe.
Men har dere prøvd å gi en skje med fruktmos og en brødbit på? Var sånn Sofie begynte å ville ha brød iallfall [:)]

Men tror desverre ikke det går, han vil ikke ha en eneste klump, og får fortsatt 6 mnd. middagsglass!
Men vi øver hver dag, noen dager svelger han noen biter, andre dager bare spytter han ut! [:-]

Har du prøvd å gi han en kavring han kan gnage på selv? Det var sånn vi fikk vent Jacob til å spise mat han måtte tygge. Syntes det var kjempestas å sitte og gnage på kavringen sin [:D] Kanskje verdt et forsøk hvis dere ikke har prøvd det allerede?

Har ikke prøvd, men har tenkt på det, men alle kavringene jeg fant var med sukker, gir dere det?

Han er hyper nok fra før, men er kanskej ikke så mye sukker i de? [:-]

Prøv skorper isteden (det heter det). Kavring er visst laget av boller, og skorper av rundstykker har jeg blitt fortalt.

Har ikke prøvd, men har tenkt på det, men alle kavringene jeg fant var med sukker, gir dere det?

Hs foreslo at hun skulle tygge på en skalk, så vi gav det istedet for kavring!

Kavli har en type som heter Skorper som er uten sukker, den bruker vi. Vet ikke helt hvor mye han faktisk spiser av den, er vel mest at han synes det er gøy å gnage på, pluss at jeg tipper det er godt for gommene hans nå som tennene spretter opp. Men vi har merket veldig forskjell på spisingen etter at vi begynte å gi han kavring, brød og andre ting med klumper i går mye greiere å gi nå [:D]

Her smaker vi på søt, surt og salt[:)] lar henne smake på masse forskjellig ting og da også forskjellige ting som er søte. det finnes forskjellige konsistenter på de også. så hvorfor ikke smake. hun har aldri skriket etter mere hvis hun har smakt på noe søtt. [:)][:)]

haha, jammen meg godt at dere ikke vet alt jeg gir Isak (og det er ikke bare pålegg for å si det sånn)

ORIGINAL: Charl0tte

haha, jammen meg godt at dere ikke vet alt jeg gir Isak (og det er ikke bare pålegg for å si det sånn)

haha samme her[:D][:D]

Var godt du skrev det. For man blir i grunnen ganske desperat når de ikke vil spise. I dag hadde jeg litt syltetøy i grøten bare for at han skulle få i seg litt. Vi gjør det av og til for å få i han nok mat rett og slett. Men enig med deg, det er ikke vits å gi bare for å gi.

Er jo mange her som har gitt ungene is, vaniljesaus, sjokoladepudding osv, kan jo ikke være annet enn "for gøy"?

Ikke at det plager meg hva andre gjør med sine barn altså,  jeg gjør det bare ikke med mitt! [:)]

Blant annet meg [;)] Eg gir ho alt, utenom nugatti og sånt på skiva og ikkje heller sjokolademelk(what???)... Men eg sliter sånn med å få i ho mat, så eg prøver alle slags triks for å lure å ho mat... dyppe grøten i yoghurt/fruktmos, skive med prim/hapå/brunost/leverpostei med majones... Eg er desperat! [8D]

ORIGINAL: Ceciliekje

Snuppa har fått smake bl.a. is, men vil ikke akkurat si at vi lot henne smake det "for gøy". Ikke noe mer gøy enn å la henne smake oliven eller salatblader [:)] Vi tror det er viktig at snuppa får smake på alt mulig rart, så lenge det ikke er farlig, og håper at det vil være med på å danne grunnlaget for et variert kosthold senere. Er også av den mening at måtehold er bedre enn totalavhold, så da er det naturlig å la henne få smake søtt av og til. Andre må gjøre som de mener er best!

Og ja, snuppa får prim på brødskiva av og til [:)]

Sign!

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man "lurer på" hvorfor andre gjør ditt og datt.... Kan man ikke bare passe på sitt?
Om man ikke vil gi sitt barn syltetøy på brødet så er jo det helt greit men å lure på hvorfor andre gjør det??? Ehh....???

Tror nok en del lett dømmer andre som kanskje må ty til noen "ulovligheter" for å få barnet sitt til å spise. Hvis syltetøy var det som skulle til for å få mini til å spise brød så hadde jeg nok kanskje til slutt gjort det. Er jo ikke alle som er like heldige og har små matvrak som spiser alt.

ORIGINAL: Tine09

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man "lurer på" hvorfor andre gjør ditt og datt.... Kan man ikke bare passe på sitt?
Om man ikke vil gi sitt barn syltetøy på brødet så er jo det helt greit men å lure på hvorfor andre gjør det??? Ehh....???

Tror nok en del lett dømmer andre som kanskje må ty til noen "ulovligheter" for å få barnet sitt til å spise. Hvis syltetøy var det som skulle til for å få mini til å spise brød så hadde jeg nok kanskje til slutt gjort det. Er jo ikke alle som er like heldige og har små matvrak som spiser alt.

Kunne ikkje sagt det bedre selv

Da spør jeg: Hvorfor ikke?? Eskil har fått smake prim på skiva, is, krem, ostekrem, og masse med sukker i og det er ikke sånn at han krever å heller få det enn middag. Han spiser alt han får og han får uansett smake det når han blir eldre, så hvorfor ikke allerede nå. Alle gjør som de vil, men ser ikke grunn til å være hysterisk sånn som mange er (refererer ikke til enkeltpersoner her inne). Det er bra med smaksrøver og da gir vi smaksprøver. Uavhengig om det er sukker i eller ikke. Jeg har GO samvittighet for å la han smake og ser absolutt ingenting galt i det. Hvorfor holde de unna sukker når det faktisk er sukker i et vanlig kosthold! haha, skal godt gjøres å holde de unna sukker for alltid.
Er bare så lei av alle som er megahysterieske for at ungene skal smake litt "usunt"!!

Og så lister jeg meg ut fra denne tråden...

Ser ikke problemet med å la de smake, de trenger jo ikke få det hver dag for det om.[:)] Nei, greit barna ikke trenger slike ting, men det gjør faktisk ikke vi voksne heller. Tviler på at voksne lar være å spise disse tingene bare fordi vi ikke trenger der.[;)] Av og til spiser vi ting som syltetøy,sjokomelk,brus,is, kaker osv av den enkle grunn at det er godt og vi har lyst på. Så hvorfor kan ikke små barn og få smake(alt med måte og så små som våre er så er det jo ikke store smaksprøven det er snakk om. (Melissa har fått smake litt is på fingertuppen min, og andre ting men da i veldig små mengder. Ikke mer enn at hun fikk kjenne smaken på det)

Eldste jenta mi er 5år, hun har fått smake ting fra hun var rundt 10mnd-1år. Men til og med i dag så er ikke syltetøy,kaker,sjokomelk noe hun velger selv om hun får muligheten.

eg lar elias smake på ting. om det e fy fy for dere så var det synd[8D]
eg passer på min ung å hvet hva som e best for han..
angelica var veldig små spist når hun var liten å det ennå. hun spiste nesten ingenting å kan godt gå en dag uten å spise uten at gjør hun noe som helst. så hun fikk sjokolade ofte på skiven for at hun skulle få i seg noen mat..

jeg er tydeligvis helt motsatt av deg [:D] skjønner ikke hvorfor vi voksne skal kose oss med alt mulig godt også skal ikke ungene få lov. snakk om dobbeltmoral syns nå jeg... skader vel ikke akkurat at de får noen slurker sjokomelk, litt is, syltetøy etc...eller???

så lenge hovedandelen av kostholdet til de små er sunt og variert ser jeg ingen grunn til å ikke gi dem noe søtt også av og til er altså min mening[:)] men selvfølgelig viktig å få me at: dette er opp til hver enkelt! rakker ikke ned på noen prøver bare å vise at det er veldig ulike meninger om dette temaet[;)]

Back
Topp