Lurer på en ting ang. ketolyse kuren?

spiren2

Forumet er livet
Septemberlykke 2015
Er det virkelig bra for kroppen med alt det fettet? [8D] Trudde liksom man skulle styre unna fett og fete produkter når man
slanket seg? [8D] Kan noen fortelle meg litt om hvordan fungerer!

Teorien bak ketolysekuren er jo at det er  bedre for kroppen med fett enn med karbohydrater. Det er karbohydratene som gjør sånn at fettet blir lagret i kroppen og i blodårene osv.
Når man lever på ketogen diett, altså spiser et minimum med karbohydrater, da er det nødvendig å øke inntaket av fett, fordi det er det kroppen forbrenner.
Og når kroppen forbrenner fettet, så forbrenner den det uten at den lagrer det i kroppen.

Du kan jo tenke litt på det at samtidig som vi begynte å bli obs på at maten skulle være mager, da tok fedmebølgen av. [8D] 

Eg gjekk på ketolyse. Må seie hipp hipp hurra for 3 kg ned på ein måned!
Videre så stoppet det opp! Og eg kastet mye opp for eg spiste mye fett...
Vekta sto stille ein måned. Har heldigvis ikkje gått opp att kg! hurra![:D] Sluttet med kuren i februar.

I april så gikk eg 2 uker på south beach.. der er det lavkarbo og magre varer... hører frå folk at dette ikkje er noe... og at ein MÅ ha alt fettet! For meg funket det ! Gikk ned 4.2 kg på 2 uker!
Så hadde eg 1 måned med sydentur, masse godteri og brus... myyeee usunt mat! Såg på vekta i går at eg hadde gått opp de 3 kg ene igjen. Ikkje gale så usunn som eg har vert!
I dag begynnte eg på south beach igjen... funnet ut eg vil kjøre fase 1 heile veien, og skeie ut på lørdagene med vanlig mat og kose meg. På den måten blir kroppen litt vant med karbo mat og... så trur ikkje eg skal legge på meg så fort atte.

Ja mat fase 1:
Okse
Alt kjøtt som ikke er marmorert. Pass på at kjøttet har 10 % fett eller mindre pr. 100 g spiselige vare.

Fjærkre
Høne
Kyllingbryst
Kalkunbryst
Kalkun- og kyllingpølser med mindre enn 6 % fett.
Kalkunbacon

Fisk og sjømat
Alle typer fisk og skalldyr, men begrens følgende typer; tunfisk, sverdfisk og håbrann.

Svin
Kokt skinke
Magert bacon
Kotelett
Ribbe uten fett
Stek

Kalv
Kotelett
Stek

Lam
Stek
Lår
Kotelett

Annet kjøtt
Røkt skinke
Roast beef
Kalkunpålegg (magert)
Spekeskinke (skjær av fettet)
Karbonadedeig
Kyllingkjøttdeig
Svinekjøttdeig

Soyabasert kjøtterstatning
Soyabacon
Soyaburger
Soyapølser
Tofu

Ost
For harde oster bør fettprosenten ligge under 25 %.
Cheddar
Blåmuggost (små mengder)
Cottage cheese
Feta (små mengder)
Mozzarella
Parmesan
Ricotta
Gulost
Brie (små mengder)
Camembert (små mengder)

Egg
Spis alt du orker, så lenge dette er ok i forhold til din helse.

Melkeprodukter
Skummet, lettmelk eller ekstra lettmelk.
Gresk yoghurt
Yogurt, naturell eller uten sukker

Bønner
Alle typer, men hold det til ½ kopp i løpet av dagen.

Grønnsaker
Artisjokk
Asparges
Broccoli
Kål
Kapers
Blomkål
Selerirot
Selleri
Agurk
Reddik
Squash
Hvitløk
Fenikkel
Kålrabi
Salat
Sopp
Løk
Chili
Paprika
Tang&tare
Spinat
Spirer
Aubergine
Tomat
Vannkastanjer

Nøtter og frø
Tall i parantes er antall pr. porsjon. En porsjon pr. dag.
Mandler (15)
Cashew (15)
Hasselnøtter (25)
Peanutsmøt (2 ts)
Peanøtter (20)
Pecan (15)
Pistasj (30)
Gresskarfrø (3 ts)
Sesamfrø (3 ts)
Solsikkefrø (3 ts)
Valnøtter (15)

Fett og oljer

Opptil 2 ss pr. dag.
Olivenolje
Maisolje
Sesamolje
Sesamolje
Rapsolje
Solsikkeolje

Andre fettkilder
Avokado (1/3=1 ss)
Guacamole (½ kopp=1 ss)
Majones, lett (2 ss)
Oliven (15=½ ss)
Salatdressing 3 % fett (2 ss)

Krydder
Alt krydder som ikke inneholder sukker
Ekstrakter (mandel, vanilje, med mer.)
Sitronsaft
Limesaft
Salsa uten sukker
Soyasaus (½ ss)
Tacosaus (½ ss)
Worcestershire saus (1 ss)

Søtsaker
Opptil 75-100 kcal pr. dag
Sukkertøy harde sukkerfrie
Sjokoladepulver uten sukker
Kakaopulver uten sukker
Gelatin uten sukker
Gelatingodteri uten sukker

Sukkererstatninger

Aspartame
Fruktose (teller som søtsaker)
Sakkarin
Splenda

Drikke
Koffeinholding og uten koffein kaffe og te (koffeinholdig med måte)
Sukkerfri koffeinholding mineralvann
Farris
Urtete
Melk (lett, skummet og ekstra lett)
Tomatjus
Grønnsaksjus
Denne maten kan du ikke kose deg med i fase 1

Okse
Lever
Ribbe
Med marmoreringer

Fjærkre
Kyllingvinger og -lår
And
Gås
Kalkun

Svin
Bacon
Honningskinke
Kalv
Bringe

Melkeprodukter
Iskrem
Melk 2 % eller mer
Soyamelk
Yogurt

Ost
Helfete oster

Frukt
All frukt

Grønnsaker
Rødbeter
Gulerøtter
Mais
Grønne erter
Poteter
Søtpoteter
Gresskar
Squash (vinter)
Yams

Korn og karbohydrater
Brød
Frokostblandinger
Krutonger
Havregryn
Pasta
Bakevarer
Ris

Tilbehør
Ketchup
Sauser med sukker

Drikke
Alkohol, inkludert vin og øl
Fruktjus
Helmelk
Drikke med sukker i
Soyamelk med mer enn 4 g fett pr. glass

Håper det var til hjelp[:D]

jeg tør ikke å prøve et slikt kosthold , siden jeg har og holder på å utvikle flere livsstilssykdommer rettet mot fett ...

Fett er bra, hipp hurra..! [:D][8D]

Det ER vanskelig å omstille seg, men etter lang tid på ketolyse kuren, så er dommen fra legen min at jeg har mye bedre helse nå etter en tid på ketolyse er mine blodprøver bedre og helsa mi er bedre osv.. [:)]

ORIGINAL: Datt du

Eg gjekk på ketolyse. Må seie hipp hipp hurra for 3 kg ned på ein måned!
Videre så stoppet det opp! Og eg kastet mye opp for eg spiste mye fett...
Vekta sto stille ein måned. Har heldigvis ikkje gått opp att kg! hurra![:D] Sluttet med kuren i februar.

I april så gikk eg 2 uker på south beach.. der er det lavkarbo og magre varer... hører frå folk at dette ikkje er noe... og at ein MÅ ha alt fettet! For meg funket det ! Gikk ned 4.2 kg på 2 uker!
Så hadde eg 1 måned med sydentur, masse godteri og brus... myyeee usunt mat! Såg på vekta i går at eg hadde gått opp de 3 kg ene igjen. Ikkje gale så usunn som eg har vert!
I dag begynnte eg på south beach igjen... funnet ut eg vil kjøre fase 1 heile veien, og skeie ut på lørdagene med vanlig mat og kose meg. På den måten blir kroppen litt vant med karbo mat og... så trur ikkje eg skal legge på meg så fort atte.

Ja nå er det jo sånn at ingenting er fasit for alle, hvert menneske er forskjellig, så man må bare finne det som passer for hver person. Om man er så lavkarbo at man er i ketose bør man få i seg fett, fordi hvis man skal spise magert og så ekstremt lavkarbo kan man rett og slett bli underernært. Om man ikke går ned i vekt på det så er det ikke den rette dietten.

ORIGINAL: lucillen

jeg tør ikke å prøve et slikt kosthold , siden jeg har og holder på å utvikle flere livsstilssykdommer rettet mot fett ...

Fett forbrenner fett[:D]
Skal se om jeg finner en link som forklarer litt bedre enn det jeg klarer. (gidder ikke prøve en gang[8D])

ORIGINAL: Lois Lane

ORIGINAL: lucillen

Fett forbrenner fett[:D]
Skal se om jeg finner en link som forklarer litt bedre enn det jeg klarer. (gidder ikke prøve en gang[8D])

Ketose: Når du følger ketolysekuren spiser du svært lite karbohydrater. Kroppen må da skaffe seg en erstatning for karbohydrater til forbrenningen. Heldigvis har alle mennesker et innebygget system som endrer forbrenningen fra blandet forbrenning til fettforbrenning i en slik situasjon. Den type forbrenning kalles KETOSE. Ketosen medfører nedbrytning og forbrenning av fett, det kalles LIPOLYSE, derav navnet KETOLYSE. Ketose er egentlig en forbrenningsform som benyttes når vi faster eller sulter. Når vi ikke får mat må kroppen skaffe mat fra egne reserver. Karbohydratreservene tømmes i løpet av et par dager, og musklene gir lite energi ved forbrenning og spares derfor til fordel for fett som blir kroppens viktigste brennstoff. Nedbrytning av fett i forbindelse med ketose er særdeles smart fremfor nedbrytning av kroppens muskler, noe som kunne være skjebnesvangert den gang vi måtte skaffe oss mat ved jakt. Ketose medfører også at hjernens sultsenter "skrus av" slik at sultfølelsen forsvinner til fordel for økt konsentrasjon og mer energi i kroppen. I denne tilstanden er vi sannsynligvis bedre jegere og i bedre i stand til å skaffe føde, enn om vi hadde vært slappe og bare opptatt av tanker om mat.

Dere som går på ketolyse kuren, hvordan gjør dere det med mat ute feks? hvis dere skal treffe ei venninne på kafe? eller er på besøk? trenger tips å råd da jeg skal sarte på denne[:)]

når vi er ute bestiller jeg gjerne en salat, uten brød til.. Er det middag vi skal spise er det heller ikke noe problem, da ber jeg bare om ekstra grønt istedet for potet/pastaen... [:)]

ORIGINAL: Mom to 4

Dere som går på ketolyse kuren, hvordan gjør dere det med mat ute feks? hvis dere skal treffe ei venninne på kafe? eller er på besøk? trenger tips å råd da jeg skal sarte på denne[:)]

Går ikke på kafe her akkorat, men vet ikke helt hva jeg skulle kjøpt på en kafe. Det meste der er jo usunt. [8D] Når jeg er ute og skal spise, eller hos noen andre og skal spise, så spiser jeg det de har til middag utenom det jeg ikke kan spise, som poteter og gulrot f.eks. [:)]

ORIGINAL: Mom to 4

Bestiller salat eller wok, uten brød eller ris til.. Da får jeg oftest ekstra kjøtt og grønt istedet..

Back
Topp