lurer(ang klær i begravelser)

tipp

Forumet er livet
var innom reflex for en tid tilbake. der var en mamma og kjøpte klær til barn for å bruke i begravelse. Hun som sto bak disken sa at det ofte kan bli diskutert hva den og den hadde på seg i en begravelse...

Jeg ahr aldri tenkt på det. Da min oldemor ble begravet i fjor,så hadde jeg på meg en knall rosa topp med noe hvitt i. Min oldemor var en sprudlene dame,og hadde hun levd så hadde nok hun sagt at dette er ikke noe å sutre for. ta deg en dram[:D]Eller likør som hun likte[:)]Hun var en 104 år gammel sprudlende dame,og det til den dagen hun døde[:)] Så at min mor og jeg hadde på oss sprudlende farger i begravelsen henens, det var for å vise litt av oldemoren min[:)]

Men..jeg har aldri tenkt over hva andre har på seg. Gjør dere?snakker dere om det?

Når jeg ser folk komme i hverdagsklær i begravelse så syns jeg ikke det sømmer seg. Vi snakker hullete jeans og hettegenser..

Syns folk kan pynte seg litt, og se anstendig ut. Dvs ingen lårkort kjole, dype utringninger o.l.

Ellers bryr jeg meg ikke om farger o.l., selv om jeg selv foretrekker å være mørkkledd.

ORIGINAL: fairy

Når jeg ser folk komme i hverdagsklær i begravelse så syns jeg ikke det sømmer seg. Vi snakker hullete jeans og hettegenser..

Syns folk kan pynte seg litt, og se anstendig ut. Dvs ingen lårkort kjole, dype utringninger o.l.

Ellers bryr jeg meg ikke om farger o.l., selv om jeg selv foretrekker å være mørkkledd.

ja, jeg er med på den[:)] Min bror stilte i en oransje hette genser..da reagerte jeg litt for han var vel den eneste som ikek hadde "pyntet" seg. men tror han liker å skille seg ut... Pleier vel selv å kle meg i mørke klær,men har elelrs aldri tenkt over hva andre har på seg.Foruten min bror da[&:]Men kunne liksom ikke ungå å se han

Det er ikke akkurat dagen jeg tenker over sånne ting, har vært i 3 begravelser å aldri lagt merke
til hva folk har på seg.. legger mer merke til de som ikke gråter utrolig nok, men ja.. [8D]

Jeg snakker aldri om hva folk har på seg i begravelser - det er deres sak. Men jeg syns absolutt man skal pynte seg i en begravelse. Jeg bruker alltid mørke farger i slike anledninger, men andre får da kle seg i det de ønsker..

Jeg går helst i penbukse og jakke med nøytral topp inni. Eller langt skjørt.

Jeg pleier alltid å kjøre "safe", og har et fast begravelsesantrekk som består av svart og hvitt skjørt, svart strømpebukse og svart bluse. Men nå er jeg unormalt ofte i begravelser, blir leid inn som sanger 1-2 ganger i mnd.

Kler oss i svart vi. 

Jeg kler meg bare i sort i begravelse. Trodde det var vanlig kutyme jeg da.

jeg synes svart er mest korrekt på voksne i begravelse (så lenge den avdøde ikke har ønsket annet).
med barna er det slingringsmonn, siden man sjelden finner sørgeklær i barnestr. så der mener jeg de skal være kledd i finklær.

Jeg var i en begravelse til en venn i sommer, og da hadde jeg på meg en mørkeblå kjole med mørkeblå små-blomster på, som gikk til rett under knærne. Jeg spurte at par andre som skulle i samme begravelse om hva de mente, og det var variable tilbakemeldinger om den kjolen.
Jeg valgte allikevel å ta den på, da jeg vet at avdøde hadde gitt blaffen i om jeg kom i blått eller svart. Jeg tok dog på meg sorte sko og hadde sort veske til, selv om det ikke ble kjempepent. Men da fant jeg i det minste en mellomting, og folk slapp å måpe (ja, de finnes). Så får jeg heller gå for hvitt tilbehør når jeg skal bruke kjolen i en annen anledning. [:)]
Om det ble snakket om i ettertid aner jeg ikke, men jeg snakker aldri om hva andre har på seg i begravelse.

I min begravelse håper jeg folk tar på seg klær i alle farger, man trenger ikke å gjøre ting dystrere enn det allerede er. Folk klarer fint å sørge i en rød kjole også.. Det viktigste er at man ser anstendig ut, synes jeg.

Altså, jeg vet ikke helt hva jeg skal si... Jeg syns det er helt greit å feire den avdødes liv på den måten du gjorde. Hun hadde fått leve et veldig langt liv, og det er jo noe å feire også på en måte...

Men jeg syns det "sømmer" seg best med noe som ikke er så prangende. Altså, jeg syns ikke en begravelse skal være stedet hvor man "viser" seg selv frem. Fargesprakende klær, store smykker, svært korte skjørt, puppa på utstilling osv. føler jeg blir litt for mye av en selv i fokus...om du skjønner hva jeg mener.

ORIGINAL: Nozy Rosie

Jeg var i en begravelse til en venn i sommer, og da hadde jeg på meg en mørkeblå kjole med mørkeblå små-blomster på, som gikk til rett under knærne. Jeg spurte at par andre som skulle i samme begravelse om hva de mente, og det var variable tilbakemeldinger om den kjolen.
Jeg valgte allikevel å ta den på, da jeg vet at avdøde hadde gitt blaffen i om jeg kom i blått eller svart. Jeg tok dog på meg sorte sko og hadde sort veske til, selv om det ikke ble kjempepent. Men da fant jeg i det minste en mellomting, og folk slapp å måpe (ja, de finnes). Så får jeg heller gå for hvitt tilbehør når jeg skal bruke kjolen i en annen anledning. [:)]
Om det ble snakket om i ettertid aner jeg ikke, men jeg snakker aldri om hva andre har på seg i begravelse.

I min begravelse håper jeg folk tar på seg klær i alle farger, man trenger ikke å gjøre ting dystrere enn det allerede er. Folk klarer fint å sørge i en rød kjole også.. Det viktigste er at man ser anstendig ut, synes jeg.

Enig med deg der. Håper det samme skjer i min[:)] Er en fargerik person,så jeg håper andre kler seg fargerikt og[:)]

ORIGINAL: fairy

Enig!!
Selv pleier jeg å bruke svart dressbukse og en sort topp med jakke over eller svart genser til..[:)]

ORIGINAL: Dråpe

Altså, jeg vet ikke helt hva jeg skal si... Jeg syns det er helt greit å feire den avdødes liv på den måten du gjorde. Hun hadde fått leve et veldig langt liv, og det er jo noe å feire også på en måte...

Men jeg syns det "sømmer" seg best med noe som ikke er så prangende. Altså, jeg syns ikke en begravelse skal være stedet hvor man "viser" seg selv frem. Fargesprakende klær, store smykker, svært korte skjørt, puppa på utstilling osv. føler jeg blir litt for mye av en selv i fokus...om du skjønner hva jeg mener.

ja, jeg skjønner deg[:)]

Min mor og jeg gjorde sånn som min oldermor garantert ville sagt at vi skulle[:)] La ikekmerke til om noen andre kledde seg sånn heller.men nå brydde ikke jeg meg om det.

Pupper på vift om miniskjørt passer seg ikke nei[&:]

har aldri tenkt over, å ser faktisk aldri på ka andre har på sæ
kler bestandi mæ i hovedfargen svart
ska i begravelse på fredagen å då ska æ ha svart på mæ, muli ei anna farga innimellom men hovedfarge sort
synes d passa sæ bæst, iallefall i denna sia d e ei ung jente på 20 som døde i bilulykka

De gangene jeg har hvert i begravelse så har jeg hatt svart på meg. Jeg syntes det passer seg best med mørke klær til en begravelse.. Men jeg hvet man enkelte plasser bruker bunad i begravelser så er jo ikke alle plasser det er like vanlig å være sortkledd da.. 

I begravelsen til min søster som døde rett føre 25 års dagen sin og helt uventa så må jeg faktisk si at jeg hadde overhode ikke syntes at det hadde passet med sprudlene farger og hadde nok reagert om noen hadde det.

Men fy å jeg leita etter klær i str 86 te snuppa for å finne noe nøytralt, så der blei det mørkegrå "gammeldags" kjøle med hvit bluse og grå fleece jakke til. Men utedressen var jo fargerik da (var i februar så kunne ikke droppe den[8D])..

Back
Topp