Lunka lasagne fra varmdisken på spar

• Trådstarter Trådstarter Mamma_i_2020
  • Opprettet Opprettet
M

Mamma_i_2020

Guest
Spiste dette istad. Var så sulten og visste jeg hadde lest en plass at lasagne var trygt.

Så plutselig kom jeg på at den var lunka. Må jo ha vært den bakteriebomba.
Er det grunn til bekymring for fosteret? :(

Spiste dette istad. Var så sulten og visste jeg hadde lest en plass at lasagne var trygt.

Mest sannsynlih er det i orden, de selger jo i utgangspunktet ikke mat som de tenker at skal gjøre kundene syke. ❤️
Hvor langt er du på vei?

Lunka mat er ikke mer bakteriebombe enn varm mat. Det som er avgjørende er hvor lenge maten har stått framme. Og der har utsalgsstedene strenge regler fra Mattilsynet å forholde seg til. Så tror du kan ta det helt med ro.

Det går nok helt fint. Man kan bli lett matforgiftet som gravid uten at det nødvendigvis er veldig farlig også. En matbutikkjede har oftest stell på sakene og kontroll fra mattilsynet. Man skal selvfølgelig være sunt skeptisk, men jeg synes ikke dette høres faretruende ut.

Så lenge de følger alle forskrifter de skal så skal ikke dette være et problem. Lunket mat i seg selv er jo ikke farlig så lenge det ble varmet opp ordentlig varmt og ikke har blitt varmet opp flere ganger.

Så lenge de følger alle forskrifter de skal så skal ikke dette være et problem. Lunket mat i seg selv er jo ikke farlig så lenge det ble varmet opp ordentlig varmt og ikke har blitt varmet opp flere ganger.
Lunken mat trenger ikke å varmes opp altså. Så lenge kjøttet osv var ordentlig gjennomstekt i utgangspunktet. Å varme den opp igjen har ingenting å si. Det varme opp mat flere ganger er heller ikke farlig, maten mister kun næringsinnhold av det. Det er tiden maten står under 60 grader og over kjøleskapstemperatur som er avgjørende. 2 timer er helt innafor, over det = bør kastes. Har maten stått i 6 timer på benken, så bør den kastes, uansett hvor godt du varmer den opp igjen.

Det er ikke mengden bakterier som er problemet. Ja, bakterier dør ved varme og formerer seg saktere i kulde. I romtemperatur koser de seg. Men mengden er ikke et problem i og for seg, det er avføringen til bakteriene som er farlig. Og denne avføringen blir du ikke kvitt ved oppvarming.

Har gått kurs i mikrobiologi med fokus på matsikkerhet :D

Lunken mat trenger ikke å varmes opp altså. Så lenge kjøttet osv var ordentlig gjennomstekt i utgangspunktet. Å varme den opp igjen har ingenting å si. Det varme opp mat flere ganger er heller ikke farlig, maten mister kun næringsinnhold av det. Det er tiden maten står under 60 grader og over kjøleskapstemperatur som er avgjørende. 2 timer er helt innafor, over det = bør kastes. Har maten stått i 6 timer på benken, så bør den kastes, uansett hvor godt du varmer den opp igjen.

Det er ikke mengden bakterier som er problemet. Ja, bakterier dør ved varme og formerer seg saktere i kulde. I romtemperatur koser de seg. Men mengden er ikke et problem i og for seg, det er avføringen til bakteriene som er farlig. Og denne avføringen blir du ikke kvitt ved oppvarming.

Har gått kurs i mikrobiologi med fokus på matsikkerhet :D

Tusen takk for svar :)
Usikker på om den kun hadde liggi i to timer. Bor på en liten plass og kan hende de varma den da de åpnet kl 07:00. Jeg kjøpte den ca kl 13:00. Uff ikke godt og si. Jeg får vente til januar og høre om alt er bra på ultralyd :)

Usikker på om den kun hadde liggi i to timer. Bor på en liten plass og kan hende de varma den da de åpnet kl 07:00. Jeg kjøpte den ca kl 13:00. Uff ikke godt og si. Jeg får vente til januar og høre om alt er bra på ultralyd :)
Om den ligger mer enn 2 timer så begynner den å se tørr ut.

Edit: man pleier også å beregne ift lunsrusj og sånt i varmmatsdisker.
(Har selv jobbet i ferskvare)

De har ikke lov til å la det ligge så lenge. Igjen, Mattilsynet. Uansett, matforgiftning merker du fort om du har fått. Tar ikke mange timene.

Back
Topp