Lungemos

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Jeg har aldri smakt det, og endte med to pakker i posen fra to good to go igår :p

Noen som liker det, og kan fortelle hvordan det er best å tilberede det? Hvilket tilbehør passer til?
(trenger ikke å si hva det er, jeg vet det godt :hilarious:)
Jeg har aldri smakt det, så kan jo ikke si at jeg ikke liker det. Men kjenner at jeg kvier meg litt bare pga navnet :p

Spiser det innimellom her. Syns det er veldig godt.
Bruker å koke poteter, gulrøtter og kålrot. Knuser med gaffelen og blander sammen på tallerken :) smaker bedre slik enn hver for seg syns jeg :) lungemosen varmer jeg bare opp i kjele, evnt med litt vann.

Jeg synes det er best med tomatsaus (så lungemosen tar på en måte over for kjøttdeigen, man smelter/steker den lett først i panna, også kan man enten lage fra bunnen av med tomatpuré, hakkede tomater, løk og gjerne også gulrotbitet, eller bare bruke Dolmio/Barilla-sauser fra glass), servert med pasta til. Nam nam.

Det er ikke noe mer skummelt enn leverpostei om du tenker etter :)

Oppskriften her synes jeg så godt ut (må skrolle ned for å finne den: https://www.aperitif.no/artikler/til-kamp-for-lungemosen/182562 )

Jeg synes det er best med tomatsaus (så lungemosen tar på en måte over for kjøttdeigen, man smelter/steker den lett først i panna, også kan man enten lage fra bunnen av med tomatpuré, hakkede tomater, løk og gjerne også gulrotbitet, eller bare bruke Dolmio/Barilla-sauser fra glass), servert med pasta til. Nam nam.

Det er ikke noe mer skummelt enn leverpostei om du tenker etter :)

Oppskriften her synes jeg så godt ut (må skrolle ned for å finne den: https://www.aperitif.no/artikler/til-kamp-for-lungemosen/182562 )
Jeg syns det er fint at man kan utnytte alt når man først skal slakte dyr. Men det er navnet i seg selv jeg kjenner litt på, kunne de ikke kalt det noe mer delikat? :hilarious: (jeg er f.eks veldig glad i kjøttpølse, og har sett hva de er lagd av. Stopper ikke meg fra å spise det:p)

Takk for tips om oppskrift:happy:

Jeg syns det er fint at man kan utnytte alt når man først skal slakte dyr. Men det er navnet i seg selv jeg kjenner litt på, kunne de ikke kalt det noe mer delikat? :hilarious: (jeg er f.eks veldig glad i kjøttpølse, og har sett hva de er lagd av. Stopper ikke meg fra å spise det:p)

Takk for tips om oppskrift:happy:
Hehe. Mannen min har bare smakt det en gang i voksen alder og sier han ikke liker det, men er enig i at det nok skyldes navnet :P

Jeg liker alt sånt. Kjøttpølse, ribbe, fleskepølse osv. :D

Hehe. Mannen min har bare smakt det en gang i voksen alder og sier han ikke liker det, men er enig i at det nok skyldes navnet :p

Jeg liker alt sånt. Kjøttpølse, ribbe, fleskepølse osv. :D
Jeg slet tidligere med typ skinkepålegg etter å ha hørt om muk, men jeg kom over det :hilarious:
Blir jo spennende å prøve hvertfall, tror det blir middag imorgen (tok opp kjøtt igår som jeg skal lage idag) :D

Jeg slet tidligere med typ skinkepålegg etter å ha hørt om muk, men jeg kom over det :hilarious:
Blir jo spennende å prøve hvertfall, tror det blir middag imorgen (tok opp kjøtt igår som jeg skal lage idag) :D
Hehe skjønner hva du mener. Da jeg først hørte om MUK tenkte jeg æsj. Men nå tenker jeg at det er miljøvennlig at de bruker så mye av dyret som mulig :) de har fått bedre teknikker og det er ikke beinrester i lenger.

Men jeg spiser ikke mye muk i hverdagen likevel :P blir noen ganger i året kanskje :)

Elsker, absolutt elsker lungemos!! Jeg tar litt vann på bunnen av kjelen, for at det ikke skal brenne seg, også varmer man det opp. Koker poteter ved siden av. Moser det sammen, vakkert:happy:

Nam, det er så godt! Tar det i stekepannen med en gul løk, serveres med litt sukker på toppen og kokte poteter.

Synes det er helt forferdelig men mannen har det innimellom når jeh er bortr
Aner ikke hva han har til

Det måtte jeg spise aaaaltfor mye som liten.. det og torskerogn.. kommer aldri til å serveres her:hilarious:
Husker ikke hva mamma hadde som tilbehør..

Pappa lagde alltid det til oss når jeg bodde hjemme, han gjorde det spesielt med potet og lungemos. Det som ble til overs helte han over i en mindre tupperware boks og satte i kjøleskapet. Jeg syns alltid middagen vær god, men lungemos i skiver på brødskiva med litt majones var uansett himmelsk.

Hadde det endel hos pappa når jeg var liten. Husker ikke hvordan de tilberedte den, men vi moste det sammen med potetene på tallerkenen.

Last edited:
Back
Topp