Lungebetennelse

• Trådstarter Trådstarter Lykkeliten2019
  • Opprettet Opprettet
L

Lykkeliten2019

Guest
Flere som har hatt lungebetennelse som gravid? Hvordan opplevde dere det? og har dere noe tips?

Det hele startet forje lørdag jeg var tungpustet,heiv etter pusten og hadde noe sikkelig fryse annfall. På kvelden dro jeg på legevakt og ble sendt vidre til akutten. Der lå jeg til neste formiddag. Og på kvelden ringte legen å sa hu trodde det var lungebetennelse. Da hadde jeg alt blitt mye bedre. I uka har jeg egentlig vært helt grei. Men fredag morgen så begynte jeg å få sikkelig hosteanfall. Jeg fikk kjøpt hostesaft som hjalp med en gang syntes jeg. Eller jeg hostet ikke så ille lengre. På kvelden klarte jeg ikke å sove. og bare hev etter pusten og det føltes ut som om noe kvelte meg. På dagen i går var det passe greit. Bare en del trøtt. Ut på kvelden igjen begynte brystet mitt å lage pipe lyder og det var liksom som en stor klump i halsen. Jeg var spent på om jeg skulle klare å sove i natt. Jeg klarte ikke å sove i senga. Men sovnet heldigvis etter en stund på sofaen. At jeg lå med hodet på armleddet på siden. Nå gruer jeg meg sikkelig til natta igjen. Skal jeg ha natt til hvor jeg føler jeg blir kvalt og mister alt energi. Jeg hoster også opp en god del gul slimt. Jeg har ikke time hos legen føre på fredag. Har noen noe god tips frem til da. så jeg kan sove godt og ikke føle meg kvalt. Jeg fikk ingen antibiotika. Men det burde jeg vel kansje ha. Men da er jeg også redd for å få allergisk reaksjon som jeg har fått mot anitbiotika og pencelin i det siste.

Ikke lungebetennelse, men jeg har vært forkjølet i 3 uker nå. Hoster døgnet rundt og med baby på 2,5 kg i magen er ikke det mye behagelig. Det eneste som hjelper for meg er fishermans friends på natta. Det demper hosten min.
Håper du blir bedre i en fei :)

Slimløsende kan vel også hjelpe litt, men veit ikke hvordan dette er med gravide. Kald luft.
Siden du ikke fikk antibiotika på sykehuset vil jeg tro dette er virus. Det er helt vanlig at hoste sitter igjen ganske lenge etter en lungebetennelse :-)

Fikk påvist bronkitt 6 dager før e fødte i 2010. Da hadde e gått i 1 mnd med hoste og vært urven.
Fikk cosylan, med beskjed om å helst ikke ta, så turte ikke å ta mer enn 1 gang (hjalp ikke).
På føden fikk e ett eller annet som tok hosten (eller så va det riene som gjorde at e slutta å hoste).

Fikk antibiotika intravenøst under fødselen da e plutselig fikk skyhøy feber (40 i temp), og forurensa fostervann.
Hosta på meg ribbeinsbrest i tillegg.

Go bedring. Ring legen/jordmor om du er usikker og i dårlig form.

Jeg gikk fra å føle meg helt fin på oul på fredag morgen til å miste stemmen, få feber og hodepine på fredag kveld. Ble litt bedre gjennom helgen og dro på jobb på mandag. Gikk elendig på jobb. Fikk beskjed at jeg hadde brukt opp egenmelding og at jeg derfor måtte sykemelde meg. Jeg trodde bare jeg hadde fått en kraftig forkjølelse og sa dette til jm når jeg var der på kontroll på tirsdag, dro til legen senere på dagen og sa det samme der. Legen skrev ut sykemelding og glemte nesten å sjekke senkning og lungene, kom på det i det jeg var på vei ut døra. Endte opp med en 10 dagers antibiotika kur, sengeleie og totalt litt over 4 uker med sykemelding. Jeg er farmasøyt og ba derfor om en resept på solvipect comp (samme som cosylan) for å bruke ved helt krise. Jeg fikk beskjed av legen om at jeg nok ikke kom til å komme tilbake til full jobb i svangerskapet, hørte ikke på henne og jobbet 100% i 2 uker. Ble så 50 % sykemeldt resten av svangerskapet, legen tvang meg.

Back
Topp