Lungebetennelse.

ranveigl

Forelsket i forumet
Har fått lungebetennelse, og vil gjerne høre fra dere med litt erfaring. Skjønte det måtte være en kraftig infeksjon, for dette er 6. dagen  med feber opp mot 40. Er så sliten at fy.
Jeg startet med apocillin, hadde en crp på 149, etter 2 døgn var crp bare gått ned til 140, så jeg byttet til amoxicillin  (i dag). Noen som har erfaring med den type penicillin mot lungebetennelse, hvor raskt kan jeg regne med at feberen begynner å slippe taket?

Er så ergelig å ha blitt syk nå, skulle egentlig til syden på tirsdag, men kjenner at jeg er så utslitt at selv om jeg er febefri innen da, blir det nok ingen reise.

Er også redd for å smitte min lille gutt. Er bakteriell lungebetennelse veldig smittsomt? Jeg er selvfølgelig nøye med hygiene, pluss at jeg ikke hoster i nærheten av han.

Får du pencilin som virker så blir du raskt bedre. Hvis du ikke merker bedring etter (tror det er 72 timer) så ville jeg tatt kontakt med legen for en annen type medisin.

Tror det er viruslungebetennelser som er smittsomme ;-) . Her i huset har vi hat både virus og baktrielle lungebetennelser, og jeg fikk beskjed om at det ikke var smittsomt når jeg hadde baktriell.

Lungebetennelse er ikke noe å spøke med. Og det er nok fullt mulig at turen til syden ryker ja. Hvilke penicillinkur som virker og ikke blir så individuellt at det skal ikke jeg gi deg råd på. Men jeg vil anbefale deg å komme deg til legen og ta ny crp dagen før kuren din går ut. Er den fortsatt forhøyet har du nemlig ikke fått lang nok behandling og kuren bør utvides.

Sist gang jeg hadde lungebetennelse gikk jeg på apocillin i 21 dager. Magen var helt ødelagt etterpå!
God bedring!

mener en ska merke bedring etter 72timer, er det ikke det så bør en ta kontakt med lege igjen
Er egentlig sjeldent at lungebtenesle smittern ut fra erfaringer her i huse

Jeg har hatt lungebetennelse mange ganger og begge penicillintypene du nevner har fungert etter cirka 8 -24 timer. Feberen har jeg tatt med Paracet eller annen smertestillende.
Drikk mye vann og ikke avslutt penicillinkuren bare fordi du er symptomfri :) Og forvent at du kanskje kan få soppinfeksjon :p
God bedring!

Tusen takk for svar. Er det noen som vet om 140 i CRP er veldig høyt når man har lungebetennelse?

Muskatt skrev:
Tror det er viruslungebetennelser som er smittsomme ;-) . Her i huset har vi hat både virus og baktrielle lungebetennelser, og jeg fikk beskjed om at det ikke var smittsomt når jeg hadde baktriell.

Lungebetennelse er ikke noe å spøke med. Og det er nok fullt mulig at turen til syden ryker ja. Hvilke penicillinkur som virker og ikke blir så individuellt at det skal ikke jeg gi deg råd på. Men jeg vil anbefale deg å komme deg til legen og ta ny crp dagen før kuren din går ut. Er den fortsatt forhøyet har du nemlig ikke fått lang nok behandling og kuren bør utvides.

Sist gang jeg hadde lungebetennelse gikk jeg på apocillin i 21 dager. Magen var helt ødelagt etterpå!
God bedring!

Hadde det vært virus så hadde det heller ikke vært noen vits i penicillin, crp tilsier vel også bakterie.

Jeg fikk den typen penicillin da jeg hadde lungebetennelse, og jeg mener å huske at jeg lå et par dager, kanskje en etter jeg begynte på den.
Husker jeg ble veldig kvalm av de.

ranveigl skrev:
Tusen takk for svar. Er det noen som vet om 140 i CRP er veldig høyt når man har lungebetennelse?

CRP på 140 er nok ganske "normalt" før ein begynner på antibiotika (eller når ein må bytte til ny type pga dårleg effekt). Svigerfar har lungebetennelse no, og crp'en hadde gått ned frå 300 til 190 så infeksjonslegen var fornøgd. Men så ligg svigerfar på intensiven, på respirator etter hjerteinfarkt, så kroppen har veldig lite å gå på.

Eg fekk målt min crp til 150 ein gong, formen var heilt elendig. Temp på 40,4, eg knaska paracet og sov. Det var halsbetennelse då, har ikkje personleg erfaring med lungebetennelse.

Håpar den nye typen penicillin fungerar.. Pass berre på at du får lang nok kur (sjekk gjerne crp igjen, slik nokon over her foreslår), sist eg hadde halsbetennelse fekk eg berre 7 dagars kur, med det resultatet at betennelsen kom tilbake ei veke etter avslutta kur.

Eg har alltid blitt bedre av penicillin innan 24 t etter påbegynt kur. Men då lille hadde lungebetennelse i vår hadde ho over ei veke med litt feber av og på, og totalt 14 dagar vekke frå barnehagen. Ho måtte og bytte antibiotika undervegs, pga bivirkningar av den første typen.

God bedring!

Back
Topp