Lukter fostervann?

Mamii 27

Glad i forumet
Er jeg helt på bærtur når jeg kjenner igjen fostervannlukt når jeg tisser noen ganger?
Hehe. Jeg er andre gangsfødende, og kjenner igjen lukten. I og med at man bytter ut fostervann i kroppen, må det jo komme ut et sted? ;) Hehe.

På forhånd, takk ;)

Jeg ville gått med bind nå i kveld og luktet på det. Du skal ikke lekke fostervann på den måten... Mn å lukte fostervann i urinen? Urin lukter sterkere enn fostervann, som har mindre, søtere og litt kvalmende lukt. Væsken er også klar, ikke gul som i urin. Så sjekk med. Bind! Lekker du ville jeg ringt legevakten!

det kommer ikke ut i konsentrert form slik du beskriver...
når vannet går eller når man lekker fostervann, så kommer det ut skjedeåpningen... 
urin er kroppens avfallsstoffer - og kommer ut gjennom urinrørsåpningen..

det utskiftede fostervannet er avfallsstoff og blandes med alle andre avfallstoffer som skilles ut i urinen... 

det du kan kjenne lukten av er utflod, som jo øker i mengde og som også kan endre lukt i svangerskapet .. ellers så er det jo veldig vanlig å lekke urin og det trenger ikke nødvendigvis å lukte så veldig sterkt urin sånn umiddelbart... ;)

Jeg sa ingenting om at det lekker fostervann, det gjør det ikke. Da hadde jeg merket det i trusen gjennom dagen.

Men det lukter likt som fostervann (som da jeg fikk dattera mi, så vet hvordan det lukter), og det merker jeg en skjelden gang.
Er dere 100% sikker på at man ikke kan merke dette "blandet med" tiss? Tisset mitt lukter ingenting, ingenting annet enn normalt tiss hvert fall..

Har dere lært dette noe sted, lest det, eller fått svar på det så dere kan vite det helt sikkert?
Jeg kan spørre jordmor den 7. så klart, men lurte på om noen visste noe.

Men lukter urinen søtt, for da tenker jeg diabetes og ikke fostervann... Godt du ikke lekker i det minste :) Jeg ville heller hørt med fastlegen over telefon hvis du tenker mye på det :)

Leser nå at det er av og til, da kan det være noe du har spist også eller så har du en supergravidnese for tiden ;)

Mamii 27 skrev:
Jeg sa ingenting om at det lekker fostervann, det gjør det ikke. Da hadde jeg merket det i trusen gjennom dagen.

Men det lukter likt som fostervann (som da jeg fikk dattera mi, så vet hvordan det lukter), og det merker jeg en skjelden gang.
Er dere 100% sikker på at man ikke kan merke dette "blandet med" tiss? Tisset mitt lukter ingenting, ingenting annet enn normalt tiss hvert fall..

Har dere lært dette noe sted, lest det, eller fått svar på det så dere kan vite det helt sikkert?
Jeg kan spørre jordmor den 7. så klart, men lurte på om noen visste noe.

jeg sa ikke at du lakk, jeg sa at OM man lekker så kan man lukte det... men da kommer det ikke ut blandet med urin eller fra urinrøret ;)

urin kan lukte honni-korn hvis man spiser det, andre ting kan også sette lukt på urinen, men i min verden er det ingen logikk i at den lille mengden fostervann som kommer ut i din urin skal sette lukt...
det står mer om hvordan fostervannet skiftes ut her, og det er ikke store mengder det er snakk om... det er jo ikke sånn at fostervannet tømmes ut i din kropp for at du så tisser det ut... det er i følge denne artikkelen barnet selv som renser fostervannet - på samme måte som vi trekker oksygen inn og puster co2 ut - trærne puster inn co2 og puster o2 ut... 
http://www.babyverden.no/Gravid/Diverse/Barnet-i-magen/Hva-er-fostervann/

Jeg har diabetes, men det har jeg hatt i flere år, så er ingenting med det å gjøre.

By the way så syns ikke jeg fostervann lukter kvalmende, men det er vel opp og ned hos hver enkelt.

Jeg er ikke bekymret for dette, jeg bare lurte på om noen hadde opplevd det, og visste noe om det.

Og man bør være litt forsiktig med å synse for mye når man ikke har 100% peiling, for det finnes mange usikre vordenede mødre her inne, som kan bli bekymret av det dere skriver. Jeg "tar meg ikke nær av det", men å begynne å antyde at det kan være diabetes, og at det ikke er normalt - er vel litt drastisk hvis du ikke vet med hundre prosent sikkerhet? I såfall bør du kun skrive "jeg ville kontaktet fastlegen og spurt, om du ønsker svar".

Fint at folk gidder og ta seg tid til å svare da, for all del, men det er en grunn til at fagfolk ber "bekymrede vordende mødre" holde seg unna terminforum :)

Men ellers takk for tipsene ;) Hehe. Ha en flott kveld :)

Mamii 27 skrev:
Jeg har diabetes, men det har jeg hatt i flere år, så er ingenting med det å gjøre.

By the way så syns ikke jeg fostervann lukter kvalmende, men det er vel opp og ned hos hver enkelt.

Jeg er ikke bekymret for dette, jeg bare lurte på om noen hadde opplevd det, og visste noe om det.

Og man bør være litt forsiktig med å synse for mye når man ikke har 100% peiling, for det finnes mange usikre vordenede mødre her inne, som kan bli bekymret av det dere skriver. Jeg "tar meg ikke nær av det", men å begynne å antyde at det kan være diabetes, og at det ikke er normalt - er vel litt drastisk hvis du ikke vet med hundre prosent sikkerhet? I såfall bør du kun skrive "jeg ville kontaktet fastlegen og spurt, om du ønsker svar".

Fint at folk gidder og ta seg tid til å svare da, for all del, men det er en grunn til at fagfolk ber "bekymrede vordende mødre" holde seg unna terminforum :)

og da bør vel bekymrede vordende mødre holde seg unna da? ;)

Ja, eller så kan folk la være å svare "med sikkerhet" om de ikke er helt sikre :) Hehe.

Jaja. Jeg er ingen bekymret vordende mor, sånn sett, så går helt fint for min del :)

Men da sier vi det sånn at ingen av dere vet med sikkerhet, så da spør jeg bare jordmor når jeg skal dit, også kan det jo hende hun vet. 

Ha en god kveld :)

PS

For 7 uker siden, altså i uke 10, så tok jeg ny graviditetstest, som var svakt positiv plutselig, også spurte jeg her om noen hadde opplevd det samme, og da var det noen som skrev at dette ikke var normalt, div. Og da KAN man jo bli redd om man er veldig bekymret av seg da. Noe som ikke stemte, det var helt normalt :)

God man er mange med forskjellige meninger, hadde vært kjedelig om alle mente det samme da :) Hehe.

Søt urin, kan være et symptom på diabetes, men rettet det etterpå fordi jeg ikke fikk med neg at det skjedde av og til, altså noe du har spist setter smak og lukt på urinen. Og jeg skrev at fastlegen kan hjelpe om du tenkte mye på det. Hvorfor kan du ikke bare google selv eller ringe noen med medisinsk utdannelse? Hvis du spør her inne får du synsing, selv om jeg har utdannelse innen emnet, for jeg kjenner ikke din historikk, så kan jeg kun gi noen svar ut i fra det lille du skriver. Og å sjekke diabetes er bedre å gjøre en gang for mye enn en gang for lite (selv om det ikke gjelder i ditt tilfelle). Det finnes MANGE gode sider om fostervann, tar deg 5 minutter å lese om hvordan det fungerer. Når du sier dui lukter fostervann og fortsatt hardnakket mener det er den lukten du kjenner, ja, da ville jeg faktisk tatt på et bind, i tilfelle. Men seelvfølgelig, jeg skal holde meg unna trådene dine fra nå av siden det plager deg :)

Nei det må du få sjekket opp. Det er svært alvorlig å lekke fostervann på den her tiden ;(
Har hatt helvetes helg pga det. Legevakt mente jeg lakk fostervann nå i helga, ble tatt inn på føden og de mente jeg ikke gjorde det. Men stolte ikke helt på de fordi de tok feil med gullet, da lakk jeg,men det var helt på slutten av svangerskapet. Var på ny ul idag,og da ble faren avblåst fordi det har ikke minket på vannet hos den lille prinsen min :)

Men uansett legevakt sa at jeg måtte være fullstendig i ro egentlig resten av svangerskap, elller til lekkasjen eventuelt stopper,det kan vist skje. Og da sa lege liggende i ro.

Veldig viktig at du får sjekket det opp. Masse lykke til.

Mamii 27 skrev:
PS

For 7 uker siden, altså i uke 10, så tok jeg ny graviditetstest, som var svakt positiv plutselig, også spurte jeg her om noen hadde opplevd det samme, og da var det noen som skrev at dette ikke var normalt, div. Og da KAN man jo bli redd om man er veldig bekymret av seg da. Noe som ikke stemte, det var helt normalt :)

God man er mange med forskjellige meninger, hadde vært kjedelig om alle mente det samme da :) Hehe.

grunnen til at man blir frarådet å bruke forum smo dette om man er nygravid og bekymret, er jo fordi folk deler sine erfaringer, sine meninger og sine "synsinger..".
Om man ikke tar det med i beregningen, så bør man holde seg unna - og ikke kritisere dem som kommer med sine erfaringer, meninger og synsinger bare fordi vi ikke kan vise til en kilde som sier sånn og sånn.
Google it og se hva du finner da. Det var det jeg gjorde. 

Slapp av jenter, dere sier deres meninger, og det er helt i orden for meg. Jeg bryr meg ikke. Men man bør være forsiktig med å "skremme" med svar man ikke har peiling på. For min del vil jeg heller foretrekke at man skriver at dette vet jeg ingenting om, men jeg leste litt der-og-der, eller jeg har opplevd det-og-det selv.

Dere må tåle at jeg svarer dere tilbake, det er tross alt et forum. Dere også kan skrive hva dere vil, og hvis dere ikke vil ta imot råd om ting, så gjør dere ikke det, og motsatt.

Svar i vei, hadde ikke skrevet her om det var uaktuelt at folk svarte - men når jeg får så usikre og svevende svar, så sier jeg fra. Ikke verre enn det :) Jeg burde skrevet at jeg kun ønsket fakta eller erfarings-svar - min feil.

Hårsåre? ;) Smil og vær glad, jeg sier bare i fra! =)

Surrehodet: Takk for svar som bunner i at du snakker av erfaring og ikke bare vill gjetning, my kind of an answer (min feil at jeg ikke utdypet det i spørsmålet mitt, at jeg ikke trenger masse synsinger).
Jeg skal høre med jordmor. Tror ikke jeg lekker fostervann, da ville jeg kanskje merket det sånn ellers på dagen også? Men lufter det for jordmoren jeg, så finner jeg vel svar tenker jeg.

Mamii 27 skrev:

Vel, som du selv skriver ; de antyder at det KAN være diabetes, og ikke at det ER diabetes. (ja, har lest alt og vet at du har det, brukte det bare for å synliggjøre poenget mitt) Ser ingen i denne tråden som bastant sier at det de sier er riktig? Men nok om det. Har ingen erfaring selv, men siden du er sikker på at det er lukt av fostervann du kjenner, kvalmende eller ei, blandet med urin eller ei, om du merker det i trusa eller ei,så ville jeg kontaktet lege isteden for å spørre etter erfaringer og synsing her på forumet. :) lekkasje av fostervann er vel ikke til å spøke med, etter hva jeg har lest rundt omkring.... *trykker på post-knappen med en svak angst for å få refs for å ha uttrykket meg feil her på forumet for undrende og nysgjerrige kommende mødre.. * ( og beklager at det ikke er avsnitt, skriver på iPad og da funker tydeligvis ikke avsnitt.

MissDolly skrev:

Mamii 27 skrev:

Vel, som du selv skriver ; de antyder at det KAN være diabetes, og ikke at det ER diabetes. (ja, har lest alt og vet at du har det, brukte det bare for å synliggjøre poenget mitt) Ser ingen i denne tråden som bastant sier at det de sier er riktig? Men nok om det. Har ingen erfaring selv, men siden du er sikker på at det er lukt av fostervann du kjenner, kvalmende eller ei, blandet med urin eller ei, om du merker det i trusa eller ei,så ville jeg kontaktet lege isteden for å spørre etter erfaringer og synsing her på forumet. :) lekkasje av fostervann er vel ikke til å spøke med, etter hva jeg har lest rundt omkring.... *trykker på post-knappen med en svak angst for å få refs for å ha uttrykket meg feil her på forumet for undrende og nysgjerrige kommende mødre.. * ( og beklager at det ikke er avsnitt, skriver på iPad og da funker tydeligvis ikke avsnitt.

Kan du finne noe i avsnittet (som du har siteret meg på) over som er støtende, i og med at folk tar seg så nær av det jeg skriver?

Jeg skriver at man bør være forsiktig med hva man pøser ut av info til usikre mødre (som jeg mener bør holde seg unna slike forum), og det er min mening. Er du/andre uenig, så er det helt i orden :)

Og når man begynner å dra inn usakelige kommentarer som "å få refs for å uttrykke seg" etc, så blir dette bare barnslig og unødvendig. Har forsøkt flere ganger og si at det er helt i orden at vi har ulike meninger, og "ønsket en fin kveld videre" ;)

Men skjønner at det er mange hårsåre og hormonelle kvinner her (noe jeg skriver under på at jeg er selv til tider;) ), og man kan virkelig ikke være uenig uten at mange føler seg støtt her inne.
Når man kommenterer og lager tråder her inne, må man jo tåle at andre er uenige. Dere får bare svare meg og andre akkurat som dere vil - mener bare at man bør være litt forsiktig hvordan man ordlegger seg, det er bare en mening fra lille meg - er dere uenig, så helt i orden :) Om jeg har fått det til å høres ut som at folk skal holde munn og ikke kommenterer om de ikke er utdannet som lege/jordmor, så har jeg ordlagt meg feil. (gikk litt fort her i stad).

Men da sier vi det sånn, skriv hva dere vil, så skriver jeg hva jeg vil - også lar vi et diskusjonsforum være åpent for diskusjon :)

(subst. m diskusjon () [d?sk???u?n]
1 utveksling av meninger, debatt
2 kritisk granskning, drøfting)

jeg tror det er din supergravid nese :)

urinen min lukter forskjellig hver gang, alt etter hva jeg spiser....når jeg drikker kaffe lukter urinen sterk kaffe neste gang  jeg er på do.....og da "tisser" jeg heller ikke kaffe, eller lekker kaffe eller sånt ;-)

kroppen skiller ut avfallstoffer og de lukter etter det man har i kroppen......når du lukter fostervann er det sikkert noe av de stoffene som du kjenner igjen og husker .))

jeg er helt enig med deg Mamii 27, det er ikke bra når gravide blir bekymret fordi folk begynner å stille diagnoser uten at de er kvalifisert.
men det er ellers BRA MED FORUM og at alle deler sine ERFARINGER :)

Ezri skrev:
jeg tror det er din supergravid nese :)

urinen min lukter forskjellig hver gang, alt etter hva jeg spiser....når jeg drikker kaffe lukter urinen sterk kaffe neste gang  jeg er på do.....og da "tisser" jeg heller ikke kaffe, eller lekker kaffe eller sånt ;-)

kroppen skiller ut avfallstoffer og de lukter etter det man har i kroppen......når du lukter fostervann er det sikkert noe av de stoffene som du kjenner igjen og husker .))

jeg er helt enig med deg Mamii 27, det er ikke bra når gravide blir bekymret fordi folk begynner å stille diagnoser uten at de er kvalifisert.
men det er ellers BRA MED FORUM og at alle deler sine ERFARINGER :)

Det kan nok hende det :) Har vært veldig var på lukter hele svagerskapet. ;)
I have no idea ;)

Nei, jeg syns heller ikke det. Hadde jeg vært en overnervøs person, hadde jeg nok blitt ganske redd da jeg spurte om noen hadde vært borti svakere graviditetstest i uke 10, her inne, da folk svarte at det skal IKKE være sånn, at det var noe galt etc.
Men uansett, mente ikke noe slemt med det jeg sa, og folk må få svare akkurat det de vil ;)

Bra med forum ja, erfaringer er godt å dele :)

Back
Topp