Lukt og luktesans

1.gangsYomama

Andre møte med forumet
Hei! Er gravid for første gang i uke 8+4. Har vært plage med forsterket luktesans og kvalme og oppkast som følger av den siden uke 7. Noen som har erfaring med forsterket luktesans og er/har vært plaget med dette? Vi høre hvor lenge det varer, hvordan det påvirket dere..osv? Føler meg litt fortapt i en verden der alt lukter vondt og for mye! Synes spesielt parfyme, såpe og løk/hvitløk er verst!..
 
Luktesansen min var forsterket hele sv skapet begge gangene. Kastet bare opp en gang med begge.

Prøvde bare å unngå sterke lukter så godt som det lot seg gjøre..
 
Med første fikk jeg brekninger hvis noen holdt på med snus nærmere enn halvannen meter. Endte med at kollegene måtte slutte med snus inne på kontoret. Varte vel omtrent til fødsel? Denne gangen går det bedre.
 
Luktesansen min var forsterket hele sv skapet begge gangene. Kastet bare opp en gang med begge.

Prøvde bare å unngå sterke lukter så godt som det lot seg gjøre..

Creds for at du klarte deg med forsterket luktesans hele svangerskapet! Jeg sliter veldig med dette, for det påvirker hva jeg vil spise, hva jeg klarer å spise og hvordan jeg har det. Spesielt tøft på jobb med folk som bruker parfymer, da jeg ikke tørr å konfrontere de enda siden jeg er ikke ønsker å dele nyheten helt enda..
 
Med første fikk jeg brekninger hvis noen holdt på med snus nærmere enn halvannen meter. Endte med at kollegene måtte slutte med snus inne på kontoret. Varte vel omtrent til fødsel? Denne gangen går det bedre.

Godt å høre at denne gangen går det bedre med deg :) <3 Jeg hadde forhåpninger om at forsterket luktesans skulle magisk forsvinne i uke 12 :D :D
 
Jepp, gjennom hele svangerskapet. En gang måtte samboeren ta seg en dusj ekstra uten såpe for jeg kastet opp hvis han var i rommet pga såpen han hadde brukt [emoji23] (lukter den ikke til vanlig).
 
Ja! Graviditetstesten kunne likesågodt blitt byttet ut med: Lukter kassamann x svette på Rema?
 
Her begynte det ca uke 7, og varte til ca uke 14. Kunne ikke være hos foreldrene mine den perioden, siden de bor på gård. :hilarious: Og kokt skinke synes jeg lukta som surstrømming.. Men for meg gikk det heldigvis over i uke 14, og heller byttet med et enormt søtsug. Men heller spise masse søtt og godt, enn å slite med å ikke spise pga lukt!
 
Med første mann så var det lukt og smak. Følte ikke at lukt plaget så mye som smak. Var flere ting jeg måtte slutte å spise, hadde problemer med å få i meg mat. Det varte hele svangerskapet. Gikk mye opp og ned i vekt..
 
Takk for svar alle damer <3 Jeg får bare holde ut! Forsterket luktesans er vel egentlig bare et tegn og en påminnelse om at jeg er gravid! Og jeg har ventet lenge på dette! D blir nok verdt det til slutt :) <3
 
Jeg slet med det til og fra hele svangerskapet/svangerskapene. Men ikke på alle lukter da :) det var drepen å servere de eldre kokt torsk til middag, og å servere dem lunsjkaker. De luktene sliter jeg med enda, og minsten blir 1år i desember :p
 
Den forsterkes hele svangerskapet og du vil kjenne naboens fis , samme hvordan det blir er det du som blir sett på som rar. Det er min erfaring.

Jeg kjenner de undligste lukter og alle sier at jeg er snål, men det er bare de andre som har dårlig nese haha.
 
Jeg var følsom for all parfyme i hele svangerskapet. Ble aldri kvalm, heldigvis.
 
Jeg har vært overfølsom for lukter i begge svangerskapene mine, det varte tiden ut desverre.. kastet ofte opp av sterke lukter og kunne derfor helst ikke være så mye på offentlige plasser...
 
Har vært sånn med alle mine 3 svangerskap og gjennom hele svangerskapet og en liten måned etter barna har blitt født. Kastet opp av mye lukter. Frityr, solkrem og sololje blandet annet.
 
Back
Topp