Luftsmerter hos spedbarn etter amming

PappaVidar

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg er en bekymret far til en 10 dager gammel liten jente.

De siste 5-6 dagene opplever vi at hun får kraftige magesmerter i en times tid etter alle måltider. Mor ammer, men er avhengig av ammeskjold av fysiologiske grunner. Vi har jobbet mye med å få til amming uten skjold, men til liten nytte så langt.

Magesmertene kommer i krampetak, og kan vare tidvis i noen timer, og så kan hun plutselig sove i 4-5 timer uten problemer. Hun har ikke feber, oppkast eller spesielt unormal avføring så langt jeg forstår.

Hun nekter plent å rape, uansett hvor lenge vi holder på. Ofte ender rapeforsøk bare i magesmerter. De få gangene hun spiser uten magesmerter, så sovner hun ved brystet og kan bare flyttes over i vogga.

Det er veldig frustrerende å se sitt barn skrike seg rød av smerte, sprelle og kave uten å vite hvorfor eller å kunne gjøre noe.

Er det vanlig å få slike kraftige magesmerter etter amming? Håper noen har noen tanker eller erfaringer.

Kan det være noe mor spiser som lille ikke tåler? Kan prøve å ta pauser under matingen for å få til raping kanskje?

Forslag til hva det kan være? Hun har kuttet ut sukker og melkeprodukter. Drikker ikke kaffe eller kullsyreholdige drikker...

Løk, erter og kål er ganske typiske ting babyer reagerer på. Har hun spist noe sånt? Sterk mat?

Mulig at det finnes noe løk i de pastarettene hun har spist... men ingen store mengder...

Jeg er jo veldig bekymret for ting som invaginasjon feks...

Hvis ungen ikke raper, så tenker jeg at det er luft som skaper smerter ... Tenk selv hvor vondt det er med luftsmerter , og ungene svelger mye luft når de suger. Uansett om man ammer eller ikke . Det finnes teknikker for å massere ut lufta , men ikke mulig å forklare her. Kan godt hende hun har spist noe babyen ikke tåler . Jeg måtte slutte med alt av mat utenom knekkebrød med salami og arbeide meg oppover i matveien med nr 2, for å finne ut hva han ikke tålte. Minifom fungerer tildels. Det var en periode de trakk det tilbake og forandret innholdet , pga diverse , men det er trygt å bruke nå. Begge mine to første har brukt det , tredje trengte det ikke . Har barnet vondt kan dere også lage sukkerlake å gi . Det virker lindrende.

En venninne av meg hadde et barn som reagerte på ALT av løk, uansett hvor lite det var.

Dette er jo kjempevanskelig.

Vi får kutte ut enda mer fra kosten.

Men ingen her som mistenker at dette kan være noe alvorlig? Hun har jo løs avføring, men den kommer jevnt og trutt igjennom dagen, tisser fint og har ikke noe blod i noen av disse. Ikke gulper eller kaster hun opp noe særlig heller. Feber har hun ikke. Jeg er en bekymrer, så kan det være noe vi bare må ri av?

Junior hadde kolikk, og han fikk typisk voldsomme luft-/magesmerter når han spiste eller en time-halvannen senere.
Viste seg mange måneder senere at han også var allergisk mot melk - husk at det kan ta opp til 3 uker før melkeprotienene er ute av morsmelka; ofte får man beskjed om at man skal kutte en uke og se om det bedrer seg, men det er ikke alltid det holder.
Jeg kuttet i 10 dager uten bedring tidligere i ammeperioden, men kuttet de fulle 3 ukene noen måneder senere og DA ble han en del bedre.

Minifom eller fennikelte kan også hjelpe mot luftsmerter - og mor kan drikke ammete som inneholder fennikel m.m.

Vil absolutt tro det er manglende raping soner årsaken. Det var det hos oss. Ble bedre når vi fikk det på plass. Ellers så er det bare å vugge og trøste og være flink på å dele på. Det går over!

Vi hadde samme problemet med mini. Jeg ammer også med skjold og mini svelget masse luft under amming, og hadde veldig magevondt pga det. Det som hjalp hos oss var å klippe hull ytterst på skjoldet, slik at det blir ett stort hull i stedet for de små hullene som er i skjoldet fra før. Dette gjorde at han ikke svelget så mye luft og magesmertene ble borte :)

Har ikke ti dager gamle babyer fortsatt litt rennende avføring, da? Er snart tre år siden jenta mi var på samme alder, så ikke så lett å huske...

Er selv en bekymrer mor og min datter var lik. Minifom ble redningen her. Da begynte hu å prompe mye etter første skje og begynte å få til å rape etter 3 gangen hu fikk det. Var ingenting galt utenom luft. Det er veldig plagsomt for de som små som ikke greier å forklare hva som er galt.

Nei , er ikke bekymret for at det er noe alvorlig :-) Er du veldig bekymret , så ta en telefon til helsesøster på helsestasjonen. Avføringen til bebisser skal være rennende , og gul. Kan også være grønn til tider ;-)

Mange barn har vondt i magen. Hvis mor ikke spiser løk, erter, kål ol kan det hjelpe. Melkeprodukter kan baby også reagere på via mor.

Dette er jo kjempevanskelig.

Vi får kutte ut enda mer fra kosten.

Men ingen her som mistenker at dette kan være noe alvorlig? Hun har jo løs avføring, men den kommer jevnt og trutt igjennom dagen, tisser fint og har ikke noe blod i noen av disse. Ikke gulper eller kaster hun opp noe særlig heller. Feber har hun ikke. Jeg er en bekymrer, så kan det være noe vi bare må ri av?
Høres veldig normalt ut. Har dere prøvd å roe i bæresjal?

Må si at dere er helt utrolige. Dere roer meg veldig med gode råd og erfaringer! Tusen takk, dere er til enorm hjelp for en far som bekymrer seg til gråten kommer.

Vi skal prøve å kutte ut ting fra dietten, og så prøve ammete. Tipset med å klippe hull på skjoldet må vi også prøve ut.

Det virker som om det går bedre når hun får roe seg på mors bryst etter amming, og så blir ting værre når vi legger henne på ryggen i vogga.

Back
Topp