"luftsmerter" etter KS

x1x~Strawberry~

Forumet er livet
Har hørt flere får fryktelig vondt pga luftsmerter..
Dette høres jo skitvondt ut. Er redd jeg skal få det..

Høres sikkert teit ut, men hvor gjør det vondt?

Og dere som har født og hatt KS, var det vondere når livmora trakk seg sammen etter KS?
 
Svarer selv om jeg ikke hat tatt KS jeg hehe[:D]

Luftsmerter kan kjennes helt nede fra magen og ryggen til oppi skuldrene. Noen får det etter KS andre ikke. Årsaken er at tarmene er satt ut pga de er blitt romstrert på. Derfor er det viktig at en spiser fiber og drikker masse + er i bevegelse slik at tarmene kommer fort i orden igjen.
Noen anbefaler at en tar Minifom noen dager før KS og noen dager etterpå for å forebygge luftdannelse.

Desverre er det større sjanse for å få smertefulle etterrier ved fødsel nr 2, 3 osv. Dette er likt om en tar KS eller føder vaginalt, men ulempen med KS er at en har et operasjonssår som er i selve livmoren. Dette er det jeg gruer meg aller mest til når jeg skal ta KS. Men husk at du kan få gode smertestillende etter KS - morfin til og med[:)]
 
 
 
ORIGINAL: MammaOkt

Svarer selv om jeg ikke hat tatt KS jeg hehe[:D]

Luftsmerter kan kjennes helt nede fra magen og ryggen til oppi skuldrene. Noen får det etter KS andre ikke. Årsaken er at tarmene er satt ut pga de er blitt romstrert på. Derfor er det viktig at en spiser fiber og drikker masse + er i bevegelse slik at tarmene kommer fort i orden igjen.
Noen anbefaler at en tar Minifom noen dager før KS og noen dager etterpå for å forebygge luftdannelse.

Desverre er det større sjanse for å få smertefulle etterrier ved fødsel nr 2, 3 osv. Dette er likt om en tar KS eller føder vaginalt, men ulempen med KS er at en har et operasjonssår som er i selve livmoren. Dette er det jeg gruer meg aller mest til når jeg skal ta KS. Men husk at du kan få gode smertestillende etter KS - morfin til og med[:)]




AU [:o]
Ja jeg skal suge til meg all morfin jeg kan få da hvis jeg merker jeg får vondt,skikkelig vondt.
Fader at man ikke kan føde eller ha KS uten smerter [X(] (drømme)

Takk for svar vennen [:)]
 
Jeg hadde ikke luftsmerter etter ks[:)] Var oppe og gikk tre timer etterpå, og gikk MASSE for å få igang magen igjen.
 
Luftsmerter kjenner du, det er SINNSYKT vondt[:(] Klarer ikke beskrive dem, men det er gjort alt ser jeg[:)]
 
Og ang smertestillende etter ks.... Sist fikk jeg Ketorax sprøyte på kvelden den dagen de tok ks (tok det midt på dagen). Og de sa jeg måtte si fra om jeg trengte mer....
På morgenen etter, jeg hadde nettopp fått tassen inn til meg, fikk jeg SINNSYKT vondt i såret, og ringte etterhvert på for å få noe mot smertene, ba da om sprøyte siden jeg hadde så j***** vondt.
Fikk da til svar at jeg kunne få morgenmedisinene mine, altså TABLETTER[:@] Det tar 30-45 minutter før de virker!!! Og der lå jeg med tassen i senga ved siden av meg, livredd for at han skulle våkne, for jeg kalrte ikke komme meg opp av senga og løfte han opp[:(] Lå og grein, for jeg ble så lei meg[:(]
 
Så neste gang skal jeg skrive det TYYYYYYDELIG i brevet at jeg SKAL ha smertelindring NOK!!!! Det er JEG som kjenner smertene, ikke den forbanna jordmora som nekta meg!!!
 
Så si klart i fra om smertelindring, det skal hvertfall jeg neste gang. Skal gnåle om det fra jeg setter beina mine inn på sykehuset[;)] Det er jo ikke meninga at en skal måtte gå med smertene når det er 18 timer siden operasjon.... Jeg har jobba på kirurgisk avd, og vi fora på med smertestillende, så fort pas antydet noe om smerter!....
 
Jeg hadde FRYKTELIGE luftsmerter, tror de begynte ca. et døgn etter keisersnittet. Eller muligens var det da jeg merket dem fordi jeg tror det var da de begynte å "knipe" på morfinen.[&:]
 
Jeg var sengeliggende på intensivavd. i to døgn p.g.a. alvorlig svangerskapsforgiftning, så jeg kom meg altså ikke på beina og i bevegelse, det er sikkert grunnen til at jeg fikk så plagsomme luftsmerter. Jeg har hørt at det er lurt å komme seg opp så fort som mulig etter KS. Men det var altså ikke noen mulighet for meg.
 
Da jeg kom på barsel var det jo helt slutt på morfin, og p.g.a. den typen svangerskapsforgiftning jeg hadde (HELLP syndrom) kunne jeg ikke få f.eks. Voltaren heller, så da var det plutselig bare Paracet for meg.[&o]
 
Ikke jeg heller[:)]
 
Jeg hadde mye luftsmerter etter mitt KS.
Det startet dagen etter, og varte nesten 1 uke!!!
Det til tross for at jeg var oppe og gikk morgenen etter operasjonen.
'Fordelen' med luftsmertene var at jeg glemte litt selve såret [:)]
 
Hadde også luftsmerter! Eneste som hjalp var å ligge litt over på siden og la luften smyge seg ut......glad jeg hadde enerom..
 
hadde ikke luftsmerter.

var vondere når livmora trakk seg sammen etter andre graviditeten - der jeg fødte normalt. kjente ikke antydning til sammentrekning første gravidtet (hasteks).

(men har hørt at en har mer smerter i forb. med sammentrekninga andre gang en har født)
 
ORIGINAL: Cre^tive

Jeg hadde litt luftsmerter og da er det bare å fise i vei[:'(][:D] Eneste som hjelper, veldig viktig at man ikke holder inne. Har aldri "luftet" så mye i hele mitt liv!!!!!!!![;)][:D][:D][:D]

Da jeg våknet synest jeg såret var vondt, men ikke så mye som jeg hadde lest om. Det som var veldig godt var et hardt sammenrullet håndkle som ble holdt rett mot arret. Hjalp vannvittig når man skulle hoste eller bevege seg! Men det som er kjempepositivt her er at forbedringen er så sinnsykt stor fra time til time!!!![:)] Var større problemer med å holde meg rolig i 3 mnd![;)][:D] Går nok veldig bra skal du se, littt vondt gjør det nå uansett hvordan man føder, og du får nok en mye bedre fødselsopplevelse enn du har hatt. Kan sikkert ikke sammenlignes psykisk eller fysisk med det du har gått igjennom. Jeg hadde hasteks, men er ikke skremt for å ta ks en gang til!!!!!!!!

Ang smertestillende så gjelder det å finne den gyldne middelvei! Jeg ble lagt i narkose under ks og fikk morfin etterpå. Klarte ikke snakke engang når de gav meg sprøyten, så måtte rett og slett be dem gi meg mindre doser!!! Og i tillegg så er det litt sårt at pga for mye smertestillende så husker jeg ingenting av de første dagene... så som sagt; den gyldne middelvei![;)][:)]

Masse lykke til, håper du får en flott fødsel!!![:)][:)][:)][:)]


Tuusen takk for svar alle sammen.
Jeg får bare "slippe" det ut [:D]

Og ja, jeg tror og håper dette blir en god opplevelse for meg.
Det kan ikke bli værre enn jeg hadde det sist uansett
[:)]
 
ORIGINAL: someone

Hadde ingen luftsmerter etter keisersnittet [:)]

 
Ikke jeg heller [:)]
 
Jeg hadde også fryktelige luftsmerter ganske lenge etter ks. Husker da vi kom hjem kom det i fryktelige tak. Var så vondt at jeg måtte legge rebekka ned da de kom, for jeg klarte så vidt å holde henne pga smertene...
 
Jeg hadde forferdelige luft smerter i skuldrene, verste jeg noen gang har kjent. Får fremdeles veldig sterke smerter av og til(9 dager etter) men nå i magen. Fikk 3 Ketorax sprøyter de første 2 dagene, men fikk så beskjed om at jeg ikke kunne få flere fordi jeg skulle amme. Ikke flere KS for meg nei, dette unner jeg ikke min verste fiende.[:(] 
 
Back
Topp