Luftsluker?

Occiput

Forumet er livet
Januar 2017
Junilykke 2020 ♡
Lillemann på 12 dager har de siste to døgnene vært helt fra seg. Fra å sove 3-4 timer i strekk per gang, sover han typ 1-2 timer i stedet, og han gråter/vræler stort sett hele våkentiden sin. Byssing, kos/nærhet, amming, bleieskift - ingenting hjelper :(
Det virker som om han har skikkelig mageknip. Har til vanlig prompet og bæsjet mye, men nå er det merkbart mindre hyppig.
Han er fryktelig glupsk når han ammes, og høres ut som han svelger mye luft i tillegg. Gulper mye, men også dette er mindre hyppig nå.
Joda, det kan være starten på kolikk. Men er det noe med denne alderen hvor dette er typisk? Modning av tarm osv? Har lest om utviklingssprang (han kom to uker over tida, så mentalt sett er han snart 4 uker "gammel"), men da virker det som om de bare er mer sutrete..? Her virker det som om han har direkte grisevondt :( Økedøgn er også en mulighet, men synes ikke det passer med "symptomene" - mens han ammes så plutselig kaster han seg bakover og hyler, og er nesten helt utrøstelig.
Tungebånd ble sjekket på barsel, og de sa ikke noe om det trengtes å klippes. Vil flaskefôring (pumping) hjelpe på glupskhet og evt luftsluking?
Andre tips, triks eller erfaringer?

Min sluker også mye luft under amming, og er ikke så lett å rape bestandig, men vi er nøye med å prøve. Merker når han kaver under amming eller i søvne at det gjerne er en rap som skal opp, at vi tar han opp og hjelper til. Men hvis det ikke hjelper din så vet jeg ikke. Kan jo være andre grunner til problemene. Hva med å kontakte ammehjelpen og beskriv problemene der og hvordan lille er under amming?

Huff vet ikke hva det kan være. har du spist noe annet de siste dagene? eller drukket noe annet?
Ved økedøgn ville baby hatt ønsker om å spise mye og være urolig. med storebror så sluttet han omtrent å sove å bare skrek i flere dager. han ville bare spise og bæres. han gulpet mye. husker ikke med bleiene hans. regner med at de var mer våt. her startet det når han var ca 2 uker å varte til ca 3 uker.

Kolikk har vi ikke vært borti. Men kolikk kan man ikke vite før det vedvarer over tid med mye gråt. håper ikke dere har den. kan ha med utvikling å gjøre. behovet for søvn går litt ned. brystet vil da være et trygt sted. her var storebror veldig urolig. for å trøste han måtte jeg enten gå å bære eller amme. han tok ikkr smokk

Prøve å hjelpe han med å få ut luft og bæsj ved å presse begge bena mot magen når han ligger på stellebordet. Det hjelper her når han har vondt i magen. Når han styrer og svelger mye luft virker det som at han kniper igjen og har vanskelig for å slippe ut luft. Min svelger mye luft under kveldsammingene pga. kveldsuro og vi har som daglig rutine at jeg hjelper han å bæsje før leggetid, kommer alltid masse luft og bæsj da:p

Min sluker også mye luft under amming, og er ikke så lett å rape bestandig, men vi er nøye med å prøve. Merker når han kaver under amming eller i søvne at det gjerne er en rap som skal opp, at vi tar han opp og hjelper til. Men hvis det ikke hjelper din så vet jeg ikke. Kan jo være andre grunner til problemene. Hva med å kontakte ammehjelpen og beskriv problemene der og hvordan lille er under amming?

Er litt sånn 50:50 om vi får til en rap eller ikke, og har prøvd de aller fleste "stillinger". Nå som jeg har blitt veldig oppmerksom på luftslukingen (som jeg tror det er), så prøver jeg både å få til raping underveis i ammingen (sjelden populært hos lillemann :P) og i hvertfall holde på en god stund etterpå. Men god idé med ammehjelpen, skal sette meg ned og skrive til dem.

Huff vet ikke hva det kan være. har du spist noe annet de siste dagene? eller drukket noe annet?
Ved økedøgn ville baby hatt ønsker om å spise mye og være urolig. med storebror så sluttet han omtrent å sove å bare skrek i flere dager. han ville bare spise og bæres. han gulpet mye. husker ikke med bleiene hans. regner med at de var mer våt. her startet det når han var ca 2 uker å varte til ca 3 uker.

Kolikk har vi ikke vært borti. Men kolikk kan man ikke vite før det vedvarer over tid med mye gråt. håper ikke dere har den. kan ha med utvikling å gjøre. behovet for søvn går litt ned. brystet vil da være et trygt sted. her var storebror veldig urolig. for å trøste han måtte jeg enten gå å bære eller amme. han tok ikkr smokk

Var dum og uheldig og spiste et godt måltid med mye løk i her om dagen, og da hadde vi mageknip gående hele den natta. Lesson learned! Men mageknipet var vekk på morgenen igjen, og det gikk da 2-3 døgn før dette her nå startet. Kan ikke si jeg har spist eller drukket noe annet enn det jeg har gjort tidligere. Drakk Mozell brus til middag i går, men mageknipet begynte før det.
Han ønsker mat oftere synes jeg, men han blir samtidig illsint ved amming og står i bue og vræler etter kort tid. Og etter at han selv slipper taket, så lar han seg ikke trøste med nærhet/bæring/byssing og han skal hvertfall ikke ha noe mer melk - det klikker fullstendig for han :(
Foreløpig passer han ikke inn under definisjonen på kolikk; "gråte sammenhengende tre timer eller mer" - heldigvis! Håper dette er noe forbigående.

Prøve å hjelpe han med å få ut luft og bæsj ved å presse begge bena mot magen når han ligger på stellebordet. Det hjelper her når han har vondt i magen. Når han styrer og svelger mye luft virker det som at han kniper igjen og har vanskelig for å slippe ut luft. Min svelger mye luft under kveldsammingene pga. kveldsuro og vi har som daglig rutine at jeg hjelper han å bæsje før leggetid, kommer alltid masse luft og bæsj da:p

Takk, har prøvd å presse beina mot magen, men ikke på stellebordet (kun i sofaen, senga). Da prøver vi i kveld når han ligger der i barisen ;)

Min liker forresten å ligge på magen eller på siden, med beina krøket under seg, og bli klappet eller strøket på ryggen.

Er litt sånn 50:50 om vi får til en rap eller ikke, og har prøvd de aller fleste "stillinger". Nå som jeg har blitt veldig oppmerksom på luftslukingen (som jeg tror det er), så prøver jeg både å få til raping underveis i ammingen (sjelden populært hos lillemann :P) og i hvertfall holde på en god stund etterpå. Men god idé med ammehjelpen, skal sette meg ned og skrive til dem.

Var dum og uheldig og spiste et godt måltid med mye løk i her om dagen, og da hadde vi mageknip gående hele den natta. Lesson learned! Men mageknipet var vekk på morgenen igjen, og det gikk da 2-3 døgn før dette her nå startet. Kan ikke si jeg har spist eller drukket noe annet enn det jeg har gjort tidligere. Drakk Mozell brus til middag i går, men mageknipet begynte før det.
Han ønsker mat oftere synes jeg, men han blir samtidig illsint ved amming og står i bue og vræler etter kort tid. Og etter at han selv slipper taket, så lar han seg ikke trøste med nærhet/bæring/byssing og han skal hvertfall ikke ha noe mer melk - det klikker fullstendig for han :(
Foreløpig passer han ikke inn under definisjonen på kolikk; "gråte sammenhengende tre timer eller mer" - heldigvis! Håper dette er noe forbigående.

Takk, har prøvd å presse beina mot magen, men ikke på stellebordet (kun i sofaen, senga). Da prøver vi i kveld når han ligger der i barisen ;)

La vannet renne også da :p mini er såå avslappet mens vannet renner :)

Det skal jeg gjøre! :)

Har lurt lenge på hva det er han stirrer på hver gang vi skifter bleie, ser liksom opp mot baderomsinnredningen, så jeg har jo sett om jeg kunne se noen fine kontraster eller noe derfra, men var ikke noe opplagt. Så begynte jeg å legge merke til at han ble urolig om jeg slo av vasken mens han enda lå der. :p

Er litt sånn 50:50 om vi får til en rap eller ikke, og har prøvd de aller fleste "stillinger". Nå som jeg har blitt veldig oppmerksom på luftslukingen (som jeg tror det er), så prøver jeg både å få til raping underveis i ammingen (sjelden populært hos lillemann :p) og i hvertfall holde på en god stund etterpå. Men god idé med ammehjelpen, skal sette meg ned og skrive til dem.

Håpe det går over da :) kanskje du kan kontakte helsesøster på helsestasjonen. kanskje de har noen råd?

Jeg kjøpte vist løk i dag :o jeg har sluttet helt med brus.

Håpe det går over da :) kanskje du kan kontakte helsesøster på helsestasjonen. kanskje de har noen råd?

Jeg kjøpte vist løk i dag :o jeg har sluttet helt med brus.

Ja, tenker å ringe helsesøster på mandag hvis det vedvarer gjennom helga. Tenker også å få en manuellterapeut til å se på han, så får man utelukket låsninger også.
Skal kutte ut brus her også nå og se om det hjelper - her blir det vann fremover (yeeeey....).

Prøv å ta pauser under matingen og rap han flere ganger under måltidet :) Kan være han kaver å skriker under måltidet pågrunn av luft som må opp :)

Ja, tenker å ringe helsesøster på mandag hvis det vedvarer gjennom helga. Tenker også å få en manuellterapeut til å se på han, så får man utelukket låsninger også.
Skal kutte ut brus her også nå og se om det hjelper - her blir det vann fremover (yeeeey....).
Snur han hode godt begge veier? er greit det iallefall finnes flere som kan hjelpe og vurdere babyene :)

Hehe syntes du det er så ille med vann? her har det gått litt i zeroh saft. er jo viktig å drikke masse :p

Her og sluker han luft. Men når han ligger med magen mot min mage. Og får puppen rett fremfor seg, då går det bedre. Veldig tungvindt stilling, men bedre enn luft.

Har problemer med det samme her. Hun har skikkelig luftproblemer. Når hun er våken ligger ikke hun lenge før Hun hyler av smerte. Dette skjer spesielt om kvelden. På dagtid er hun i mye bedre form.

Skal kjøpe malt idag og se om det hjelper. For vesla her klarer ikke trykke ut bæsjen heller :o

Prøv å ta pauser under matingen og rap han flere ganger under måltidet :) Kan være han kaver å skriker under måltidet pågrunn av luft som må opp :)

Jepp, prøver å bli flinkere til dette. Må bare vente på at han slipper taket selv, hvis ikke så river han nesten av meg nippelen pga sugetaket :P
Fikk til en skikkelig mannerap i natt :D

Snur han hode godt begge veier? er greit det iallefall finnes flere som kan hjelpe og vurdere babyene :)

Hehe syntes du det er så ille med vann? her har det gått litt i zeroh saft. er jo viktig å drikke masse :p

Ja, synes i grunn han snur hodet fint til begge veier. Har liksom ikke lagt merke til at han har noen favorittside. Prøvde også tvillingammestillingen i går for å se om det var ammestillingen han var misfornøyd med, men det hjalp ikke en dritt :P
Hehe, drikker så mye vann ellers i løpet av døgnet, er så godt med litt avveksling til middagen ;) Men det er verdt det om det holder magen til mini fin :)

Her og sluker han luft. Men når han ligger med magen mot min mage. Og får puppen rett fremfor seg, då går det bedre. Veldig tungvindt stilling, men bedre enn luft.

Er det dette som er den tilbakelente stillingen? Der hvor man sitter med ryggen bakoverlent og babyen ligger "oppreist" på mage og bryst?

Jepp, prøver å bli flinkere til dette. Må bare vente på at han slipper taket selv, hvis ikke så river han nesten av meg nippelen pga sugetaket :p

Fikk tips av jordmor om å ta den ene fingeren i munnviken på bebisen for å løsne på vakumet, slik at man slipper å dra av seg nippelen:happy:

Liten oppdatering; lillemann sov fra 19-23 i går, spiste så med god appetitt og produserte tidenes bæsjebleie som fortsatte utover hendene på pappaen :D Sovnet igjen og sov som en stein fram til 02:30-tida (da våknet faktisk jeg før han pga melkespreng, og jeg lå og fulgte med på ethvert "jeg er sulten"-tegn fordi jeg egentlig ikke hadde hjerte til å vekke han). Deretter ble det litt kaving og gråting igjen, men ikke av samme kaliber, og han roet seg faktisk med smokk og å ha hånda mi inntil seg. Tror klokka var rundt 4 da han sovnet og da sov han helt til kl 9 - hurra!!
I løpet av natta og morgenkvisten har vi fått produsert noe skikkelig manneraper og mannepromper, og nå har jeg en happy baby som kan nyte våkentilværelsen med litt utforsking i stedet for vræling :)

Jepp, prøver å bli flinkere til dette. Må bare vente på at han slipper taket selv, hvis ikke så river han nesten av meg nippelen pga sugetaket.

Ja, synes i grunn han snur hodet fint til begge veier. Har liksom ikke lagt merke til at han har noen favorittside. Prøvde også tvillingammestillingen i går for å se om det var ammestillingen han var misfornøyd med, men det hjalp ikke en dritt..
Hehe, drikker så mye vann ellers i løpet av døgnet, er så godt med litt avveksling til middagen ;) Men det er verdt det om det holder magen til mini fin :)

Er det dette som er den tilbakelente stillingen? Der hvor man sitter med ryggen bakoverlent og babyen ligger "oppreist" på mage og bryst?

Blir litt samme prinsippet ja :)
Men eg lar ikkje han søke seg frem. Eg legger han til. Åsså ligger eg ikkje veldig bakover. Sitter vanlig, men stillingen på baby blir den samme.
Fekk og tips fra ammehjelpen å bruke lillefingen på å "brette" ut leppene på baby. Sånn at han får skikkelig tak rundt, da slipper dei ikkje inn så masse luft.

Last edited by a moderator:
Back
Topp