Luftplager

BK92

Forelsket i forumet
Baby på 5 uker strever i økende grad med luft- og bæsjpassasje. Hva er dine beste triks/tips til forebygging? Vi jobber med å få opp rap, men lykkes ikke alltid. Hun slipper puppen ved voldsom utdrivning og da lar jeg det gå i kluten før hun får fortsette å spise.

Når luftplagene starter hjelper jeg henne ved å dytte bena mot magen, det hjelper 100% av gangene :D Men på kvelden er det vanskeligere av en grunn, og plagene gjør ofte at hun våkner fra hvilen sin så vi må prøve å forebygge. Hjelper massasje? Når og hvordan gjør du dette?

Hun ligger mye ved puppen men jeg er foreløpig ikke så keen på å bytte ut mot smokk, hvis ikke jeg må.
 
bæresele/sjal. Om baby får være mer vertikalt hjelper det mye på å få opp smårap. Det kan også hjelpe litt behovet for nærhet, og for mange er det en fin måte å sove på. Tenk gjerne endel hud mot hud når man bærer om mulig også :)
Det har hjulpet for meg med mine hvertfall, med førstemann misforsto jeg endel av gråten og trodde det var pupp som ble etterspurt, men viste seg å være behov for å trøst og nærhet vel så mye.
 
Vi brukte det her til jenta vår, og det hjalp en del.

Om baby bruker pupp mye som trøst ved magevondt kan det bli en vond sirkel hvor magen fylles opp, mer som må fordøyes, mer luft osv., så det kan være verdt å trøste på andre måter på ettermiddag dersom du egebtlig har en følelse av at hun er mett. Men igjen, er jo vanlig at de henger i puppen på kveldstid også. Jeg synes smokk ble veldig god avlastning på jenta mi her. Det hjalp faktisk også å være på mørkt soverom, da roet hun se fortere. Ikke heelt som nyfødt, men fra rundt 6-7 uker en gang.

Men ellers bæresjal. Puttet henne oppi fra rundt 17-18 og bare gikk rundt i stua i noen timer. Da ble det minde gråt og mer luft. Hos oss var problemet forsåvidt også melkeproteinallergi, hun stoppet å hyle av luftsmerter 5 dager etter jeg stoppet med alt med melk. Men det trenger ikke gjelde alle babyer med luftsmerter heller :)
Hun hadde også noen andre symptomer som smågulping hele tiden og veldig rennende og flytende bæsj (alltid lekkasje typ) og ofte med små blodspor.
 
Her har jeg begynt å legge jenta mi på magen over lårene mine, da får hun ut både promp og rap. Hvis det ikke kommer noe mens hun ligger der kommer det ofte når jeg løfter henne opp. Miniform hjelper også her.
 
bæresele/sjal. Om baby får være mer vertikalt hjelper det mye på å få opp smårap. Det kan også hjelpe litt behovet for nærhet, og for mange er det en fin måte å sove på. Tenk gjerne endel hud mot hud når man bærer om mulig også :)
Det har hjulpet for meg med mine hvertfall, med førstemann misforsto jeg endel av gråten og trodde det var pupp som ble etterspurt, men viste seg å være behov for å trøst og nærhet vel så mye.
Jeg skal prøve ut bæresjal, jeg har jo det og burde tenkt på det.. men jeg tror det gjelder for meg også, som du sier, at jeg mistolker behovet for nærhet med behov for pupp. Jeg innså etterhvert at hun ikke alltid ville ha pupp, og klarte da ikke å skjønne hva mer jeg kunne by på. Så blind blir man. Eller jeg da :) helt korttenkt. Pupp var medisin mot alt med den første, så dette var litt nytt for meg ;) da er det Kjekt å kunne spørre om litt synspunkter utenfra, takk for hjelp :)
 
Vi brukte det her til jenta vår, og det hjalp en del.

Om baby bruker pupp mye som trøst ved magevondt kan det bli en vond sirkel hvor magen fylles opp, mer som må fordøyes, mer luft osv., så det kan være verdt å trøste på andre måter på ettermiddag dersom du egebtlig har en følelse av at hun er mett. Men igjen, er jo vanlig at de henger i puppen på kveldstid også. Jeg synes smokk ble veldig god avlastning på jenta mi her. Det hjalp faktisk også å være på mørkt soverom, da roet hun se fortere. Ikke heelt som nyfødt, men fra rundt 6-7 uker en gang.

Men ellers bæresjal. Puttet henne oppi fra rundt 17-18 og bare gikk rundt i stua i noen timer. Da ble det minde gråt og mer luft. Hos oss var problemet forsåvidt også melkeproteinallergi, hun stoppet å hyle av luftsmerter 5 dager etter jeg stoppet med alt med melk. Men det trenger ikke gjelde alle babyer med luftsmerter heller :)
Hun hadde også noen andre symptomer som smågulping hele tiden og veldig rennende og flytende bæsj (alltid lekkasje typ) og ofte med små blodspor.
Takk for tipset, fin side! Så litt på youtube om massasje osv men var så usikker på om man kunne «stole» på de tipsene som kom der. Likte disse :) Ja, det blir jo en evig runddans om puppen skal være trøsten og problemet.. men jeg tror det har vært min feil (er vel sjelden babys feil da men du skjønner) for jeg har ikke prøvd annet enn pupp og når jeg leser henne nå tror jeg ikke hun egentlig ber om den, ikke alltid iaf. Skal prøve bæresjalet på kveldene, starte litt i forkant av problemene. smokk er et alternativ, jeg er ikke anti smokk, men vil gjerne prøve litt annet først. Var så deilig at førstemann ikke ble avhengig av smokk :)
 
Back
Topp