Lufting av ull

Vinterbarn16

Gift med forumet
Februarlykke 2016
It's gonna be May 2019
Det skal jo visst nok holde å lufte ulltøy, frem til nå så har det blitt vasket etter hver gangs bruk grunnet flekker. Nå er det ikke hver dag han har flekker på klærne, men de stinker jo barnehage da, så jeg har prøvd å lufte det fremfor å vaske, men når det har hengt ute dag og natt i 3 dager så burde det vel være greit? Men syntes det luktet enda. Hvor lenge skal det henge til lufting. Er snakk om 100% merinoull, det er vel mest sannsynlig behandlet ull
 
Det skal jo visst nok holde å lufte ulltøy, frem til nå så har det blitt vasket etter hver gangs bruk grunnet flekker. Nå er det ikke hver dag han har flekker på klærne, men de stinker jo barnehage da, så jeg har prøvd å lufte det fremfor å vaske, men når det har hengt ute dag og natt i 3 dager så burde det vel være greit? Men syntes det luktet enda. Hvor lenge skal det henge til lufting. Er snakk om 100% merinoull, det er vel mest sannsynlig behandlet ull
Hva lukter det etter en dags bruk i bhg?:eek:
Når jeg lufter ull så lufter jeg det vel en natt eller en dag, alt ettersom når det blir brukt...
Er det så ille lukt av det at det ikke kan brukes flere dager i bhg?
 
Når jeg har hengt jakker ute for å bli kvitt røyklukt og lignende er det bare snakk om over natten. Om det fremdeles lukter etter en natt ute vil jeg tro det er sølt et eller annet på tøyet. Da er det behov for vask.
 
Hva lukter det etter en dags bruk i bhg?:eek:
Når jeg lufter ull så lufter jeg det vel en natt eller en dag, alt ettersom når det blir brukt...
Er det så ille lukt av det at det ikke kan brukes flere dager i bhg?
Hørtes ille ut da, men lukter barnehage, så er vel ikke noe de legger merke til der, så bruk i barnehagen igjen går jo fint, men tenkte sånn generelt. Luktet fremdeles barnehage etter 3 dager ute :eek:
 
Når jeg har hengt jakker ute for å bli kvitt røyklukt og lignende er det bare snakk om over natten. Om det fremdeles lukter etter en natt ute vil jeg tro det er sølt et eller annet på tøyet. Da er det behov for vask.
Røyklukt som i sigaretter eller bål, for bållukt fikk jeg heller ikke luftet ut etter et par dager hengende ute, henger da under tak på en balkong.
 
Jeg vasker, syns ikke lufting hjelper. Blir ikke rent av det ;)
Nei, ikke rent, men dersom det ikke er flekker skal jo ull egentlig ha en selvrensende egenskap, men det gjelder kanskje helst ubehandlet ull? Jeg er også veldig fan av å bare vaske det, men både for å bevare ullen og slippe å vaske så mye nå som han griser litt mindre så hadde jeg lyst til å prøve å lufte det :)
 
Røyklukt som i sigaretter eller bål, for bållukt fikk jeg heller ikke luftet ut etter et par dager hengende ute, henger da under tak på en balkong.
Begge deler. Mannens ullfrakk etter at han har vært på byen og min ullgenser etter skogstur med bål. Kan jo være at det er noe med behandlingen av ullen du har forsøkt å lufte som gjør at lukten sitter bedre der?

Ullen toåringen har innerst vaskes omtrent hver dag på grunn av flekker. Ullgenser og ullbukse han har utenpå vaskes et par ganger for sesongen uten at de lukter.
 
Back
Topp