Lufte tankene litt

Lillemirakel

Glad i forumet
Jeg blir så tankefull om dagene, jeg har en svigerfar som er langt i fra god i hodet. Han har aldri vært en god far for mannen min og han er veldig selvsentrert. Dessuten er det MYE alkohol inne i bilde. Han sender sønnene sine på vinmonopolet for å kjøpe sprit til seg, og han kan være på fylla i mange dager i strekk. Jeg har en barndom som gjør at dette er veldig sårt og har lite lyst til å utsette sønnen min for det.
Han krever at vi skal være der på julaften OG nyttårsaften i år, selv om vi har lovt mine foreldre å være der, siden vi var hos svigermor m/fam i fjor (svigermor og svigerfar er skilt, og han er ekstremt bitter på henne) men jeg har SÅ lite lyst da han drikker seg full og i tillegg røyker inne. Vi vil da ha en baby på rundt 3 mnd og det kommer ikke på tale at han skal være i slike omgivelser. Men hvordan formidle dette på en pen måte? Er redd han vil bli like sint som det han ble i fjor når vi ikke kom, og da hadde han ikke barnebarn en gang.

* Termin 310813*
*sladrer med sønnfødt20.12/11*

Syns du skal si som det er, du vil ikke utsette babyen din for passiv røyking. Det er jo utrolig ubehagelig å være i et hus hvor dem røyker inne, og det taklet jeg ikke da heller når jeg selv røkte.
Også kan du jo si at du allerede har lovt dine foreldre at dere skal til dem i år og at dere kan fære til han året etter...?
Hva sier mannen din da?
Såklart skjønner jeg at han vil ha dere der, men da burde han klare å holde seg unna alkohol og i det minste røyke ute mens dere er der.

Jeg skjønner problemstillingen. Da vi fikk barn valgte vi å lage våre egene tradisjoner. Vi valgte å feire jul hjemme hos oss selv. Hvis noen vil komme og feire jul sammen med barnebarna så er se velkomne til oss :) Jeg synes det er for mye styr for både oss og barna å måtte reise med alle gavene fram og tilbake, pluss at jeg mener barna får en roligere kveld hjemme hos oss. Der har de alt sitt og vi kan nogenlunde holde på rutinene våre(selv om det selvfølgelig blir litt seinere leggetid enn vanlig denne kvelden. Nyttårsaften gjør vi det litt som det passer oss, har både vært hos svigers, mamma og hjemme hos oss selv. Regner med at viblir hjemme i år, orker ikke å ta med meg så liten baby ut av huset og kjøre en halvtime en vei hjem til mamma. Svigers bor i et annet land så det blir uaktuelt å reise dit.
Må bare legge til at juleaften hos oss er totalt avholds så ikke noe alkohol før barna har sovnet, og da er det Max et glass hvit/rødvin eller en øl. Nyttårsaften er det heller ikke mye alkohol i bildet.
Dette er deres barn og dere må få lov til å bestemme hva dere vil "utsette det for" :)

Det er deres valg, han kan ikke kreve at dere er der begge kveldene.. Hva om dere inviterer ham hjem til dere på julaften, sammen m dine foreldre? Og presisere at det ikke er lov å røyke inne, og være restriktive m alkoholen ;) heldigvis er det god tid til jul enda ;) vi hadde første jule feiring hjemme i fjor, i år skal vi også være hjemme, med helt ny egenbestemt meny og skape nye tradisjoner :)

Vi har litt av samme problemstilling, og jeg sier bare at vi må ta annenhvert år hos min/mannens familie for at det skal gå opp. Vi drar da alltid til mannens mor etter hans ønske.
Nå vet jeg ikke hva slags forhold han har til din familie, men ett alternativ er jo å invitere han med på feiring hos din familie i stedet.. Da trenger han ikke føle seg tilsidesatt og dere slipper passiv røyking.

Lykke til uansett! Håper det ordner seg på en ordentlig måte :)

<3 18.05.11 <3 16.04.13 <3

Back
Topp