Lufte litt tanker

Nette94

Blir kjent med forumet
Hei damer :)

Jeg trenger bare å lufte litt tanker og høre deres meninger. Kontaktet føden på mandag fordi jeg hadde kjent mindre liv og endringer i bevegelsesmønsteret. Fikk komme inn på sjekk, satt med ctg i 50 minutt, pulsen var fin men det var veldig rolig de første 30 minuttene. Tok seg da litt opp og flere bevegelser. De ville også ta en UL, så hjerte banke og respirasjonsbevegelser. De målte ikke blodgjennomstrømningen og klarte ikke å måle vekst på fostret. Hun som tok UL virket ikke så sikker på hva hun så og ikke. Har vært inne en gang tidligere også hvor de målte blodgjennomstrømningen og da var den litt dårlig, ble fulgt opp med ekstra UL da og den ble normal igjen. Det var uke 28 til 30. Jeg er nå i uke 37+6 i dag, og synes fortsatt det er lite liv. Kjenner jo lillemann noen ganger om dagen, men mye mindre enn det jeg synes er vanlig. Burde jeg ta kontakt med føden igjen eller skal jeg bare vente å se det an? Synes det er så vanskelig og litt redd for å bli sett på som hysterisk førstegangsgravid. :smiley-ashamed005

Føler du at det er for lite liv så synes jeg at du skal ringe føden uansett:-)

Ikke tenk på det å virke hysterisk for det er faktisk mange barns liv som har blitt reddet fordi mor har merket endring og tatt kontakt med de:-)

Jordmor ville garantert også fortalt deg at du skulle ringe om du kjente deg usikker.

Alltid bedre med en sjekk for mye enn en for lite!

:-)

Min var sånn i helgen.. Vurderte å ta kontakt men avventet. Nå er bevegelsene helt normal igjen men hadde jeg kjent det skjedde igjen hadde jeg ringt Er en guffen følelse å ha. Selv om du var kontroll på mandag ble du jo ikke betrygget så hadde ringt!

Jeg forstår deg veldig godt.
Siden du har blitt målt med litt dårlig blodgjennomstrømning, som har normalisert seg, syns jeg du skal ta kontakt med føden igjen.
Du er ikke hysterisk førstegangsfødende.
Det er du som kjenner babyen din best. [emoji4]

Selv om bevegelsesmønsteret endrer seg på slutten skal du kjenne bevegelser. Det er bedre å få en sjekk for mye enn en for lite. [emoji4][emoji7]

Jeg skjønner godt hva du mener med å ikke ønske å bli sett på som "hysterisk førstegangsgravid", men som de andre sier her så må man bare følge magefølelsen og ta kontakt. Her har jordmoren min, lege og jordmor på føden gjentatt at om man føler det er lite liv/endret mønster skal man ta kontakt og ikke sitte hjemme å føle seg usikker på om ting er normalt (det er lettere sagt enn gjort, men man føler seg bedre etterpå uansett). Jeg tror det er en god ide å si det du føler er unormalt (altså at det forsatt er mindre bevegelser og at du har hatt dårlig gjennomstrømming før og gjerne vil vite at ting er i orden). Da kan de se hele problemstillingen og ta avgjørelsen om hva som bør gjøres videre :)

Er så enig med de andre. Ta kontakt på ny. Jeg hadde litt over et døgn med lite liv for noen uker siden hvor jeg ringte føden, men fikk ikke komme inn. Tok det opp med jordmor som sa at dersom jeg opplevde det igjen måtte jeg være tydelig og få frem min bekymring. Det var viktig at jeg iklegikk og var bekymret.

Så få frem at du er bekymret selv om du har vørt til kontroll. Og legg fram dette med blodgjennomstrømningen. Masse lykke til

Liten oppdatering herfra :)
Ble innlagt på føden på fredag, da blodgjennomstrømningen faktisk var dårlig. Samt at jeg hadde høyt blodtrykk og smerter i magen. Det ble ctg registreringer flere ganger iløpet av fredagsdagen og natten. Ctg var normal med fine hjerteslag hele tiden, dog lite spark. Blodtrykk stabiliserte seg etterhvert, urin og blodprøver var normale :) UL viste jo dårlig gjennomstrømning på fredagskvelden, ny UL på lørdag var enda litt dårligere og de ville sjekke igjen senere på ettermiddagen. Da var gjennomstrømningen litt bedre enn den var på fredag :) Jeg fikk reise hjem lørdagskvelden. Skal inn igjen i morgen for nye registreringer og UL. :)

Så bra du tok kontakt! Godt å få skikkelig oppfølging!

Liten oppdatering herfra :)
Ble innlagt på føden på fredag, da blodgjennomstrømningen faktisk var dårlig. Samt at jeg hadde høyt blodtrykk og smerter i magen. Det ble ctg registreringer flere ganger iløpet av fredagsdagen og natten. Ctg var normal med fine hjerteslag hele tiden, dog lite spark. Blodtrykk stabiliserte seg etterhvert, urin og blodprøver var normale :) UL viste jo dårlig gjennomstrømning på fredagskvelden, ny UL på lørdag var enda litt dårligere og de ville sjekke igjen senere på ettermiddagen. Da var gjennomstrømningen litt bedre enn den var på fredag :) Jeg fikk reise hjem lørdagskvelden. Skal inn igjen i morgen for nye registreringer og UL. :)
Å så bra at du tok kontakt. Det er jammen meg mammaer som kjenner sin baby best. Håper det stabiliserer seg nå.

Krysser fingrene for at det er ennå bedre i morgen! :) Så bra at du tok kontakt.

Veldig glad for all den ekstra oppfølgingen jeg får, da blir man fort mye mer rolig :) så håper jeg lillemann har bedre gjennomstrømning i morgen :) Gleder meg såå til å hilse på den lille, han kan gjenne komme snart :dummy:

Back
Topp